ایران، مقصدی گران تر از اروپا و آمریکا برای چینی ها!

به گزارش کلوب آگهی، به گزارش مجله خبری دلتا: کشورهای همسایه ایران در سال هایی که صنعت گردشگری کشور ما با بی مهری مسئولان روبرو بود،درحال برنامه ریزی، توسعه و شکوفایی گردشگری در کشورشان بودند. گردشگری درحال حاضر چرخ اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان را به گردش درآورده و رتبه نخست صنعت بسیاری از کشورها را از آن خود نموده است.

ایران، مقصدی گران تر از اروپا و آمریکا برای چینی ها!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

نگاهی به آمار گردشگران ایرانی در کشورهای دیگر نشان دهنده عادت ایرانی ها به سفر و گردشگری است، پتانسیلی که متاسفانه چندین دهه نادیده گرفته شد و موجب رونق اقتصاد کشورهای دیگر شده است.

احیای جاده ابریشم، روح تازه در گردشگری

یکی از شعارهای دولت روحانی اشتغال زایی به وسیله توسعه صنعت گردشگری بوده است. شعاری که هرچند تا عمل فاصله بسیاری دارد اما جان تازه ای به صنعت مغفول مانده گردشگری کشور دمیده است. یکی از اتفاقات خوشایند سال جاری، تصویب طرح گردشگری جاده ابریشم بود. همین چند ماه قبل بود که تدوین طرح گردشگری جاده ابریشم و تشکیل دبیرخانه دایمی آن در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار قرار گرفته و مصوب شد.

انقلاب گردشگری با احیای جاده ابریشم

طرح احیای جاده ابریشم می تواند انقلابی در صنعت گردشگری ایران به وجود آورد. چینی ها که در تمامی فعالیت های مالی عادت به پیشتاز بودن دارند،حال که نام جاده ابریشم مطرح است و بیشتر از هر کشوری این جاده را به نام چین می شناسند، دست به کار شده و طرح های احیای جاده ابریشم را کلید زده اند. چین، سرمایه گذاری بالایی در این طرح انجام داده است. همچنین طرح صدور ویزای مشترک برای کشورهای در جهت جاده ابریشم را پیشنهاد نموده است. تصویب طرح گردشگری جاده ابریشم اتفاق خوبی برای ورود ایران به این رقابت است. با مکلف کردن تمامی دستگاه های دولتی به همکاری برای اجرای این طرح می توان به انتها رسیدن این طرح امیدوار بود.

85 میلیون گردشگر چینی در جهت ابریشم

این روزها زمزمه هایی از احیا جاده ابریشم در ایران به گوش می رسد. به همین دلیل همایش بین المللی چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با موضوع گردشگری و تجارت در تهران برگزار شده است. اما آنچه بیش از هر موضوعی در این همایش پررنگ شده، سخنان رییس بخش فرهنگی سفارت چین در ایران است. او گفته است: 85 میلیون توریست چینی درآمد110 میلیارد دلاری را برای کشورهای حوزه جاده ابریشم خواهند داشت.

85 میلیون گردشگر چینی ، رویایی است که بسیاری از کشورهای جهان در اندیشه آن هستند و بدون شک رقابت تنگاتنگی برای جذب این بازار 85 میلیون گردشگری چینی به وجود می آید اما اندک کشورهایی در جهت جاده ابریشم واقع شده اند و شانس جذب این گردشگران را دارند. ایران، یکی از کشورهایی است که این فرصت را می تواند به دست بیاورد.

70 هزار چینی سهم ایران از 129 میلیون گردشگر چینی

نکته قابل توجه اینجاست که این نخستین بار نیست که گذر چینی ها به ایران افتاده است اما تاکنون تمامی این فرصت ها سوخته و سهم ایران از بازار گردشگری چین می توان گفت هیچ بوده است. در سال 2017 سهم ایران از 129 میلیون گردشگر چینی که به دیگر کشورهای جهان سفر نموده اند، تنها 70 هزار بوده است. براساس آمار چینی ها بیشتر به انگیزه کسب و کار و تجارت به ایران آمده اند تا برای گردشگری. اما چرا ایران برای چینی ها جذاب نیست، کمبود مراکز اقامتی، غذا و رستوران چینی و راهنمای چینی زبان، مسائلی است که گردشگران چینی با آن دست و پنجه نرم می نمایند و موجب بی میلی چینی ها برای سفر به ایران شده است. به گفته رییس جامعه تورگردانان ایران، تنها 6 راهنمای گردشگری چینی زبان در ایران وجود دارند.

ایران جزو گران ترین مقاصد گردشگری جهان

مساله دیگری که از دید بسیاری مسئولان کشور دور مانده، ترانزیت چینی ها به وسیله ایران به اروپا و دیگر نقاط جهان است. چینی ها به ایران می آیند اما تنها به عنوان معبری از آن برای سفر به اروپا و آمریکااستفاده نموده وبنابراین کشورمان مقصد گردشگری محسوب نمی گردد. ابراهیم پور فرج، رییس جامعه تورگردانان ایران، دلیل این رویداد را گرانی گردشگری در ایران نسبت به اروپا می داند. او در این باره گفته است: در سفری که به ایتالیا داشتم با هواپیمایی پر از چینی روبه رو شدم که از ایران ترانزیت می شدند.

باوجود آنکه باید مسافت بیشتری نسبت به ایران برای رسیدن به ایتالیا طی گردد، دوباره سفر به ایتالیا ارزان تر از ایران بود، اختلاف قیمتی حدود 50 درصد. همین حالا از ایران با کمتر از یک میلیون تومان می توان به ترکیه و گرجستان سفر کرد، درحالی که با این پول یک هفته نیز نمی توان در ایران سفر کرد. این شرایط برای خارجی ها نیز حاکم است. یک ژاپنی با 420 دلار می تواند به ترکیه سفر کند اما برای آمدن به ایران باید دست کم 1400 دلار بدهد. شاید مهم ترین علت این گرانی، هتل ها باشندچون آن ها سوبسید نمی دهند، ضمن اینکه تورهای ایران خدمات کامل می دهند که این قیمت را بالا می برد. اگر نرخ سفر ایران بالا باشد، در این بازار به نتیجه نمی رسیم. یک گردشگرچینی ترجیح می دهد با نصف قیمت ایران به فرانسه برود و از برج ایفل عکس بیندازد و با دوستانش در وی چتبه اشتراک بگذارد.

چرا گردشگری باید رونق یابد؟

برای پی بردن به اهمیت طرح احیای جاده ابریشم و پیوستن به جهت جهانی آن، باید از شرایط فعلی صنعت گردشگری کشور و مسائل آن آگاه بود. چندی پیش وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درحالی از جایگزینی صنعت گردشگری به جای نفت و رسیدن به آمار 20 میلیون گردشگری گفت که کارشناسان این حوزه شرایط زیرساخت های گردشگری کشور را درحال حاضر افتضاح دانسته و اعلام می نمایند که یک سیاست واحد حتی در بخش های دولتی کشور در حوزه گردشگری وجود ندارد. از سوی دیگربه نظر کارشناسان این حوزه، تعداد جاذبه های گردشگری کشور به تعداد انگشتان دست نمی رسد و در لیست آن ها حتی پاسارگاد و چغازنبیل نیز به عنوان جاذبه گردشگری قرار ندارد. آن ها تنها پاسارگاد را به عنوان پتانسیل گردشگری معرفی می نمایند.

هیچ، سهم جهانی ایران از گردشگری

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. ظرفیتی که سازمان جهانی گردشگری نیز آن را تایید نموده است و براساس گزارش های رسمی این سازمان، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان داراست.

کشور ما باوجود اینکه در تمامی زمینه های گردشگری پتانسیل های بالقوه ای دارد و چه از لحاظ ابنیه تاریخی و چه از حیث جذابیت های طبیعی، حرفی برای گفتن دارد اما سرمایه ای که از این صنعت برای کشور حاصل می گردد، به اندازه ای ناچیزبوده که می توان گفت صفر است.

گردشگری می تواند زنجیره های مختلفی از فراوری کالا و خدمات را به یکدیگر متصل کند و آمارها نشان می دهد به ازای هر 8/4 نفر گردشگر یک شغل دایم ایجاد می گردد.

سیاست گذاری در جلب و جذب گردشگر در جهان امروز پیچیدگی خاص خود را دارد و نیازمند برنامه ریزی های دقیق و حساب شده است اما نبود همین سیاست بلندمدت باعث شده است که کشور ما نتواند صندلی خود را بازیابد.

هتل های تاریخی در جهت ابریشم

ایران درگذشته به عنوان نگین جهت طلایی جاده ابریشم معروف بوده است؛ نگینی که دیگر نمی درخشد.

ایران برای درخشیدن دوباره در جاده ابریشم نیازمند برنامه ریزی کارآمد و کارشناسی است. یکی از طرح هایی که می توان در قالب احیای جاده ابریشم به آن پرداخت، پروژه هتل های تاریخی است. طرحی که می تواند در ایران کاربرد فوق العاده ای داشته باشد؛ چراکه بیشتر گردشگران خارجی که به ایران سفر می نمایند به دنبال مکان های تاریخی بی نظیر ایران هستند.

احیای زنجیره به هم پیوسته کاروانسراهای تاریخی کشور می تواند در راستای پروژه هتل های تاریخی تاثیر بسیاری داشته باشد. صفویه پررونق ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها در ایران است. در این دوران بود که شاه عباس اول دستور احداث 999 کاروانسرا را در جهت جاده ابریشم صادر می نماید.ساخت 999 کاروانسرا آن نیز قرن ها پیش، نشان دهنده فرهنگ غنی و صنعت پر رونق گردشگری در ایران بوده است. کاروانسراهای عباسی در جهت جاده ابریشم در نیمه شمالی کشور و جاده ادویه در جنوب کشور واقع شده بودند.

ایران در جهت جاده ابریشم

باتوجه به اینکه درچند سال اخیر احیای جاده ابریشم در جهان مطرح شده و کشورهای بسیاری به دنبال احیای آن هستند، ایران نیز می تواند یکی از کشورهای احیا نماینده جاده ابریشم باشد. شاه عباس هر 24 کیلومتر یک کاروانسرا ساخته است. اگر این کاروانسراها در قالب هتل های تاریخی بازسازی و احیا شوند، می توانیم جاده ابریشم را در داخل ایران دوباره زنده و آن را به جاده ادویه متصل کنیم و به عنوان الگو در جهان برای احیای جاده ابریشم مطرح شویم.

تبدیل کاروانسراهای عباسی به جاذبه گردشگری

مکان های تاریخی به تنهایی یک جاذبه تاریخی محسوب نمی شوند مگر اینکه در کنار آن ها امکانات و پتانسیل هایی متناسب و به روز احداث گردد، آن موقع است که به عنوان یک جاذبه گردشگری به شمار می آیند. به عنوان مثال درکنار کاروانسرا باید فروشگاه، رستوران و امکانات رفاهی دیگری ایجاد شوند که به عنوان یک جاذبه گردشگری باشند.

حال اگر ما زنجیره به هم پیوسته کاروانسراهای کشور را باتوجه به ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی بازسازی و احیا کنیم، می توانیم انقلابی در صنعت گردشگری کشور به وجود آوریم. از یک سو کاروانسراها به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می شوند و از سوی دیگر زنجیره آن ها می تواند پکیج ویژه ای برای گردشگران داخل و خارج باشد.

طبق برآوردهای اولیه، اجرای طرح احیای کاروانسراهای شاه عباسی بیش از 60 هزار فرصت شغلی ایجاد می نماید. حال تصور کنید احیای جاده ابریشم چند 100 هزار فرصت شغلی می تواند به وجودبیاورد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 355

به "ایران، مقصدی گران تر از اروپا و آمریکا برای چینی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، مقصدی گران تر از اروپا و آمریکا برای چینی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید