کرونا همتی جهانی می طلبد

به گزارش کلوب آگهی، یک حقوقدان گفت: کرونا موجب شد که کشورها بیش از پیش به این نتیجه برسند که نیازمند یکدیگر هستند و بحران های انسانی به تنهایی در عرصه بین المللی قابل حل نیست.

کرونا همتی جهانی می طلبد

کارن روحانی در گفت وگو با خبرنگاران درباره پساکرونا و تاثیر آن بر سیاست کشورها و جهان گفت: وقایع اجتماعی و پیامدهای آن هرگاه از عرصه مناسبات داخلی کشورها فراتر رود و به نوعی کلیه کشورها را تحت تاثیر خود قراردهد موجد بروز روابطی جدید شده و طبعا مشی و روش کشورها در برخورد با این وقایع بیانگر بینش و نگرش آنها به جامعه بین المللی است.

وی اضافه کرد: بروز و همه گیری ویروس کووید 19 و گسترش آن از کشور چین به سایر کشورها نیاز به همکاری در محو و التیام آلام ناشی از این همه گیری را در میان کشورها ضروری کرده و کشورها بیش از پیش بر اهمیت همکاری بین المللی در تفوق بر معضلات بین المللی وقوف حاصل کرده اند. تکالیف و حقوق حاکم بر رفتار کشورها در بحران های بین المللی نه تنها در عرف بین المللی بلکه در اسناد بین المللی متعددی تصریح شده و اصول کلی حقوقی نیز مؤید این الزام می باشد اما این الزام و تکلیف صرفاً جنبه حقوقی نداشته و بلکه در بسکمک از موارد جنبه اخلاقی و نزاکتی آن بارزتر است.

این حقوقدان ادامه داد: کمک های بشر محبت آمیز و الزام کشورها در این خصوص نه تنها مبتنی بر تعهدات بین المللی است بلکه خفته در روح اسنادی است که در قالب اعلامیه ها و بیانیه ها از سوی کشورها صادر می شود. در این میان فارغ از اظهارنظرهای شیرینی که در این مواقع از سوی کشورها در همراهی با بحران های بین المللی شنیده می شود نیاز به گام های عملی در تحقق اهداف جمعی و بشری است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه کووید 19 بحرانی جهانی است و همتی جهانی مطلبد، گفت: کشور ما یکی از کانون های این بحران قرار گرفت و کمک های بشر محبت آمیز می بایستی بدون پیش شرط و فارغ از مسائل سیاسی به سرعت گسیل می شد. جلوگیری از همه گیری کووید 19 مستلزم مهار آن در هرجایی است که از آن سر بر می زند والا خود را به گوشه گوشه جهان می رساند و مهارش را سختر می کند.

روحانی با بیان اینکه یکی از موانع بزرگ در برابر کمک رسانی تحریم ها است، گفت: اساساً تداوم تحریم با کمک های بشرمحبت آمیز تعارض آشکار دارد. لغو تحریم ها و برداشتن موانع بخودی، خود یک اقدام بشرمحبت آمیز تلقی و تداوم آن مغایر با اهداف بشری است زیرا کووید 19 نه تنها سلامتی بلکه اقتصاد کشورها را نیز نشانه گرفته است و مسائل اقتصادی ناشی از ویروس بر همگان روشن و مورد اذعان کشورها قرار گرفته است؛ لذا هرگونه اقدام اضافی در جهت ایجاد فشار اقتصادی نیز بر این مسائل اضافه کرده و بحران انسانی را افزایش خواهد داد.

وی اضافه کرد: کشورها باید در عمل نه در حرف نشان دهند از اعمال اقدامات انقباضی و فشارهای اقتصادی نسبت به کشورهای درگیر با ویروس کرونا خرسند نیستند و اقدامات عملی در این خصوص بردارند. بیانِ صرفِ تاسف و ناراحتی از سوی کشورهای مدعی حامی حقوق بشر کافی نیست و باید گام عملی در این خصوص بردارند. یقیناً افکار عمومی و فشارهای دسته جمعی کشورها، سیاستمداران کشور امریکا را مجاب خواهد ساخت که دست از اقدامات تحریمی بردارد و کمک های انسانی را دستاویزی برای نیل به اهداف سیاسی خود نسازند.

این حقوقدان شرح داد: کرونا موجب شد که کشورها بیش از پیش به این نتیجه برسند که نیازمند یکدیگر هستند و بحران های انسانی به تنهایی در عرصه بین المللی قابل حل نیست. کشورها در عرصه بین المللی نیاز به همکاری و همکمک همدیگر دارند و اگر یک بحران در یک جایی مورد توجه قرار نگیرد، موجب سرایت به همه جا خواهد شد و تنیدگی روابط بین المللی ایجاد می کند.

این وکیل دادگستری گفت: کشورها در شرایط بحرانی کرونا باید از فرصت ها در جهت همگرایی و نزدیکی با یکدیگر به نحو مطلوب استفاده کنند و مسائل را فقط برای دیگران نبینند بلکه برای همه ببینند.

وی درباره پساکرونا گفت: ویروس کرونا موجب خواهد شد که فصل جدیدی از روابط اجتماعی شکل بگیرد؛ یعنی عوارضی که این ویروس برجای خواهد گذاشت در نوع تغییر رفتار های اجتماعی از دست دادن گرفته تا حفظ فواصل فیزیکی و ...ایجاد خواهد شد، تغییراتی که ترس از همه گیری مجدد و ترس از اینکه ویروس را بگیرند باعث می شود که نوع روابط تغییر کند و رفتارهای اجتماعی جدیدی ایجاد شود و طبعا استفاده از فناوری های نوین همچون وبینارها و آموزش مجازی و خریدهای مجازی جایگاهی ویژه خواهند یافت.

این وکیل دادگستری درباره وظایف دولت در دوران پساکرونا گفت: دولت ها برای بروز چنین بحران هایی در اینده باید خود را مهیا تر و مجهز تر کنند. کرونا درس بزرگی برای همه کشورها از جمله ما بود تا بدانیم که در صورت وقوع چنین بیماری هایی در کمترین زمان موثر ترین اقدام را باید انجام داد. بایدبرخوردمان دور از هیجان و احساس باشد و منطبق بر مبانی علمی و سعی کنیم که با آرام نگه داشتن جامعه، اطمینان دهیم که به هرحال موثر ترین کار را خواهیم کرد.

روحانی اضافه کرد: همچنین باید همکاری بین المللی با سازمان های درگیر موضوعاتی همچون بهداشت و سلامت مانند سازمان جهانی بهداشت را گسترش داد. باید تبادلات علمی گسترده در جهت دانش افزایی و مطالعات تحقیقی و پژوهشی انجام شود. ما در زمینه پژوهش نیازمند این هستیم که بودجه اختصاصی را در تمام زمینه های علمی قرار دهیم و پژوهشگرانی که صرفاً کارشان پژوهش باشد را در نظر گیریم زیرا کار پژوهشی نیاز به بودجه های صرف پژوهشی دارد تا تبادلات علمی گسترش یابد.

وی در انتها گفت: کشورها باید همیشه آماده مواجهه با بحران باشند و به جای اینکه بر طبل منافع خودشان بکوبند به منافع جمعی کل کشورها نگاه کنند و به سوی گسترش و استحکام همبستگی میان کشورها گام بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 698

به "کرونا همتی جهانی می طلبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا همتی جهانی می طلبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید