پیشنهاد ایران برای ساخت یک نیروگاه اتمی با همکاری آژانس ، در ملاقات وزرای خارجه ایران و کانادا در سال 1382 چه گذشت؟

به گزارش کلوب آگهی، انتخاب اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های 1972 تا 2009 است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

پیشنهاد ایران برای ساخت یک نیروگاه اتمی با همکاری آژانس ، در ملاقات وزرای خارجه ایران و کانادا در سال 1382 چه گذشت؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور لوکس کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

سرویس تاریخ انتخاب: سندی محرمانه از کانادا به تاریخ آدینه 9 خرداد 1382 با عنوان برنامه هسته ای ایران: فشار سخت کانادا منتشر شده است.

به گزارش انتخاب؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر نموده، در زیر آمده است:

موضوع سند: برنامه هسته ای ایران: فشار سخت کانادا

طبقه بندی: محرمانه

آدینه 20:46 دقیقه سی می 2003

از: کانادا

به: نامشخص

1. وزیر امورخارجه کانادا، گراهام با وزیر امورخارجه ایران، خرازی در روز 24 می در پاریس دیدار نموده و بر نگرانی شدید کانادا از برنامه هسته ای ایران تاکید نمود. تری وود، معاون امورخارجه در امور عدم گسترش، می گوید گراهام به خرازی گفت که سخنان ایران در روز 6 می در آژانس بین المللی انرژی اتمی این تصور را ایجاد کرد که ایران رویکردی غیرمفید و غیرشفاف دارد. گراهام کاغذی را به خرازی تحویل داد که خواستار همکاری ایران با آژانس و پذیرش پروتکل الحاقی شده و سوالاتی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح می کرد. خرازی پاسخ داد که دولت ایران تا جای ممکن شفافیت دارد و هیچ مشکل اساسی در امضای پروتکل الحاقی ندارد، اما این پروتکل مباحثی را در تهران ایجاد نموده است. خرازی همان سند مربوط به فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را که به پاپاندرو وزیر امورخارجه یونان تحویل داده بود، به گراهام داد.

2. علاوه بر دیدار گراهام با خرازی، وود به ما گفت که مسئولان عالی رتبه کانادا در دو هفته گذشته سه بار با همتایان ایرانی خود دیدار نموده اند. لاورتو، معاون وزیر امورخارجه با آهنی، معاون وزیر امورخارجه ایران (اروپا و آمریکا) در روز 24 می در تهران دیدار نموده است. مدیرکل امنیت بین الملل، جیل سینکلر، موسوی، سفیر ایران را برای دیداری در روز 28 می در اوتاوا احضار کرد، و مک کینون، سفیر کانادا هم روز 18 می با زیامانی نیا، مدیرکل (امور سیاسی/بین الملل) وزارت امورخارجه ایران دیدار کرد. موافقت وزیر امورخارجه ایران با دیدار زیامانی نیا سه هفته طول کشید.

3. واکنش ایران در تمامی این دیدار ها آن است که آن ها کاملا باز عمل نموده و کاری در نقض الزامات خود انجام نمی دهند. اما زیامانی نیا تایید نموده است که آن ها تاسیسات غنی سازی آب سنگین خود را زودتر اعلام ننموده بودند، زیرا نمی خواستند تحت نظایت فزاینده قرار بگیرند. زیامانی نیا گفت که خرازی و رییس سازمان انرژی اتمی ایران مسئول معین اقداماتی از جمله پروتکل الحاقی شده اند که می تواند نگرانی های بین المللی را برطرف کند. آهنی، معاون وزیر امورخارجه این پیشنهاد ایران را تکرار کرد که بعد از دیدار البرادعی با تهران مطرح شده بود و شامل ساخت یک نیروگاه با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و با هدف اثبات همکاری و شفافیت آن ها می شد.

4. مسئولان ایرانی کوشش کردند تا آمریکا را به عنوان مسئول مشکل معرفی نمایند و سوالات آمریکا در نشست روز 6 می آژانس را حساس توصیف کردند. آن ها به کانادایی ها گفته اند که حتی اگر پروتکل الحاقی را امضا نمایند باز هم آمریکا راضی نخواهد شد. آهنی تاکید نموده است که مباحث زیادی حول این پروتکل صورت گرفته است که شامل نمایندگان مجلس هم می گردد و ایران تنها در صورتی پروتکل الحاقی را امضا خواهد نمود که انجام آن فشار های بین المللی را برطرف کند.

5. درخواست اقدام: وود به ما گفت که کانادا تمایل دارد بداند راهبرد ما در برابر ایران در نشست شورای حکام آژانس در روز 16 ژوئن و سپس در مجمع عمومی آژانس در ماه سپتامبر چه خواهد بود (از جمله احتمال تصویب قطعنامه). لطفا هدایت کنید.

سلوچی

منبع: انتخاب
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 532

به "پیشنهاد ایران برای ساخت یک نیروگاه اتمی با همکاری آژانس ، در ملاقات وزرای خارجه ایران و کانادا در سال 1382 چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ایران برای ساخت یک نیروگاه اتمی با همکاری آژانس ، در ملاقات وزرای خارجه ایران و کانادا در سال 1382 چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید