طرز تهیه باسلوق خوشمزه ژله ای

به گزارش کلوب آگهی، یکی از شیرینی های سنتی و بسیار مقوی برای ایرانیان باسلوق است. باسلوق به روش های مختلفی تهیه می گردد که باسلوق ژله ای یکی از انواع باسلوق های محبوب است. این شیرینی خوشمزه و پرطرفدار به عنوان پایۀ ثابت بسیاری از جشن ها، مهمانی ها و اعیاد مورد استفاده قرار می گیرد. شب یلدا و عید نوروز از مهم ترین مناسبت هایی است که ایرانیان در بعضی از نقاط کشور این شیرینی را برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه می نمایند. شما می توانید این شیرینی را به جای خوراکی های مضر و تنقلات غیر بهداشتی به عنوان میان وعده ای شیرین و خوشمزه برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. در ادامه این مطلب از بلاگ خبرنگاران یکی از برترین رسپی های تهیۀ باسلوق ژله ای را برای شما آماده نموده ایم.

طرز تهیه باسلوق خوشمزه ژله ای

طرز تهیه باسلوق ژله ای

باسلوق ژله ای دارای ترکیبات مفیدی است و به علت طعم شیرین و بافت نرمی که دارد که بچه ها از آن استقبال زیادی می نمایند. نشاسته یکی از ترکیبات اصلی این شیرینی است و در تهیۀ آن می توانید از مغزهایی مانند مغز گردو، بادام و پسته بهره ببرید که معمولاً گردو در تهیۀ این شیرینی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. باسلوق ژله ای به علت اینکه در تهیۀ آن از پودر ژله استفاده می گردد نیازی به رنگ خوراکی ندارد و شما می توانید برای رنگ های مختلف باسلوق از طعم های مختلف ژله بهره ببرید.

حتما بخوانید: طرز تهیه باسلوق خوشمزه

مواد لازم برای تهیه باسلوق ژله ای

مواد لازم برای تهیه باسلوق ژله ای برای 4 نفر

  • نشاسته گل: ½ پیمانه
  • شکر: 200 گرم
  • پودر نارگیل: به اندازه موردنیاز
  • گلاب: ½ فنجان
  • کره: ½ قاشق غذاخوری
  • آب سرد: 2 لیوان
  • آب جوش: 1 لیوان
  • مغز گردو: 100 گرم
  • روغن مایع: 1 قاشق چای خوری
  • پودر ژله با طعم دلخواه: 1 بسته

مراحل طرز تهیه باسلوق ژله ای

  1. برای تهیۀ باسلوق ژله ای در مرحلۀ اول باید نشاسته را در آب سرد بازکنید. آب سرد را به نشاسته اضافه کنید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا نشاسته باز گردد.
  2. برای این شیرینی خوشمزه باید پودر ژله را در آب جوش بازکنید. آب جوش را به پودر ژله اضافه کنید و ظرف را روی حرارت آب جوش قرار دهید. به این روش بن ماری می گویند. در روش بن ماری از بخار آب جوش استفاده می گردد و با آب جوش پودر ژله باز می گردد. با استفاده از روش بن ماری ژلۀ شفاف تری خواهید داشت.
  3. پس از باز کردن پودر ژله در آب جوش باید صبر کنید تا خنک گردد. پس ازاینکه کاملاً خنک شد و از دما افتاد باید آن را به ترکیب نشاسته اضافه کنید.
  4. مخلوط نشاسته با آب سرد را که با پودر ژلۀ بازشده آماده کردید روی حرارت قرار دهید تا نشاسته و پودر ژله باهم ترکیب شوند. شعلۀ گاز را کم کنید تا ترکیب شما خیلی سریع سفت نگردد.
  5. بعد از برق شدن رنگ نشاسته روی حرارت ،می توانید کره و گلاب را به قابلمه اضافه کنید و در ادامه شکر را نیز به آن ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. توجه کنید که مراحل تهیۀ باسلوق باید با سرعت زیادی انجام گردد. در غیر این صورت ممکن است باسلوق شما ته بگیرد و سفت گردد.
  6. بعد از اینکه مواد باسلوق به غلظت و سفتی موردنظر رسید می توانید قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  7. یک ظرف مناسب انتخاب کنید و در کف آن پودر نارگیل بپاشید و نیمی از باسلوق را روی پودر نارگیل بریزید. روی سطح باسلوق را با پودر نارگیل بپوشانید و باقیماندۀ مواد باسلوق را بریزید. سپس مجدد روی سطح باسلوق را با پودر نارگیل بپوشانید. در قسمت میانی باسلوق می توانید مغز هم بهره ببرید. روی باسلوق را نیز می توانید با مغز تزئین کنید.
  8. ظرف باسلوق را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. برای سرو باسلوق می توانید آن را به قطعات کوچک برش بزنید و روی هر برش مغز گردو یا خلال بادام و پسته قرار دهید.
  9. برای پوشش باسلوق می توانید از شکر، کنجد و مغز آسیاب شده نیز بهره ببرید.
حتما بخوانید: علت شکسته شدن ژله رولی

فوت وفن تهیه باسلوق لذیذ

  • برای تهیۀ باسلوق به روش شیرینی فروشی ها و قنادی ها باید در دستور تهیه باسلوق ژله ای از 3 قاشق پودر ژلاتین بهره ببرید. برای اضافه کردن پودر ژلاتین باید پودر ژلاتین را به پودر ژله اضافه نموده و روی حرارت به روش بن ماری ذوب کنید.
  • برای داشتن باسلوق هایی با رنگ زیباتر و مجذوب کننده تر بهتر است پودر ژله هایی بارنگ های تیره تر را انتخاب کنید. بعلاوه برای رنگین تر شدن و پررنگ تر شدن شیرینی های باسلوقی می توانید از چند قطره رنگ خوراکی در ترکیب مواد آن بهره ببرید. رنگ خوراکی را باید هم رنگ با رنگ پودر ژله انتخاب کنید. اگر از پودر ژلۀ آلوئه ورا استفاده می کنید حتماً به آن رنگ خوراکی اضافه کنید.
  • اگر طعم نشاسته را در باسلوق نمی پسندید می توانید نشاسته را در آب میوۀ سرد باز کنید و از آب میوه به جای آب بهره ببرید. بهتر طعم آبمیوه و پودر ژله ای که انتخاب می کنید با هم مطابقت داشته باشند.
  • برای ترکیب نشاسته می توانید از نشاستۀ گل و نشاستۀ گندم به صورت ترکیبی بهره ببرید.
  • برای تهیۀ باسلوق باید از حرارت ملایم بهره ببرید. دقت کنید که حرارت خیلی زیاد باعث خراب شدن شیرینی می گردد و طعم خوبی نخواهد داشت و بافت آن سفت خواهد شد. اگر حرارت زیاد باید نشاسته پخته شده و طعم خامی آن جلوۀ خوبی ندارد.
  • ژله های بلوبری، پرتقال و کوکا طعم و مزۀ خوشایندی برای تهیۀ باسلوق دارند و رنگ باسلوق ها با این طعم ها بسیار مجذوب کننده است.
حتما بخوانید: جلوگیری از چسبیدن ژله به ظرف

جمع بندی

باسلوق ژله ای (راحت الحلقوم) یکی از شیرینی های سنتی بسیار خوشمزه است که به سادگی تهیه می گردد و طعم مطبوعی دارد. این شیرینی محبوب یکی از برترین جایگزین ها برای خوراکی های مضر است که سلامت بچه ها و افراد را به خطر می اندازند. شما می توانید با استفاده از رسپی که در این مطلب برای شما آورده شده است باسلوق های ژله ای را به روش قنادی ها و شیرینی فروشی ها تهیه کنید و از آن ها برای شب یلدا و میهمانی های خود بهره ببرید. باسلوق یکی از شیرینی های خوشمزه برای مراسم هایی مانند جشن تولد و اعیاد و مناسبت ها است.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2029

به "طرز تهیه باسلوق خوشمزه ژله ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه باسلوق خوشمزه ژله ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید