چرا بورس ریخت؟!

به گزارش کلوب آگهی، بازار سرمایه که این روزها با رکوردشکنی پی در پی، هر روز رکورد فرایند کاهشی روز قبل خود را میشکند، در هفته جاری دوباره به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد عقبگرد کرد. اتفاقی که یک تحلیلگر بازار سرمایه علت آن را وجود چند ابهام برای این بازار میداند و بر این باور است که با برطرف این ابهامات، بازار از حالت نوسانی خارج خواهد شد.

چرا بورس ریخت؟!

سعید جعفری در گفت و گو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه مشکل بازار سرمایه در این روزها عدم وجود تقاضاست، اظهار کرد: درحال حاضر در بازار به دلایل مختلف خریدارهای قدرتمندی وجود ندارد. با اینکه قیمت سهام شرکت ها از نگاه تحلیلگران مجذوب کننده است و سهامداری کاملا توجیه دارد اما برای بخشی از سرمایه گذاران که به صورت دوره ای وارد بازار سرمایه میشوند، بازار به چند علت مجذوب کننده نیست.

وی ادامه داد: نخست منظره مبهم سیاست خارجی دولت تازه است. چرا که معین نیست برنامه دولت برای مذاکرات دقیقا چیست و این موضوع روی قیمت دلار در کوتاه مدت تاثیر میگذارد. در همین روزها هم با صحبت هایی درمورد احتمال آغاز مذاکرات قیمت دلار مجددا کاهش پیدا نموده است و این موضوع باعث میگردد دارایی ها به رکود بروند. از سوی دیگر به فصل ارائه بودجه سال 1401 نزدیک می شویم. این باعث احتیاط بیشتر سرمایه گذاران میگردد، آنها منتظر هستند تا معین گردد دولت سیزدهم در نخستین سالی که قرار است بودجه خود را ارائه دهد چه نگاهی به متغیرهای اصلی که روی سهام شرکت هایی بورسی اثر میگذارند دارد؛ متغیرهایی مانند مانند حامل های انرژی.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به انتشار اوراق به وسیله دولت گفت: بعلاوه دولت حجم زیادی از اوراق دولتی را برای کسری بودجه منتشر میکند و این باعث رکود بیشتر بازار سرمایه و ضعیف شدن طرف تقاضا میگردد. بعلاوه باعث میگردد بسیاری از سهم ها با اینکه ارزنده هستند تقاضا نداشته باشند.

جعفری در ادامه درمورد شرایط بازار سرمایه در آینده کوتاه مدت هم شرح داد: من فکر میکنم فضای ابهام وعدم رشد بازار تا اوایل آذرماه ادامه داشته باشد. تا حدود یک ماه همچنان بازار نوسانی و حتی رو به پایین است اما نمیتوان گفت ریزش دارد. از آذرماه که شرایط بودجه معین میگردد و قیمت های جهانی هم ریزش نخواهند کرد، تقاضا در بازار زیاد میگردد و بیشتر شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1813

به "چرا بورس ریخت؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بورس ریخت؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید