ما اقتصاد چپاولی داریم نه اقتصاد آزاد، راهی جز اقتصاد کوپنی نداریم!

به گزارش کلوب آگهی، خبرنگاران: اعتماد گفت وگویی با حسین راغفر استاد اقتصاد داشته است.

ما اقتصاد چپاولی داریم نه اقتصاد آزاد، راهی جز اقتصاد کوپنی نداریم!

به گزارش خبرنگاران این تحلیلگر اقتصادی در بخشی از این گفت وگو تاکید کرد: پس از جنگ همچنان نیازهای اساسی مردم باقی بود و بسیاری از محدودیت ها وجود داشت و متاسفانه گروهی سعی کردند این محدودیت ها را نادیده بگیرند و دم از اقتصاد باز زدند و خواستار تحقق اقتصاد آزاد شدند این در حالی است که اقتصاد آزاد مستلزم شرایطی است که باید ابتدا بسترها و قواعد و قوانین اقتصاد باز فراهم شود نمی توان بازار را به حال خود رها کرد و باید در وهله اول شرایط مناسبی برای همه اقشار جامعه فراهم کرد. متاسفانه در سه دهه گذشته به اسم جامعه باز شاهد استقرار اقتصاد چپاولی در جامعه هستیم و گروهی که دست شان به قدرت می رسد، توانسته اند قواعد و قوانین و مقررات را به نفع خودشان و جریان قدرت و ثروت تامین کنند و هر جا هم لازم بوده قواعد و قوانین را دور زده اند و همین ها فساد گسترده ای را در کشور به وجود آورده اند و هزینه اصلی آن بر دوش طبقات پایین و متوسط جامعه است.

راغفر در ادامه به طرح کوپن در مجلس اشاره کرد و گفت:فعلا کلیات این طرح پذیرفته شده اما چگونگی اجرای آن هنوز تعیین نیست. تصمیم مجلس در شرایط کنونی به درستی اتخاذ شده و راهی جز این نیست. اما موضوع اجرای آن بسیار مهم است که این سیاست چگونه پیاده می شود و باید هر چه زودتر انجام شود این در حالی است که دولت کنونی شدیدا با هر نوع محدودسازی مخالف است و اینکه آیا این طرح در این دولت اجرا می شود یا خیر هنوز تعیین نیست.

از دی ماه 1396 و پس از آن آبان ماه 1398 رویدادهایی در کشور رخ داد که عملا واکنشی به سه دهه نادیده دریافت نیازهای اساسی مردم و عدم پاسخگویی به خواسته های معیشتی بود و آنچه رخ داد ثمره طبیعی همین غفلت از تامین نیازهای مردم و بی توجهی به مسوولیت اجتماعی در تامین نیازهای معیشتی بود و مجلس برای همین امروز این مساله را جدی گرفته است. متاسفانه اخبار حکایت از رشد ناامنی در کشور و گسترش فقر در جامعه دارد. این مسائل در اشکال گوناگونی از جمله افزایش اعتیاد، خودکشی رشد آسیب های اجتماعی، طلاق و افزایش زن ها و بچه ها خیابانی، فرار مغزها و سرمایه های کشور خود را نشان می دهند.

اقتصاد چپاولی به جای اقتصاد آزاد باعث شده تا برخی افراد که به برخی نهادها نیز متصل هستند از این رانت استفاده کنند و دست به هر کاری بزنند و ما شاهد فسادهای بسیاری در صنایع بزرگ پتروشیمی، فولاد، داروسازی و خودروسازی و حتی فسادهایی در اقلام خوراکی نظیر گوشت و مرغ و سیب زمینی هستیم. به وجود آمدن پدیده هایی همچون آقازاده ها و فسادهای گسترده بی سابقه محصول سیاست های غلط است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 930

به "ما اقتصاد چپاولی داریم نه اقتصاد آزاد، راهی جز اقتصاد کوپنی نداریم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما اقتصاد چپاولی داریم نه اقتصاد آزاد، راهی جز اقتصاد کوپنی نداریم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید