خجالت پزشکان آمریکایی از تجویزهای ترامپ

به گزارش کلوب آگهی، رئیس جمهوری آمریکا که تصور می نماید هنر معامله را خوب می داند، در ایام گسترش ویروس کرونا نظریات پزشکی ویژه ای هم برای درمان گرفتاران به کووید-19 ارائه داد که صاحب نظران پزشکی را خجالت زده کرد.

خجالت پزشکان آمریکایی از تجویزهای ترامپ

64 هزار نفر جان خود را از دست دادند. 30 میلیون نفر بیکار شده اند. کسب و کارهای کوچک در حال سقوط هستند. جوامع رنگین پوستان به شدت آسیب دیده اند. حتی متعصب ترین محافظ کاران هم مجبور شده اند اذعان نمایند دولت بخش مهمی از راهکار برای بیماری کرونا است.

این بخشی از بیانیه مشترک جو بایدن نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات و سناتور الیزابت وارن داوطلب انصرافی دموکرات ها از این رقابت ها درباره شرایط بحرانی ایالات متحده آمریکا است.

شاید کسی تصور نمی کرد آمریکا که قوی ترین اقتصاد دنیا را به زعم خود داشت، حرف اول دستاوردهای علمی و پزشکی را می زد و ایالت هایی همچون نیویورک به ایالت هایی که خواب ندارند، شناخته می شد؛ یکباره همه آنها خاموش شوند.

بورس از بین برود، قیمت نفت به منهای 37 دلار برسد، کسب و کارها از بین برود، بیش از 30 میلیون نفر بیکار شوند، پروازها به مقصد آمریکا به حالت تعلیق درآید، ورود مسافران از چین و اروپا ممنوع گردد و مهاجران مقیم آمریکا، از ادامه حضور خود در این کشور احساس نگرانی نمایند.

همه اینها، به خوبی ناکارآمدی دولت فدرال این کشور را نشان داد به گونه ای که در زمان های بحرانی، مردم آمریکا شایسته یک رئیس جمهوری هستند که به آنها حقیقت را بگوید و مسئولیت پذیر باشد. دونالد ترامپ یک رئیس جمهوری نبوده است.

ترامپ در 13 ماه مارس(23 اسفند ماه) گفت که او مسئولیتی در زمینه مقابله با کرونا نمی پذیرد. در 29 اسفند ماه هم اظهار کرد که فرمانداران باید در این زمینه کارهای انجام دهند. در 2 آوریل هم مدعی شد ما نقش پشتیبان را بازی می کنیم.

اگرچه فرمانداران ایالت ها منتظر دستور و تصمیم ترامپ نماندند و پیش از او فرمان قرنطینه سراسری در ایالت را صادر کردند، اما در جاهایی احتیاجمند مداخله دولت مرکزی بودند.

دموکرات ها می گویند ترامپ فکر می نماید در این شرایط سخت مسئولیتی ندارد و شغل او توئیت زدن، نشست های خبری بی حاصل و برگزاری گردهمایی ها و راهپیمایی ها است . او هرگز فکر ننموده است که مسئول حفاظت از 330 میلیون آمریکایی است و از این رو، اقدامی نکرد.

بایدن و وارن در بیانیه ای مشترک به این مساله اشاره کردند و گفتند دولت زمانی بهترین عملکرد را خواهد داشت که اقداماتش عادلانه، شفاف و همراه با جوابگویی باشند اما رویکرد رئیس جمهوری)ترامپ(در قبال این بحران، نشان دهنده این ارزش ها نیستند. اگر تغییراتی رخ ندهد، افراد بیشتری جان خود را از دست می دهند و خانواده های بیشتری ورشکست می شوند.

ترامپ در ماه نخست شیوع این بیماری در آمریکا زیر بار گزارش های جامعه اطلاعاتی این کشور نرفت. اقدامی که در سه سال گذشته بارها در امور مختلف انجام داده است و بر خلاف نظر آنها، به تصمیمی اندیشیده است تا او را در رقابت ها و نمایش های انتخاباتی به پیش برد.

او تنها به رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، جنگ تجاری با چین و اروپا، افزایش قدرت نظامی، خروج از پیمان های موشکی، استقرار شاخه نظامی فضایی، راهپیمایی چهارم ژولای به عنوان روز استقلال آمریکا، توسعه دیوار مرزی با مکزیک، جداسازی بچه ها از والدین در نوار مرزی و قرار دادن مهاجران در بازداشتگاه ها می اندیشید و هرگز تصور نمی کرد این ویروس ضربه ای محکم به تمام این آمال بزند.

در نخستین واکنش، ترامپ منکر این ویروس شد و گفت رسانه های جعلی با همکاری دموکرات ها برای مقاصد انتخاباتی آن را مطرح می نمایند. پس از اندکی که آمارها رو به تزاید گذاشت، مایک پنس معاون اول خود را به ریاست کارگروه مقابله با کرونا منصوب کرد اما مدعی شد این ویروس خطری بیشتر از آنفلوآنزا ندارد که در سال بین 20 تا 60 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

رئیس جمهوری آمریکا اندکی بعد، آمار مرگ و میر کرونا را با آمار تصادفات جاده ای هم مقایسه کرد و گفت که خطرناک تر از آن نیست در حالیکه کارشناسان بهداشتی هشدار می دادند در صورت تاخیر در پاسخ، بین یک تا 2 میلیون نفر جان خواهند باخت.

با شیوع ویروس کرونا و افزایش نگرانی مردم، شاخص های بازار سهام سقوط بی سابقه ای را تجربه کرد. اینجا بود که ترامپ فهمید، آواری بر سر او خراب شده است که راه فراری برایش نیست. از این رو سعی کرد تمام تنش های کلامی سابق خود علیه دموکرات ها را متوقف سازد و از در مسالمت آمیز به تعامل با آنها وارد گردد تا بتواند حداقل اقتصادش را که به آن می نازید، نجات دهد.

بایدن در این باره می گوید حقیقت سخت این است که شرایط نباید این قدر بد باشد؛ عدم آمادگی، پاسخ آهسته در خصوص انجام آزمایش، عدم اجرای مناسب قانون بیمه سلامت، همه اینها ناشی از ناکامی های دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری است.

ترامپ حتی در این شرایط بحرانی هم به جای اینکه به فکر مردم و اقشار آسیب پذیر آن باشند، به فکر دوستان ثروتمند خود بود و البته آن را فرصتی برای فعالیت اقتصادی خانواده خود به ویژه داماد مشاورش هم می دید.

پس از آنکه مجبور شد به تعطیلی کشور تن دهد و برای همه 50 ایالت آمریکا فرمان شرایط اضطرار صادر سازد، نشست های خبری روزانه ترتیب داد تا ادامه نمایش در حضور رسانه ها را دنبال سازد و این گونه چهره خود را در افکار عمومی ماندگار سازد.

داروی ضد مالاریا

اگرچه برگزاری این نشست ها نکات مثبتی داشت و ترامپ و تیم او را در برابر افکار عمومی مجبور به جوابگویی می کرد اما بعضی اظهارات عجیب رئیس جمهوری آمریکا هم برای مردم دردسرساز بود.

ترامپ بدون اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا مهر تاییدی بر داروی ضد مالاریا در درمان کووید-19 زده باشد، بارها و بارها از داروی هیدروکسی کلروکوئین نام برد و آن را برای این ویروس مناسب دانست. حتی گفت که از هند سفارش داده است که این دارو را به آمریکا بیاورند.

او در جایی دیگر گفت که انبارهای آمریکا از این دارو انباشته شده است و نگرانی وجود ندارد اما در همین زمان گزارش هایی از تاثیر ناگوار که منجر به مرگ افراد در اثر استفاده از این دارو شده بود هم واصل می شد.

دستگاه تنفس مصنوعی

ترامپ بر این دارو اصرار داشت در حالیکه فرمانداران بعضی ایالت های بحرانی همچون نیویورک احتیاج خود به دستگاه های تنفس مصنوعی را فریاد می زدند. آنها می خواستند رئیس جمهوری از قانون فراوری دفاعی برای مجبور کردن بعضی شرکت های عظیم همچون جنرال موتورز برای ساخت این دستگاه ها استفاده کند اما ترامپ زیر بار نمی رفت و در نهایت تحت فشار شدید افکار عمومی ناشی از افزایش مرگومیر در بیمارستان ها به این اقدام دست زد.

شاید نگاهی به نظریه امیلی پورتر پزشک اورژانس بیمارستان آستین در ایالت تگزاس و خواهر کیتی پورتر عضو مجلس نمایندگان درباره دستگاه های ونتیلاتور در آمریکا مفید باشد که گفت: ما در آمریکا حدود 331 میلیون نفر جمعیت داریم که مرکز کنترل بیماری ها تخمین زده است بین 40 تا 70 درصد آنها به این ویروس دچار می شوند.

وی ادامه داد: از این رو میانگین 45 درصد این جمعیت یعنی حدود 150 میلیون نفر کرونایی می شوند که البته 80 درصد آنها مسئله ای نخواهند داشت اما 20 درصد دیگر به بیمارستان احتیاج دارند.

این پزشک اورژانس در ایالت تگزاس اضافه نمود: 5 تا 10 درصد از 150 میلیون نفر مبتلا، به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج خواهند داشت که برای 5 درصد، رقمی معادل 7.5 میلیون دستگاه ونتیلاتور احتیاج خواهد بود.

پورتر شرح داد: این در حالی است که در سراسر آمریکا بین 75 هزار تا 120 هزار دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد. ما بنا را بر این می گذاریم که 150 هزار دستگاه در آمریکا در دسترس باشد، در این صورت تنها 2 دهم درصد از احتیاجمندان به دستگاه ونیتلاتور امکان اتصال به آن را خواهند یافت.

وی یادآور شد: معنای این رقم این خواهد بود که 49 نفر از هر 50 نفر، خواهند مرد و تنها یک نفر از آنها می تواند به دستگاه تنفس مصنوعی وصل گردد. این باید ترسناک باشد. ما نمی توانیم بین بیماران تمایزی قایل شویم و بگوییم آن کسی که 80 سال دارد به دستگاه احتیاج ندارد و ما باید جوان 30 ساله را اولویت بدهیم.

این پزشک آمریکایی البته توصیه ای هم به شهروندان دارد و تاکید می نماید: تصور کنید این بیماران از بستگان شما باشند، در آن صورت چگونه انتخاب خواهید کرد که دستگاه تنفس مصنوعی به چه کسی وصل گردد؟ به همین دلیل شما باید یاری کنید و با رعایت مقررات، از افزایش ابتلا جلوگیری کنید.

این در حالی است که ترامپ مدعی است به اندازه کافی دستگاه ونتیلاتور در اختیار دارند و حتی می توانند به کشورهای دیگری همچون ایتالیا، اسپانیا و فرانسه صادر نمایند.

ضد عفونی و نور درمانی از درون

نظریه های غیرکارشناسی ترامپ تنها به ونتیلاتور و دارو محدود نبود، او روزی نظریه ضدعفونی از درون همچون ضدعفونی سطوح و دست ها را بیان کرد.

این مساله باعث شد تا جو بایدن رقیب انتخاباتی او در پیغام توئیتری که همچنان آن را پین نموده است، خطاب به مردم آمریکا بگوید نمی توانم باور کنم که مجبورم این را بگویم اما لطفا سفیدنماینده مصرف نکنید.

مشاوران ترامپ از او خواستند که این مساله را اصلاح کند، رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری بعدی گفت که او دکتر نیست اما گفته است که آنالیز نمایند آیا چنین راهی وجود دارد یا خیر؟ بعد هم ادامه داد امروز گفته اند گرما و نور آفتاب به سرعت این ویروس را از بین می برد، آیا راهی وجود دارد که لامپی را به درون بدن بیماران فرستاد تا از این طریق ویروس را از بین ببرند؟

ادامه شیرین کاری های ترامپ در بیان نظریه های عجیب که برای تایید آنها از کارشناسان پزشکی حاضر در نشست هم یاری می گرفت و با طرح سوال از آنها، وادارشان می ساخت تا حتی با تکان دادن سر، مهر تاییدی بر نظریات وی بزنند؛ باعث شد تا سخنگوی تازه منصوب شده کاخ سفید وارد میدان گردد و اینگونه نشست های ترامپ را کمتر نمایند.

فرافکنی

اما ترامپ، حربه دیگری را برای فرار از این فشارها پیش کشید، انداختن مسائل به گردن دولت قبل. رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا دلیل ناتوانی آمریکا در مهار کرونا را سیستم شکسته بهداشتی این کشور دانست که در اثر مدیریت سوء دولت های پیشین به ویژه دولت باراک اوباما و معاون اول وی به این وضع افتاده است.

او که بیش از سه سال از ریاست جمهوری خود را سپری نموده است، در یکی از این نشست ها با خبرنگار سی ان ان بگومگویی به راه انداخت در حالیکه خبرنگار می پرسید چگونه دولت پیشین را متهم می کنی در حالیکه این ویروس به تازگی ایجاد شده است؟

چگونه آنها را به ناکارآمدی توصیف می کنی در حالیکه در سال 2009 در اثر شیوع آنفلوآنزای اچ1 ان 1 حدود 12 هزار نفر جان خود را از دست دادند اما ویروس کرونا در مدت حدود سه ماه، بیش از 64 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

ترامپ باز هم فرافکنی کرد و گفت آنها هشت تریلیون دلار را در جنگ بی ثمر خاورمیانه هزینه کردند و اینگونه نتوانستیم به زیرساخت های کشور، به راه ها، عظیمراه ها و ... برسیم.

این اظهارات، واکنش رقیب را در پی داشت. بایدن در یک پیغام توئیتری نوشت: ما یک کتاب هدایت را فراهم کردیم اما او آن را نادیده گرفت. ما یک دفتر آمادگی برای همه گیری ایجاد کردیم اما او آن را بست.

وی ادامه داد: ما یک مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها را در چین داشتیم تا شیوع بیماری ها را شناسایی و مهار کند اما او آنها را از آنجا خارج کرد.

بایدن توضیح داد: ترامپ می تواند کوشش کند و هر کسی را که می خواهد سرزنش کند اما واقعیت این است که اقدامات او باعث شد که آماده نباشیم.

معاون اول باراک اوباما و سناتور وارن در بیانیه مشترکی که صادر کردند، نکته دیگری از تصمیمات پشت پرده ترامپ افشا کردند که هر دو نفر ما سابقه فعالیت در کنگره و نظارت بر قوه مجریه را داریم. ما همچنین در قوه مجریه حضور داشته و به نظارت مستقل جوابگو بوده ایم. این صحبت را از ما بپذیرید:نظارت برای یک دموکراسی کارآمد و اقتصادی عادلانه، مهم است. این نظارت زمانی یک تهدید محسوب می گردد که چیزی برای پنهان کردن وجود داشته باشد.

آنها ادامه می دهند: به نظر می رسد ترامپ فکر می نماید می تواند بودجه واکنش به این بحران را بر اساس این موارد هزینه کند که کدام سیاستمداران با وی مهربان بوده اند، وی سعی دارد ببیند ماه نوامبر در کدام ایالت ها پیروز گردد و می خواهد کدام کسب و کار ها ثروتمند شوند. ترامپ در عین حال نمی خواهد جوابگو باشد.

بایدن و وارن که یکی از گزینه های شریک انتخاباتی دموکرات ها است در بیانیه مشترک خود ترامپ را تهدید نموده اند در صورت پیروزی، بازرسی بر قراردادها را شروع خواهند کرد.

بیانیه این دو نفر تاکید دارد: قراردادهای اسراف کارانه و ناشی از فساد اقتصادی برچیده می شوند. قراردادهای مشکوک برای آنالیز و پیگرد قانونی به وزارت دادگستری ارجاع داده می شوند. مقامات دولت ترامپ و مدیران تجاری باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

بایدن-وارن توضیح دادند: ترامپ ممکن است به فساد اقتصادی توجهی نکند اما ما به این شکل عمل نمی کنیم. میزان واقعی بیکاری رو به افزایش است اما برای بسیاری از آمریکایی ها، اقتصاد ما حتی پیش از بحران ویرانگر شیوع بیماری کرونا هم عملکرد خوبی نداشت.

پذیرش پلکانی پیش بینی ها

تاییدی بر عملکرد نامطلوب دولت ترامپ در مهار کرونا شاید این نکته باشد که ترامپ در پی افزایش مرگ ومیر مدعی شد دولت من بسیار خوب کار نموده است و برخلاف کارشناسان که پیش بینی نموده اند بین 100 تا 200 هزار نفر کشته خواهیم داشت، این رقم کمتر از 60 هزار نفر خواهد بود.

ترامپ برای حدود چند هفته بر این آمار تاکید نمود و اینک که آمار کشته های ناشی از کرونا به مرز 69 هزار نفر رسیده است، می گوید عملکرد خوب ما باعث شده است ما بیش از 100 هزار جان باخته نداشته باشیم.

با این حال، او بر بازگشایی اقتصاد آمریکا تاکید دارد چرا که می داند در صورت ادامه این وضع، شرایط خوبی در انتخابات چند ماه آینده نخواهد داشت.

آمریکا تا این ساعت با شناسایی یک میلیون و 171 هزار و 41 نفر گرفتار کووید-19 و 68 هزار و 285 جان باخته، در صدر کشورهای دنیا ایستاده و اینگونه شعار آمریکا اول ترامپ را محقق ساخته است.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 768

به "خجالت پزشکان آمریکایی از تجویزهای ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خجالت پزشکان آمریکایی از تجویزهای ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید