قرار است میوه های گرمسیری را در گلخانه پرورش دهیم ، برنامه های جالب مقابله با کم آبی در بخش باغبانی

به گزارش کلوب آگهی، طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میوه های پاپایا، آناناس و موز را در گلخانه پرورش می دهیم، گفت: از برنامه های مقابله با کم آبی پرورش درختان زیر سایبان است.

قرار است میوه های گرمسیری را در گلخانه پرورش دهیم ، برنامه های جالب مقابله با کم آبی در بخش باغبانی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، ایران در تولید میوه جایگاه بسیار مناسبی را در دنیا دارد و سالانه حدود 18 میلیون تن میوه برداشت می شود که طبق آمار فائو در تولید 68 محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم دنیا را داریم.

محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید و سطح زیرکشت محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری، ارزآوری و جایگاه دنیای گفت: ایران در تولید خرما و انار جزو سه کشور برتر تولیدکننده دنیا و در تولید کیوی، انجیر و مرکبات جزو 7 کشور برتر تولیدکننده در دنیا است.

به گفته طهماسبی، ارزش صادرات میوه های نیمه گرمسیری در سال گذشته به ارزش 527 هزار و 287 دلار بوده است که از محل صادرات 561 هزار و 626 تن محصول به دست آمده است و سطح زیرکشت محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری 728 هزار و 794 هکتار است که بیش از 7.5 میلیون تن محصول تولید می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تکلیف برنامه ششم توسعه برای میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری تا سال 1400 در مجموع باید 7770 هکتار طرح توسعه ای انجام شود.

وی همچنین گفت: تا انتها سال 1400 بیش از 39 هزار هکتار برنامه های اصلاح و نوسازی در میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری انجام می شود که به تفکیک میوه ها و جزئیات برنامه در جدول زیر مشخص است.

*3 میوه خاص به زیر گلخانه می روند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه ظرفیت های موجود و برنامه توسعه برای آینده در بخش میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری چیست، گفت: طرح تولید میوه های گرمسیری در گلخانه با اولویت محصولات پاپایا، آناناس و موز انجام می شود.

پاپایا

به گفته وی، طرح توسعه آناناس در زیر سایبان در مناطق مستعد کشور نیز جزو برنامه است و قرار است افزایش بهره وری محصولات باغبانی با روش مدیریت پسماند و کاهش ضایعات محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری انجام شود.

طهماسبی همچنین گفت: اصلاح و نوسازی باغات کشور در سطح 117 هزار هکتار هم از برنامه های توسعه برای آینده است.

*پرورش میوه در سایه برنامه مقابله با کم آبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره که سیاست های مقابله با کم آبی در بخش میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری چیست، گفت: قرار است میوه های گرمسیری را در گلخانه پرورش دهیم همچنین از طرح پوشش سایبان در باغات استفاده خواهیم کرد که تا حدود بسیار زیادی از مصرف زیاد آب جلوگیری خواهد کرد. همچنین طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار را در دستور کار داریم و در نهایت روی استفاده از سیستم های نوین آبکمک در باغات متمرکز هستیم که به صرفه جویی در مصرف آب کمک زیادی خواهد کرد.

از آنجایی که بر اساس اعلام فائو تأمین امنیت غذایی دنیا در آینده وابسته به تحقیقات در حوزه کشاورزی است از معاون وزیر سؤال شد که تحقیقات چه میزان در این بخش ورود کرده است و چقدر تأثیر گذاشته است، گفت: همواره به توصیه های مقدماتی بر اساس آخرین تحقیقاتی که در کشور اجرا شده را به باغبانان میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در محیط آزاد انجام می دهیم.

در استان های مختلف توصیه می کنیم که پهنه بندی متناسب انجام دهند و ارقام متناسب با هر استان را به آن ها معرفی می کنیم.

وی ادامه داد: همچنین طرح مدیریت عملیات به باغی میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری بر اساس آخرین یافته های تحقیقاتی انجام می شود.

*جایگاه دنیای ایران و ترکیه در تولید انواع میوه

طهماسبی در پاسخ به اینکه وضعیت باغبانی ما نسبت به کشور همسایه ترکیه چگونه است، گفت: ایران در تولید کیوی جایگاه چهارم را دارد، اما ترکیه در جایگاه هشتم است، ایران در تولید مرکبات رتبه هفتم و ترکیه در رتبه دهم واقع شده است. همچنین ایران در تولید محصول انار در جایگاه سوم دنیا، اما ترکیه در رتبه پنجم واقع شده است. ایران رتبه هفتم تولید پرتقال و ترکیه رتبه نهم را دارد، اما در تولید انجیر بر اساس آمار فائو ایران جایگاه پنجم و ترکیه جایگاه نخست دنیا را از آن خود کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 274

به "قرار است میوه های گرمسیری را در گلخانه پرورش دهیم ، برنامه های جالب مقابله با کم آبی در بخش باغبانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار است میوه های گرمسیری را در گلخانه پرورش دهیم ، برنامه های جالب مقابله با کم آبی در بخش باغبانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید