دار و دسته اپلیکیشن های جکیل و کلاهی که گاهی با نیت خوب یا بد سر اپل می گذارند!

به گزارش کلوب آگهی، ما در ایران به سبب تحریم ها به صورت ضمنی با اپلیکیشن های موسوم به جکیل آشنا هستیم!

دار و دسته اپلیکیشن های جکیل و کلاهی که گاهی با نیت خوب یا بد سر اپل می گذارند!

منظورم از جکیل دیگر چیست؟! شرح خواهم داد.

بگذارید از اینجا آغاز کنم. به تازگی خیلی ها متوجه شدند که یک اپلیکیشن به نام Zoshy+ در اپ استور در بخش اپلیکیشن های گیم و پازل، خیلی محبوب شده. صفحه شرحات اپلیکیشن را که می خواندید، می دید که با یک اپ روتین سودوکو روبرو هستید و می گذشتید. (گویا فعلا اپ برداشته شده)

اما خب، همه چیز به این سادگی نبود. بعد از نصب اپلکیشن، اگر کمی اپلیکیشن را باز نگه می داشتید، یک دفعه می دید که چیز عجیبی رخ می دهد:

اپلیکیشن پوسته ای دیگری را بالا می آورد که در آن یک پخش نماینده ویدئویی دیده می گردد و در اپلیکیشن برگه هایی دیده می گردد که در آن فیلم ها و سریال های تلویزیونی لیست شده اند و کاربران اپلیکیشن می توانستندبه صورت رایگان و البته غیرقانونی این محتواها را که حتی بعضی هاشان متعلق به اپل تی پلاس هم بودند، دیدن نمایند.

پس علت محبوب شدن این اپلیکیشن دقیقا این کارکرد مخفی اش بوده است. اپلیکیشن Zoshy+ به وسیله توسعه دهنده ای با نام Ha Miller وارد اپ استور شده و این اپلیکیشن، تنها اپلیکیشن ثبت شده به وسیله او است.

چرا اپل متوجه نشد که این اپلیکیشن چنین عملکرد مخفی ای دارد؟ چون زمان ارائه اپ و کنترل آن به وسیله تیم فنی اپل، اپلیکیشن واقعا چیز اضافه نشان نمی داد و بعد با یک تغییر کوچک در سمت سرور اپ، این عملکرد به آن اضافه شد.

به چنین اپلیکیشن های اصطلاحا جکیل یا Jekyll گفت می گردد.

حالا چرا جنین نام خاصی برای چنین دسته ای از اپلیکیشن ها گذاشته شده؟

وجه تسمیه، رمان مشهور مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید است که به وسیله رابرت لوییس استیونسون در سال 1886 منتشر شده بود و در آن شخصیت دکتر جکیل اراده شده بود که دوگانگی شخصیت و کشمکش درونی بین یک آدم خوب و بد داشت. یعنی دکتر جکیل، گاهی در قالب آقای هاید درمی آمد و قابل کنترل نبود.

به این اپلیکیشن هایی که یک وجه مخفی و پنهان شده دارند و در وهله اول کنترل نمایندگان فروشگاه های اپل را فریب می دهند، اپلیکیشن های جکیل گفته می گردد.

مورد دیگر اپلیکیشن های جکیل، مورد دعوای طولانی اپل و شرکت اپیک بود. اپیک مدتی به صورت مخفی در اپلیکیشن Fortnite یک در پشتی باز نموده بود تا گیمرها به صورت مخفی وجه ها را برایش واریز نمایند و به این ترتیب چون وجه ها به وسیله پرداخت رسمی داخل اپ اپل، واریز نمی شدند، طبعا، اپیک سهم اپل را نمی داد!

تا زمانی که کلک Zoshy+ رو نشده بود، این اپ کلی پیشرفت نموده بود و توانسته بود سه هفته هم در مقام پنجاهم هم بایستد.

بعضی کاربران این اپ، البته می گفتند که علت استفاده شان این است که هزینه اشتراک یک سرویس استریمینگ را پرداخته اند، اما دیگر نمی توانند برای چند شوی تلویزیونی محدود که مثلا در نتفلیکیس نیست، وجه اشتراک یک سرویس پخش جاری دیگر را هم بدهند و بنابراین از این اپ استفاده می نموده اند.

چطور کاربران متوجه این اپ شده بودند؟

به وسیله تبلیغات رسمی که نمی شد. اما برای مثال در یک ویدئوی تیک تاک که 2.6 میلیون بار دیده شده بود، این اپلیکیشن تبلیغ شده بود.

Zoshy+ رایگان بود، پس بر پا کردنش برای توسعه دهنده اش چه سودی داشت؟

خب، معین است به وسیله عایدی آگهی. همان مدل کسب عایدیی که سایت های دانلود ایرانی هم دارند.

یک ابتکاری Zoshy+ هم این بود که به کاربرانش می گفتند اگر لینک اشتراک محتواهایش را به اشتراک بگذارند، بعضی از بنرها و تبلیغات مزاحم را نخواهند دید و به این ترتیب اپلیکیشن بیشتر همه گیر شد.

اما از این مثال های فرنگی برای اپلیکیشن های جکیل که بگذریم، می رسیم به اپلیکیشن های ایرانی محدودی که فعلا از همین ترفند استفاده می نمایند.

البته اینها با نیت خوب، این کار را می نمایند. مثلا دو اپلیکیشن با کارکرد فرهنگی در ایران هستند که با توجه به سیاست های اپل و تحریم، نمی توانستند رسمی در اپ استور قرار بگیرند و الان هر دوی آنها با پوسته یک اپلیکیشن عربی در اپ استور هستند و بعد با ترفند کوچکی، عملکرد و پوسته اصلی خود را نشان می دهند.

و دست آخر حتی اپلیکیشن های خبری هم ممکن است به دلایلی از ترفند مخفی سازی و استتار دکتر جکیلی استفاده نمایند!

کلا در یک دنیای ایده آل و فانتزی بدون تحریم بی علت شهروندان عادی، اقتصادهای پویا، سیاست های قیمت گذاری عادلانه برای اپلیکیشن های تفریح و خدمات و بدون انحصار و محدودسازی اطلاعاتی، نیازی به اینگونه ترفندها نخواهد بود و خود کاربران هم نیازی یا وسوسه ای برای استفاده از این اپلیکیشن ها نخواهند داشت.

اما تا زمانی که این دنیای ایده آل ایجاد نشده، حتما به راه های مختلف کاربران گاهی از این نوع خدمات، وب سایت ها و اپ ها استفاده خواهند کرد

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1672

به "دار و دسته اپلیکیشن های جکیل و کلاهی که گاهی با نیت خوب یا بد سر اپل می گذارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دار و دسته اپلیکیشن های جکیل و کلاهی که گاهی با نیت خوب یا بد سر اپل می گذارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید