میکروبی که سبب بروز ورم معده و خونریزی در بچه ها می شود

به گزارش کلوب آگهی، یک متخصص گوارش بچه ها گفت: ورود یک میکروب از طریق مصرف برخی مواد غذایی در بچه ها منجر به ورم معده و حتی خونریزی می شود.

میکروبی که سبب بروز ورم معده و خونریزی در بچه ها می شود

علی اکبر سیاری فوق تخصص گوارش بچه ها در گفت وگو با خبرنگار درباره عواملی که می تواند سبب بروز ورم معده در بچه ها شود، اظهار کرد: ورم معده در بچه ها علل مختلفی دارد، اما شایع ترین علت بروز آن میکروبی است که وارد معده می شود. در واقع بیماری ورم معده یک اصطلاح کلی بوده که گاهی ممکن است با زخم معده، اثنی عشر، التهاب معده و مری و رفلاکس همراه باشد که بر اثر اسیدی که در معده ترشح می شود به وجود آید.

این متخصص گوارش بچه ها گفت: در واقع این التهاب ها زمانی اتفاق می افتد که عوامل دفاعی بدن از اثر اسید روی مخاط جلوگیری کرده و در نهایت سبب بروز این التهاب ها می شوند.

او بیان نمود: بچه ها اغلب به دنبال حساسیت غذایی و یا به علت استرس دچار رفلاکس و در نتیجه بازگشت املاح صفراوی از روده به معده می شوند که این امر می تواند سبب التهاب معده در بچه ها شود.

او اضافه کرد: بچه های که دچار سوختگی و انواع عفونت، نارسایی کلیه یا بیماری های سیستمی هستند و یا بر اثر ابتلا به برخی بیماری ها در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند بیشتر از دیگر بچه ها در معرض ابتلا به ورم معده هستند.

سیاری گفت: گاهی ممکن است مصرف برخی از دارو ها و حتی مواد غذایی آلوده باعث ورم معده در بچه ها شده و با علائمی مانند دل درد، استفراغ و غیره همراه باشد.

این متخصص گوارش بچه ها بیان نمود: ورم معده همانند دیگر بیماری ها با علائمی مانند دل درد، استفراغ، اختلال در خواب، کاهش وزن، کم اشتهایی است.

او اضافه کرد: گاهی ورم معده در بچه ها با زخم معده و خونریزی همراه است؛ همچنین بچه های که ورم معده شان با رفلاکس همراه است با علائم ثانویه مانند گرفتگی صدا، تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه و آسیب به دندان ها روبه رو هستند.

علائم ورم معده در بچه ها کم سن و سال باعث نخوردن شیر و گوش درد و عدم وزن گیری می شوند؛ بنابراین ممکن است در برخی موارد رفلاکس و ورم معده در بچه ها با هم نیز اتفاق بیفتد.

سیاری اضافه کرد: برای درمان ورم معده باید مانند دیگر بیماری ها ابتدا علل ایجاد این بیماری و التهاب تعیین شود و بعد ازپی بردن به علت بروز آن در کودک دارو هایی تجویز می شود تا بر اثر مصرف این دارو اسید معده کاهش یابد و یا حتی از مواد غذایی که سد دفاعی مخاط معده را بهبود ببخشد استفاده کنیم؛ بنابراین لازم است ابتدا به تغییر سبک زندگی پرداخت و از مصرف برخی مواد غذایی که سبب افزایش التهاب می شود امتناع کرد.

او ادامه داد: نحوه خوابیدن نیز در درمان این بیماری و التهاب مفید است، همچنین فرد از مصرف برخی از غذا های ترش و تند که حجم زیادی داشته و در نتیجه باعث تشدید این بیماری می شود، پرهیز کنند.

این متخصص گوارش بچه ها تاکید کرد: نباید بلافاصله پس از صرف غذا، خوابید و باید در نظر داشت که مصرف آب، نوشابه، ترشی و مواد محرک همراه غذا، می تواند سبب تشدید ورم معده شود.

سیاری در نهایت گفت: گاهی اوقات ممکن است افراد بر اثر میکروب وارد شده به بدنشان دچار التهاب و ورم معده شوند که در چنین شرایطی با تجویز آنتی بیوتیک ها به درمان این بیماری خواهیم پرداخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1008

به "میکروبی که سبب بروز ورم معده و خونریزی در بچه ها می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروبی که سبب بروز ورم معده و خونریزی در بچه ها می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید