درمان فوری کبد چرب با 10 روش خانگی

به گزارش کلوب آگهی، درمان فوری کبد چرب فکر و خیال تمام کسانی ست که به این بیماری مبتلا شده اند. کبد چرب یک بیماری خاموش و بی نشانه است و اگر متوجه شدید که مبتلا به این بیماری هستید، برای درمان سریع آن می توانید در کنار بهره بردن از توصیه های دکتر، از درمان های خانگی هم برای برطرف کبد چرب بهره ببرید.

درمان فوری کبد چرب با 10 روش خانگی

این بیماری ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه دارد و شما می توانید با اصلاح تغذیه، استفاده از میوه های مختلف و درمان های خانگی، از پیشرفت آن جلوگیری کنید. میوه ها نقش مهمی در درمان فوری کبد چرب دارند و یکی از راهکارهای بی خطر برای برطرف کبد چرب به شمار می فرایند.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید یا می خواهید از بروز آن جلوگیری کنید، باید بدانید برترین میوه برای درمان کبد چرب چه چیزی ست و چه روش های خانگی ای در درمان سریع کبد چرب اثربخش هستند. اگر اطلاعی از روش های درمان فوری کبد چرب ندارید، حتما تا سرانجام این مقاله از بلاگ خبرنگاران با ما همراه باشید.

بیماری کبد چرب چیست؟

حتما بخوانید: خواص ویتامین سی برای پوست

کبد یک اندام ضروری با عملنمودهای متعدد و یکی از اندام های حیاتی برای بقای انسان است. کبد در بدن ما وظایف مختلفی را بر عهده دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • برای یاری کردن به هضم غذا، وظیفه تولید صفرا را بر عهده دارد.
  • برای بدن پروتئین می سازد.
  • نقش مهمی در ذخیره آهن دارد.
  • مواد مغذی را تبدیل به انرژی می نماید.
  • موادی ایجاد می نماید که باعث لخته شدن خون و التیام زخم ها می گردد.
  • با ایجاد عوامل ایمنی زا و حذف باکتری ها و سموم از خون، مقاومت بدن را در برابر عفونت ها بالا می برد.

بیماری کبد چرب یک بیماری شایع است که به دلیل ذخیره چربی اضافی در کبد ایجاد می گردد. بیشتر افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، هیچ علامتی ندارند و مسائل خاصی برای آن ها ایجاد نمی گردد؛ ولی این بیماری در بعضی موارد می تواند منجر به آسیب کبدی گردد. خبر خوب این است که شما اغلب می توانید با تغییر سبک زندگی، درمان فوری کبد چرب را شروع و حتی آن را معکوس کنید.

در بیشتر موارد، بیماری کبد چرب هیچ مشکل جدی ای برای افراد ایجاد نمی نماید یا مانع از عملکرد طبیعی کبد شما نمی گردد؛ اما در 7 تا 30 درصد افراد، بیماری با گذشت زمان بدتر می گردد؛ به همین دلیل تشخیص به موقع و درمان فوری کبد چرب اهمیت زیادی در زندگی شما دارد.

آشنایی با انواع بیماری های کبدی

بیماری کبد چرب دو نوع اصلی دارد که آشنایی با آن ها در انتخاب روش درمان فوری کبد چرب اهمیت زیادی دارد.

1. بیماری کبد چرب الکلی

این بیماری در نتیجه نوشیدن بیش از حد الکل است که باعث جمع شدن چربی در کبد و آسیب رسیدن به آن می گردد.

2. بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی در افرادی نمود پیدا می نماید که زیاد الکل مصرف نمی نمایند. این بیماری از هر 3 بزرگسال یک نفر و از هر 10 کودک یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. محققان دلیل دقیقی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی پیدا ننموده اند ولی فاکتورهای مختلفی مانند چاقی و دیابت در بالا رفتن خطر ابتلا به این بیماری نقش دارند.

روش های خانگی درمان سریع کبد چرب

اگر تا این جا مقاله را خوانده باشید، با بیماری کبد چرب و انواع مختلف این بیماری آشنا شده اید. حال وقت آن است که با راه های درمان سریع کبد چرب آشنا شوید. برطرف کبد چرب با شیوه های مختلفی امکان پذیر است، به عنوان مثال یکی از این راه ها، درمان فوری کبد چرب با میوه است.

پیشنهاد می کنیم برای این که با روش های درمان سریع کبد چرب آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

حتما بخوانید: اصول تغذیه دیابتی ها چگونه است؟

کاهش وزن

انجمن مطالعات بیماری های کبدی در سال 2017، کاهش وزن را به عنوان درمان فوری کبد چرب برای کسانی که دچار اضافه وزن هستند، توصیه نموده است. به پیشنهاد این انجمن، افراد چاق برای برطرف کبد چرب بهتر است با کاهش 3 تا 5 درصد از وزن بدنشان، تجمع چربی را هم کم نمایند.

بعلاوه به بیان این نکته می پردازد که کاهش حدبیشتری 10 درصد از وزن بدن، در بهبود دیگر علائم کبد چرب مانند فیبروز کبدی و التهاب موثر است.

امتحان کردن رژیم غذایی مدیترانه ای

تحقیقات صورت گرفته در سال 2017 نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن یاری می نماید و کاهش چربی باعث درمان فوری بیماری کبد چرب می گردد.

رژیم غذایی مدیترانه ای به درمان سایر مسائل بدن که با این بیماری ارتباط مستقیم دارند مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت هم یاری می نماید و می تواند نقش مهمی در درمان فوری کبد چرب داشته باشد. رژیم مدیترانه ای روی انواع غذاهای گیاهی و چربی های سالم تمرکز دارد. مصرف این 5 گروه غذایی، پایه و اساس رژیم مدیترانه ای را شکل می دهد.

  • میوه و سبزیجات
  • حبوبات
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون، مغزها و دانه های روغنی
  • ماهی و گوشت بدون چربی (حدبیشتر دو بار در هفته)
  • غلات کامل مانند نان گندم، برنج قهوه ای و جو

نوشیدن قهوه

در سال 2016 تحقیقاتی در خصوص تاثیر قهوه بر کبد انجام شد. این تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن قهوه باعث محافظت از کبد می گردد و در درمان فوری کبد چرب موثر است. قهوه به طور خاص، تولید آنزیم های کبدی را تحریک می نماید و به وسیله مبارزه با التهاب می تواند در درمان فوری کبد چرب نقش داشته باشد.

در قسمتی دیگری از همان تحقیق آمده است که افراد مبتلا به کبد چرب که به طور منظم قهوه مصرف می نمایند، توانسته اند بیماری را بهتر کنترل نمایند. به نظر می رسد مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند به برترین شکل خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهد و باعث درمان سریع کبد چرب گردد. نوشیدن قهوه سیاه برترین گزینه برای درمان فوری کبد چرب است، به این دلیل که حاوی هیچ چربی یا شکر اضافه ای نیست.

از آن جایی که قهوه حاوی کافئین است، توصیه می گردد همواره مراقب مصرف آن باشید و اگر مصرف قهوه باعث ایجاد اضطراب و ناراحتی شما می گردد، بهتر است از مصرف آن صرف نظر کنید.

حتما بخوانید: 10 خواص چای ماسالا که باید بدانید

تحرک داشتن

بیماری کبد چرب اغلب در نتیجه داشتن سبک زندگی بی تحرک است. علاوه بر این، کم تحرکی به سایر مسائل مرتبط با کبد چرب، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی، امکان خودنمایی می دهد.

تحرک داشتن در درمان فوری کبد چرب بسیار اهمیت دارد و گفته می گردد که انجام حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت میانه در هفته باعث درمان سریع کبد چرب می گردد.

خودداری از مصرف غذاهای حاوی قند اضافی

قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز، ارتباط نزدیکی با بیماری کبد چرب دارند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2017 صورت گرفته است، این قندها نقش مستقیمی در تجمع چربی در کبد دارند. پس برای درمان فوری کبد چرب تا حد ممکن از مصرف غذاهای تولید شده و دارای شکر مصنوعی خودداری کنید.

کنترل کلسترول

طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 2012، کبد چرب می تواند در تنظیم کلسترول بدن اختلال ایجاد کند. بالارفتن کلسترول در بدن باعث تشدید عوارض بیماری کبد چرب و افزایش خطر بیماری قلبی می گردد. برای کنترل کلسترول که نقش مهمی در درمان فوری کبد چرب دارد، باید مصرف چربی های مضر را محدود کنید.

حتما بخوانید: برترین مواد غذایی برای کبد چرب

مصرف امگا 3

در حالی که مصرف بیش از حد بعضی چربی ها، باید برای حفظ سلامت عمومی بدن محدود شوند اما مصرف انواع دیگر چربی ها در واقع می توانند مفید باشند. اسیدهای چرب امگا 3 از نوع غیراشباع هستند و در غذاهایی مانند ماهی های چرب و بعضی مغزها و دانه ها یافت می شوند. مصرف امگا 3 اغلب برای درمان فوری کبد چرب توصیه می گردد.

تامین امگا 3 به وسیله مواد غذایی یا مصرف مکمل امگا 3 می تواند چربی کبد را کاهش دهد و سطح کلسترول را بهبود بخشد و باعث برطرف کبد چرب گردد.

منع مصرف مواد محرک کبد

مصرف بعضی از مواد می تواند مستقیما بر کبد شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل، کاهش مصرف خودسرانه الکل، داروهای بدون نسخه و بعضی ویتامین ها و مکمل ها در درمان فوری کبد چرب تاثیرگذار است.

کنترل استرس و فشار عصبی

یکی دیگر از عوامل مهم برای درمان کبد چرب، کنترل استرس و فشارهای عصبی ست. ما در زندگی روزانه به دلیل مسائل کاری، خانوادگی و غیره در معرض انواع استرس و فشار عصبی قرار داریم. در صورت عدم کنترل این شرایط ممکن است در درمان فوری کبد چرب شکست بخوریم.

پس تغییر سبک زندگی و درپیش گرفتن زندگی همراه با آرامش و بدون استرس، می تواند یکی از روش های درمان سریع کبد چرب باشد.

حتما بخوانید: کدام غذاها اضطراب و افسردگی را تشدید می نمایند

مصرف گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و ادویه ها می توانند در درمان فوری کبد چرب عهده دار نقشی باشند. ترکیباتی که اثرات مثبتی بر سلامت کبد دارند عبارتند از زردچوبه، خار مریم، رزوراترول و چای سبز.

به خاطر داشته باشید که این گیاهان درمان های پزشکی تایید شده ای برای کبد چرب نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. قبل از مصرف هر گونه گیاه و مکمل برای درمان فوری کبد چرب، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

درمان فوری کبد چرب با میوه

درمان طبیعی بیماری کبد چرب، چه مرتبط با الکل باشد و چه نباشد، رسیدن به وزن مناسب به وسیله رژیم غذایی و ورزش است. پس برای درمان فوری کبد چرب چه خوراکی هایی باید مصرف کنیم؟

به طور کلی، غذاهایی که با آسیب سلولی مبارزه و استفاده از انسولین را برای بدن آسان تر می نمایند یا التهاب را کاهش می دهند، می توانند در فرایند معکوس کردن پیشرفت بیماری کبد چرب نقش مهمی داشته باشند. در این میان درمان فوری کبد چرب با میوه می تواند یکی از آسان ترین روش های درمان این بیماری باشد.

در درمان فوری کبد چرب با میوه مسئله ای که حائز اهمیت بوده، انتخاب برترین میوه برای کبد چرب است. میوه های مختلفی در درمان سریع کبد چرب نقش دارند؛ در ادامه به معرفی این میوه ها می پردازیم.

درمان کبد چرب با لیمو

آیا می دانید ساده ترین تغییر در سبک زندگی شما که می تواند در درمان فوری کبد چرب اثربخش باشد، نوشیدن آب لیموست؟

لیمو منبعی غنی از ویتامین C است و با داشتن اثر آنتی اکسیدانی باعث جذب مواد مفید در بدن و برطرف کبد چرب می گردد. تاثیر لیمو در آب گرم بسیار زیاد است و نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه لیمو در صبح تاثیر قابل توجهی در درمان سریع کبد چرب دارد.

درمان کبد چرب با لبو

لبو حاوی مجموعه ای از مواد مغذی ست که برای سم زدایی اندام های بدن مفید هستند. این آنزیم ها می توانند سم زدایی را در کبد، دستگاه گوارش و کلیه ها انجام دهند. لبو جریان لنفاوی را تحریک می نماید، با پاک سازی خون به افزایش اکسیژن یاری می نماید و از هر طریقی که تصور کنید، پاک سازی بدن را انجام می دهد. مصرف لبو باعث تجزیه مواد سمی می گردد و به دفع سریع تر آن ها یاری می نماید.

توت اصلاح نماینده مسائل کبد

درمان کبد چرب با توت، جزو یکی از درمان های آسان این بیماری به شمار میرود. در میان انواع توت، بلوبری در درمان فوری کبد چرب موثرتر است. بلوبری سرشار از آنتوسیانین است؛ آنتی اکسیدانی که التهاب را کاهش می دهد و از کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می نماید. بعضی مطالعات نشان می دهد که زغال اخته و بعلاوه کرنبری در درمان سریع کبد چرب از آسیب کبدی محافظت می نمایند و خطر فیبروز را کاهش می دهند.

درمان کبد چرب با انگور

در درمان فوری کبد چرب با میوه می توانید مصرف انگور را در برنامه غذایی خود قرار دهید. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که دانه های انگور و بعلاوه پوست و پالپ آن، حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان است. به نظر می رسد این آنتی اکسیدان ها می توانند در درمان فوری کبد چرب نقش داشته باشند.

خوردن انگور کامل و دانه دار یک راه ساده برای افزودن آنتی اکسیدان به رژیم غذایی ست و بعلاوه مکمل عصاره هسته انگور هم ممکن است آنتی اکسیدان ها را تامین کند و در درمان سریع کبد چرب نقش داشته باشد.

حتما بخوانید: چه میوه ای ویتامین دی دارد؟

پاک سازی کبد با سیر

اگر می خواهید دچار مسائل کبدی نشوید یا بیماری کبد چرب دارید، می توانید حبه های سفید سیر را به غذایی که می خورید، اضافه کنید. درمان کبد چرب با سیر یکی از روش های طبیعی جلوگیری از این بیماری ست. مصرف سیر باعث پاک سازی کبد شما می گردد و آنزیم های موجود در آن، سموم جمع شده در کبد را از بین می برد. توصیه می گردد برای درمان فوری کبد چرب روزی 2 تا 3 حبه سیر مصرف کنید.

درمان کبد چرب با چغندر

گفته می گردد که چغندر دارای اثر محافظتی در کبد است و به دلیل داشتن بتائین، به طور موثری از رسوب چربی در کبد جلوگیری می نماید. آب چغندر به طور سنتی به عنوان دارویی برای فعال کردن آنزیم های کبدی و افزایش صفرا استفاده می گردد که به عملکرد سم زدایی کبد یاری می نماید و به عنوان یکی از مواد غذایی مهم در درمان فوری کبد چرب شناخته می گردد.

تاثیر استفاده از آووکادو در درمان کبد چرب

درمان کبد چرب با آووکادو یکی از روش های خانگی آسان برای درمان تدریجی این بیماری ست. در تحقیقی که در سال 2015 صورت گرفته است، نقش بعضی غذاها در برطرف کبد چرب را آنالیز نموده اند. بر اساس این تحقیقات، محققان دریافته اند که مصرف میانه آووکادو در یک رژیم غذایی متعادل با کاهش وزن و بهبود کلی تست های عملکرد کبد مرتبط است.

افرادی که آووکادو می خورند دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتری هستند. آن ها بعلاوه سطوح بالاتری از کلسترول HDL (خوب) را دارند. آووکادو به دلیل فیبر بالا، روغن سالم و محتوای آب مناسب می تواند در درمان فوری کبد چرب نقش داشته باشد.

درمان کبد چرب با سیب

پلی فنول های موجود در سیب، سطح سرم و چربی کبد را تحت کنترل نگه می دارد. سیب حامل پکتین و اسید مالیک است که به حذف سموم و مواد سرطان زا یاری می نمایند. سیب دارای خواص ضدالتهابی ست که در درمان فوری کبد چرب به بدن یاری می نماید.

خواص گردو برای کبد

آجیل زمانی که به میزان کم مصرف می گردد، میان وعده ای غنی از مواد مغذی به شمار می رود که چربی سالم بالایی دارد. علاوه بر تقویت سلامت قلب و عروق، آجیل ممکن است به درمان فوری کبد چرب هم یاری کند.

در بین انواع آجیل، گردو یکی از مفیدترین منابع مورد اعتماد برای درمان فوری کبد چرب است. گردو آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب بالاتری نسبت به سایر مغزها دارد و بعلاوه دارای بیشترین اسیدهای چرب امگا 6، امگا 3 و آنتی اکسیدان های پلی فنل است؛ به همین دلیل درمان کبد چرب با گردو یکی از درمان های غذایی مفید است.

درمان کبد چرب با بروکلی

بروکلی دارای آنزیم هایی ست که به طور طبیعی به سم زدایی کبد یاری می نمایند و بعلاوه در درمان فوری کبد چرب و بهبود سطح آنزیم های کبدی در خون نقش مهمی دارد.

درمان کبد چرب با آبمیوه

استفاده از میوه تازه به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به آبمیوه در درمان فوری کبد چرب دارد. آبمیوه هایی که از بیرون تهیه می گردد، به این دلیل که میزان زیادی شکر دارند نه تنها هیچ تاثیری در برطرف کبد چرب ندارند بلکه به پیشرفت بیماری هم یاری می نمایند. آبمیوه طبیعی که در خانه تهیه می گردد اگر پالپ داشته باشد، می تواند تا حدودی در درمان سریع کبد چرب موثر باشد.

برای خرید آبمیوه از فروشگاه خبرنگاران کلیک کنید!

مروری بر مطالبی که گفته شد

در نهایت می توان نتیجه گرفت که درپیش گرفتن سبک زندگی سالم، داشتن رژیم غذایی متعادل و گنجاندن مواد غذایی مفید در برنامه غذایی، نقش اصلی را در درمان فوری کبد چرب دارند. استفاده از روش های درمان خانگی به همراه پیگیری توصیه های دکتر می تواند به شما یاری کند که افسار این بیماری را در دستانتان بگیرید و از بروز عوارض جبران ناپذیر کبد چرب بر بدن جلوگیری کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2026

به "درمان فوری کبد چرب با 10 روش خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان فوری کبد چرب با 10 روش خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید