رابطه آتن با تهران، به نفع یونان است

به گزارش کلوب آگهی، دولت جدید یونان بعد از کش و قوس های فراوان تشکیل شد و حالا، الکسیس سیپراس برای دومین بار، سکاندار کشتی طوفان زده یونانی ها شده است.

رابطه آتن با تهران، به نفع یونان است

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یونانی هایی که ریاضت اقتصادی، طاقت آنها را به سر آورده و خیلی هایشان دوست دارند از اتحادیه بحرانی، خارج شوند تا با دراخما، نفسی تازه بکشند. برای آنالیز آخرین تحولات در یونان و مسائل پیش روی دولت دوم سیپراس، با دکتر ماریانا چارونتاکی ، استاد یونانی الاصل روابط بین الملل از دانشگاه ریدینگ انگلیس، گفتگویی انجام دادیم.

خبرنگاران: نظر شما در خصوص انتخاب مجدد الکسی سیپراس در انتخابات اخیر یونان چیست؟

چارونتاکی:سیپراس در اصل صحنه سیاسی یونان را بر هم زده است و یک جهت جدید در شرایط موجود ایجاد نموده که موجب سرنگونی کلیشه های قدیمی شده است؛ این کار مورد علاقه سیاستمداران حرفه ای با سال ها تجربه است. انتخاب مجدد او به نخست وزیری یونان یکی دیگر از شگفتی های سیاسی بود و تحت تاثیر عوامل کلیدی خاصی قرار داشت. نخست اینکه، او یک رقیب قوی نداشت که احتیاج به زمان بیشتری برای خودسازماندهی مجدد، تعریف دوباره سیاست های خود و به دست آوردن اعتبار داشته باشد. از سوی دیگر، چشم انداز سیاسی فعلی یونان لزوما امن نیست و سطح بالایی از رای دهندگان با رای ممتنع وجود دارد.(47 درصد رأیی که در مقایسه با 35.5٪ که توسط سیریزا بدست آمد.) این نارضایتی شهروندان را از ادامه ناتوانی نظام سیاسی برای حل مسائل اجتماعی و فشار اقتصادی نشان می دهد. دوره زمانی دولت سیپراس برای تکمیل برنامه های در نظر گرفته شده، بسیار کوتاه بود.

عامل دوم در این انتخاب مجدد، درگیری های داخلی حزب سیریزا بود و زمانی به اوج خود رسید که 25 تن از نمایندگان مجلس عرصه را برای اعلام نارضایتی خود از خیانت آشکار سیپراس به برنامه اولیه ضد ریاضت اقتصادی این حزب فراهم دیدند و در کوشش برای مذاکره مجدد شرایط بهتر با اتحادیه اروپا، مجبور به ترک صحنه شدند. بنابراین، برای سیپراس برقراری مجدد کنترل و ادامه دادن راه با اعضای حزبی که با سیاست های واقعی او از جمله مسائل اقتصادی مخالف بودند، ناممکن شد. این یک اصل مهم بود، نه یک فرایند، زیرا اکنون سیپراس برای مدت چهار سال انتخاب شده است. بنابراین این یک تعهد خطرناک است که برای سیپراس پرداخت شد. مردم به سیریزا رأی دادند چرا که آنها هنوز باور داشتند سیپراس تنها نامزد مناسب برای اداره امور در این شرایط بود و او بهترین مذاکره را برای توافق با اتحادیه اروپا و خارج کردن یونان از بحران فاجعه بار اقتصادی انجام داد که کشور برای مدتی طولانی به آن مبتلا بود.

خبرنگاران: آیا پیروزی سیریزا به این معنی است که خروج یونان از اتحادیه اروپا تسریع می گردد؟

چارونتاکی: از سیاست های اخیر و اقدامات دولت یونان آشکار است که چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه سیریزا و سیپراس، شهروندان یونانی را در برابر عضویت در اتحادیه اروپا، تنها گذاشته اند. یونان به عنوان عضو موسس و به عنوان مهد دموکراسی در سراسر دنیا است. اگر سیریزا می خواست یک جهت متفاوت را دنبال کند، می توانست سیاست های مختلفی را به جای انتخاب گزینه شرکت در مذاکرات طولانی اتحادیه اروپا - یونان دنبال کند. سیپراس هرگز از خروج از منطقه یورو و یا اتحادیه اروپا حمایت ننموده است، بلکه به بحث و مذاکره برای اقدامات مناسب جهت بهبود شرایط یونانی ها در شرایط سخت اقتصادی امید بسته است به گونه ای که در همه پرسی 5 جولای 2015 نیز این مسأله بیان شد.

خبرنگاران: دلیل اصلی کاهش میزان مشارکت شهروندان یونانی در انتخابات پارلمانی چه بود؟

چارونتاکی: یونانیان ناامیدی بالایی را پس از خوشحالی از انتخابات ژانویه تجربه کردند؛ هنگامی که آنها فکر می کردند همه چیز تغییر می نماید. در مقابل، در انتخابات ماه سپتامبر مردم احساس کردند که هیچ صدای واقعی ای در مقابل برنامه ریاضت اقتصادی خاص که در حال حاضر نهایی شده است، وجود ندارد . تنها یاری آنها انتخاب مدیر درست بود، اما در حالی که سیاست های از پیش مشخص شده اتحادیه اروپا باقی مانده؛ این نامربوط به نظر می آید ،حالا می خواهد هر کسی در قدرت باشد.

مهمتر از همه، آمار مشارکت به این دلیل کاهش یافته است که مردم یونان ایمان و اعتماد به سیاستمداران و ابتکار عملشان را از دست داده اند. بنابراین، احزاب سیاسی یونان احتیاج به کوشش زیاد برای به دست آوردن اعتماد مجدد مردم یونان دارند.

خبرنگاران: تا چه اندازه بسته یاری اقتصادی اروپا به یونان در خروج از بحران اقتصادی موثر است؟ شرایط به راحتی می تواند حل و فصل گردد و آیا ممکن است که سال 2016 علایمی از انتها کابوس اقدامات ریاضتی یونان مشاهده گردد؟

چارونتاکی: همانگونه که سیپراس در 27 سپتامبر 2015 در بنیاد ابتکار دنیای کلینتون گفت ، احتیاج مبرمی برای تغییر ساختار بدهی، تمرکز روی سرمایه گذاری و اعمال سیاست های تشویقی به منظور ایجاد اشتغال دوباره و ثبات اقتصادی وجود دارد. او نقش این بسته را در پوشش احتیاجهای اقتصادی کشور در طول سه سال آینده برجسته خواهد نمود اما، به نظر من، این فقط یک چسب زخم است. مسائل مهم یونان احتیاج به درمان فوری مثلا توسط تنظیم اساسی بدهی ها (بازپرداخت های دست یافتنی)، باز تعریف و سازماندهی مجدد ساختارهای دولتی ، اصلاحات در حوزه های اصلی، رشد اهداف خاص و پیشگیری از فرارهای اقتصادیاتی دارد. بعید است که یک شرایط مولد و امن تا سال 2016بوجود آید، اما پس از سال 2016 و پیشرفت واقعی در یک دوره دراز مدت 10 ساله می تواند احیاء گردد. با این حال، یونان احتیاج به آغاز یک استراتژی بلند مدت با نهادهای اتحادیه اروپا و به خصوص آلمان برای تسهیل پیشرفت های عمده مانند اقتصادیات بر ارزش افزوده پایدار و افزایش فرصت های صادرات و سرمایه گذاری دارد که در مقابل دور باطل کنونی قرار می گیرد. در حال حاضر، وجوه قرضی منجر به بدهی های بیشتر و افزایش نرخ بهره شده است . جز اینکه با مسائل یونان به طور ریشه ای برخورد گردد، هر بسته یاری اقتصادی فقط یک دارونما محسوب می گردد و اقتصاد یونان یز بیمار باقی خواهد ماد.

خبرنگاران: نظر شما در خصوص سرمایه گذاری ایران در بخش انرژی یونان چیست؟

چارونتاکی: اول اینکه، این احتیاج وجود دارد که یونان تحت حکومت دولت سیریزا، راه را برای ایجاد روابط حسنه یونانی- ایرانی هموار کند، رابطه ای که بین دو کشور دارای میراثی تاریخی است. جلسه 28 می 2015 بین دو وزیر خارجه سازنده بود و نشانگر یک اراده متقابل خوب برای به اشتراک گذاشتن طرح های آینده بود اگر چه این هنوز به عمل منتهی نشده است. این قطعا برای یونان مفید است، نه فقط به این دلیل که یونان احتیاج به واردات نفت خام دارد (16٪ از ایران با توجه به آمار اتحادیه اروپا)، بلکه به دلیل اینکه باعث تقویت بیشتر روابط بین دو کشور است. علاوه بر این، با توجه به جغرافیایی طبیعی و ژئواستراتژیک یونان می تواند نقطه ای برای ورود بیشتر به بازار عرضه انرژی اتحادیه اروپا باشد. تا به امروز هیچ سرمایه گذاری قطعی وجود نداشته است اما در حال حاضر که توافق هسته ای یک محیط مثبت تر از شرایط سخت اقتصادی و سیاسی ایران ایجاد نموده است، به نظر می رسد شانس خوبی در آینده برای ایران و یونان به عنوان شریک در بخش انرژی با نفوذ گسترده تر در سراسر اتحادیه اروپا وجود دارد.

مصاحبه از مهدی دل روشن

منبع: تسنیم
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 716

به "رابطه آتن با تهران، به نفع یونان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه آتن با تهران، به نفع یونان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید