کسب 3 دانش فنی استراتژیک با اجرای مگاپروژه در پژوهشگاه شیمی، فراوری 3 داروی ضد سرطان و کرونا

به گزارش کلوب آگهی، رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران از فراوری 3 فرآیند دانش بنیان پتروشیمی به سفارش بخش صنایع در این پژوهشگاه اطلاع داد و گفت: این طرح 5 ساله است که دو سال آن طی شده و تا به امروز دو فاز آن اجرایی شده است.

کسب 3 دانش فنی استراتژیک با اجرای مگاپروژه در پژوهشگاه شیمی، فراوری 3 داروی ضد سرطان و کرونا

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

دکتر محمدرضا امیدخواه در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه ساختار پژوهشگاه ها برای ارتباط بیشتر با صنایع و جامعه شکل گرفته اند، گفت: از این رو مسئولیتی که این مراکز در زمینه ارتباط با صنعت و جامعه دارند به مراتب از دانشگاه ها بیشتر است؛ چرا که دانشگاه ها وظیفه آموزش نیروهای انسانی، تامین منابع انسانی را در کنار فعالیت های پژوهشگاه ها دارند.

وی ادامه داد: پژوهشگاه ها به ویژه پژوهشگاه هایی که رویکردهای صنعتی دارند، نقش پر رنگ تری نسبت به دانشگاهها در جامعه دارند، از این رو پژوهشگاه ها در حیطه کاری خود متمرکز هستند ضمن آنکه تجهیزات آزمایشگاهی بیشتری نسبت به دانشگاه ها دارند و به همین دلیل این انتظار از دانشگاه ها وجود دارد که در ارتباط با صنعت و رفع احتیاجهای کشور سعی بیشتری نمایند.

امیدخواه خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که برای ما از سالهای قبل در اولویت قرار داشت این است که بتوانیم ارتباط با صنعت و جامعه در راستای شناسایی و رفع احتیاجها برقرار کنیم ضمن آنکه توانمندی های خود را به جامعه و صنعت ارائه دهیم.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران بهره مندی از تک بروکر (واسط های فناوری) و افرادی که ارتباط میان مجامع علمی و جامعه برقرار می نمایند را از اولین گام های این پژوهشگاه برای رفع احتیاجهای صنایع کشور مطرح نمود و یادآور شد: این اقدام در همه دنیا مرسوم است که فردی واسط میان صنعت و مراکز تحقیقاتی نهاده شده است تا این دو را به یکدیگر متصل نمایند. ما از این دست افراد در جامعه کم داشتیم و از یکی دو سال قبل به این رویکرد سوق یافتیم تا از این افراد که عضو پژوهشگاه هم نیستند، بهره ببریم.

امیدخواه با تاکید بر اینکه چنین افرادی توانستند برای ما ایجاد بازار نمایند، اظهار کرد: از آنجایی داروها، شوینده ها، پلیمرها مربوط به شیمی است، از این رو حوزه فعالیت های پژوهشگاه شیمی بسیار وسیع است،لذا ما با استفاده از بروکرها توانستیم تعدادی قرار داد صنعتی به امضا برسانیم و از این طریق بعضی از احتیاجهای بخش صنعتی را مرتفع کنیم.

وی افزایش درآمدهای حاصل از ارتباط با صنایع را از دیگر مزایای این رویکرد نام برد و یادآور شد: رقم قابل توجهی از احتیاجهای این پژوهشگاه با این رویکرد رفع شد. با توجه به مسائل اقتصادی دولت، تامین هزینه ها و تحقق اعتبارات پژوهشگاه میسر نبود و میزان اعتباراتی که به ما داده می شد کفاف پرداخت حقوق اعضای پژوهشگاه وجود نداشت از این رو ما احتیاج به روش های دیگری داشتیم.

امیدخواه با بیان اینکه در گذشته محققان این پژوهشگاه متمرکز بر چاپ مقالات بوده اند، ادامه داد: انتشار مقالات خوب است ولی وقتی از حد بگذرد و احتیاجهای کشور در پژوهش ها مغفول واقع گردد، در این صورت مقاله نویسی برای مجموعه هایی مانند پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی نه تنها خوب نیست بلکه مضر است. به همین دلیلما با ایجاد انگیزه هایی، توانستیم محققان خود را به سمتی راهنمایی کنیم که از دانش و توانمندی های خود در جهت رفع احتیاجهای جامعه و صنعت بهره ببرند.

اجرای مگاپروژه برای صنایع پتروشیمی

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران از اجرای مگاپروژه به سفارش پتروشیمی در این پژوهشگاه اطلاع داد و یادآور شد: در این مگا پروژه فراوری دانش فنی 3 فرآیند مورد احتیاج صنایع پتروشیمی در دستور کار ما نهاده شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای دستیابی به این 3 دانش فنی احتیاج به دریافت لیسانس از شرکت های خارجی هستند، خاطر نشان کرد: با قرار دادی که به امضا رسید اقدام به فراوری این 3 دانش فنی کردیم.

امیدخواه با تاکید بر اینکه فراوری این 3 دانش فنی در حال انجام و فاز اول آن به انتها رسیده و فاز دوم آن شروع شده است، گفت: در طرح شامل 3 پروژه عظیم می گردد که یکی از آنها تبدیل متانول به پروپیلن و به عبارتی تبدیل اولفین های سنگین به پروپیلن و اتیلن است.

وی عنوان این فرآیند را MTO دانست و گفت: این فرآیند جزو فرآیندهای بسیار مهم در سطح دنیا است که دانش فنی آن را برای پتروشیمی کسب کنیم که ستاپ های مورد احتیاج آن در این پژوهشگاه شروع شده است.

این محقق فرآیند دوم را فراوری پروپیلن از پروپان دانست و یادآور شد: در این فرآیند از هیدروژن گیری پروپان، پروپیلن فراوری خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران فرآیند سوم را فراوری اکریلونیتریل نام برد و یادآور شد: این محصول از محصولات پایین دستی پروپیلن است یعنی از پروپیلن فراوری شده می توان برای فراوری اکریلونیتریل استفاده کرد.

به گفته وی، اکریلونیتریل محصولی است که به شدت در پتروشیمی مورد احتیاج است.

امیدخواه،مدت قرار داد فراوری این 3 دانش فنی را 5 ساله مطرح نمود و اضافه نمود: دو سال از اجرای این طرح گذشته است و 3 سال آن باقی مانده است. فاز اول آن شامل طراحی ها و مطالعات اولیه و ساخت ستاپ ها و انجام آزمایش ها می گردد.

فراوری مواد موثره دارویی در شرکت های مرکز رشد

وی یکی از مزیت های نسبی این پژوهشگاه را فراوری مواد میانی دارویی دانست و یادآور شد: ما با محققان شیمیست و متخصصان شیمی دارویی، در این زمینه اقدام کردیم و یکی از موارد فروش دانش فنی ما از فروش دانش فنی داوریی است.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اظهار کرد: نمونه این محصولات، فراوری ماده میانی داروی ضد سرطان به نام کربوپلاتین و سیس پلاتین است که دانش فنی آنها به فروش رسیده است.

امیدخواه داروی رمدسیویر را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه دانست و خاطر نشان کرد: این دارو جزو داروهای مورد نظر برای درمان کرونا است که برای اولین بار یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه فراوری شده و مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهاده شده است.

وی با اشاره به سایر محصولات دانش پایه این پژوهشگاه در زمینه کرونا، شرح داد: با شیوع ویروس کرونا،در زمینه مواد ضد عفونی نماینده و الکل در کشور کمبود داشتیم که محققان این پژوهشگاه در مدت 14 روز تعطیلات عید نوروز با راه اندازی خط فراوری الکل، اقدام به فراوری الکل 70 درصد کردند.

رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی الکل 70 درصد فراوریی را با کاربرد در حوزه ضد عفونی دانست و گفت: از شروع امسال این محصول در بازار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه ادامه دارد، اظهار کرد: ما مطالعات بیشتری برای فراوری الکل با خلوص 99 به بالا را در دستور کار داریم. این الکل ها با خلوص بالاتر دارای کاربردهای آزمایشگاهی و پزشکی هستند.

راه اندازی مرکز نوآوری و تجاری سازی

امیدخواه راه اندازی مرکز نوآوری و تجاری سازی را از دیگر اقدامات پژوهشگاه مطرح نمود و یادآور شد: با مجوزی که از هیات امنای پژوهشگاه دریافت می کنیم و با حمایتی که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کردیم، مرکز نواوری و تجاری سازی را راه اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم شرکت های فناور محور و دانش بنیان را جذب کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این مرکز در سال آینده راه اندازی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1309

به "کسب 3 دانش فنی استراتژیک با اجرای مگاپروژه در پژوهشگاه شیمی، فراوری 3 داروی ضد سرطان و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب 3 دانش فنی استراتژیک با اجرای مگاپروژه در پژوهشگاه شیمی، فراوری 3 داروی ضد سرطان و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید