7+1 روش دقیق برش ورق استیل که باید بدانید

به گزارش کلوب آگهی، ورق استیل یکی از پرکاربردترین ورق های فلزی در صنایع مختلف است که به صورت رول یا شیت عرضه می گردد. قبل از استفاده، این ورق ها باید برش داده شوند. با توجه به ضخامت، نوع کاربرد و دقت مورد احتیاج، روش های مختلفی برای برش ورق استیل وجود دارد. در این مقاله، انواع برشکاری ورق استیل چگونه انجام می گردد؟ و کاربردهای هر کدام را شرح می دهیم.

7+1 روش دقیق برش ورق استیل که باید بدانید

برش ورق استیل با هوابرش یا هواگاز

یکی از قدیمی ترین روش های برش استیل، استفاده از هوابرش است که در آن شعله گاز و اکسیژن برای برش استفاده می گردد. در این روش، اکسید کروم دیرگداز تشکیل می گردد که جلوی برش را می گیرد. برای برطرف این مشکل، دو روش وجود دارد:

1. تزریق یاری ذوب: در این روش، یک ماده سرباره ساز به گاز برش اضافه می گردد که با اکسید کروم واکنش داده و سرعت برش را افزایش می دهد.

2. استفاده از پودر آهن: اکسیداسیون آهن در ناحیه برش دمای شعله را افزایش داده و با فراوری اکسید آهن، اکسید کروم را از ناحیه برش خارج می نماید.

روش هوابرش به علت قیمت مناسب، سرعت بالا و کاهش ضایعات بسیار استفاده می گردد. با این حال، ممکن است ورق استیل در ناحیه برش تغییر خواص داده و دقت برش نیز پایین باشد و به مهارت اپراتور بستگی دارد.

انواع روش های برش ورق استیل

استیل یک آلیاژ آهن است که انعطاف پذیری و استحکام خوبی دارد و در صنایع مختلف استفاده می گردد. بعضی روش ها دستی و بعضی دیگر اتوماتیک هستند. بعضی از روش ها هزینه بر و فقط برای کاربردهای خاص مناسب اند، در حالی که روش های ارزان نیز وجود دارد. بعلاوه، بعضی روش ها برای ورق های نازک و بعضی برای ورق های ضخیم مناسب تر هستند. در ادامه، به آنالیز نقاط قوت و ضعف انواع روش های برش ورق استیل می پردازیم تا بتوانید روش مناسب خود را انتخاب کنید.

برش ورق استیل به روش پلاسما

در روش پلاسما، برش با استفاده از یک مشعل و ایجاد قوس الکتریکی بین گاز خروجی و صفحه فلزی انجام می گردد. گاز نجیب یا هوای فشرده با سرعت زیاد از مشعل خارج شده و به پلاسما تبدیل می گردد که باعث برش ورق استیل می گردد. این روش برای ورق هایی با ضخامت 0.5 تا 170 میلی متر مناسب است. با این حال، کیفیت لبه برش در این روش چندان مطلوب نیست و هزینه بر و خطرناک برای محیط زیست و انسان است.

برش ورق استیل با لیزر

یکی از پرکاربردترین روش های برش استیل، استفاده از لیزر است. این روش به علت دقت بالا و ارزان بودن، بسیار محبوب است. در این روش، گرمای شدید حاصل از پرتو لیزر باعث برش ورق می گردد. برش ورق استیل با لیزر به صورت اتوماتیک انجام می گردد و امکان برش های دقیق و طرح های مختلف روی ورق استیل را فراهم می نماید. این روش برای ورق های استیل نازک تا ضخامت 30 میلی متر مناسب است و سرعت برش در ورق های نازک بیشتر از ورق های ضخیم است.

برشکاری ورق استیل با گیوتین

یکی از روش های سریع و کارآمد برای برش ورق استیل به صورت چهارگوش، استفاده از دستگاه گیوتین است. این دستگاه دارای یک تیغه ثابت و یک تیغه متحرک است که به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی عمل می نماید. گیوتین های مکانیکی برای ورق های نازک و گیوتین های هیدرولیکی برای ورق های ضخیم تر مناسب هستند. باید قبل از برش ورق را ثابت کرد تا از کشیده شدن یا بلند شدن آن جلوگیری گردد. این روش فقط برای برش های مستقیم کاربرد دارد و برای برش های طرح دار مناسب نیست.

برش واترجت

در این روش، از آب با فشار بالا برای برش ورق استیل استفاده می گردد. واترجت با ترکیب آب و مواد ساینده مثل شن، به وسیله یک پمپ بسیار قوی، آب را با فشار بالا از نازلی با قطر بسیار کوچک عبور می دهد و برش انجام می گردد. کیفیت لبه های برش در واترجت بهتر از برش لیزری است زیرا هیچ گرمایی ایجاد نمی نماید و خواص فلز تغییر نمی نماید. این روش برای برش ورق استیل در تمام ضخامت ها کاربرد دارد، اما به علت هزینه بالا، برای همه برش ها ارزان نیست.

برش ورق استیل با قیچی ورق بر

یکی از ساده ترین و قدیمی ترین روش های برش ورق استیل استفاده از قیچی ورق بر است. این روش احتیاج به آموزش کمی دارد و هزینه پایینی دارد، اما دقت برش پایین است و فقط برای ورق های نازک تا ضخامت 2.5 میلی متر مناسب است.

برش ورق استیل با سی ان سی

دستگاه های سی ان سی از قدرتمندترین دستگاه ها برای برش فلزات، به خصوص ورق استیل هستند. این روش به علت سرعت و دقت بالا و امکان ایجاد طرح های متنوع روی ورق استیل، در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی مراحل برش در کامپیوتر ذخیره می گردد و می توان آن ها را برای استفاده های بعدی اصلاح یا ویرایش کرد. سی ان سی برای برش ورق های با ضخامت بالای 15 تا بیش از 50 میلی متر مناسب است.

نیبلینگ در ورق استیل

برای برش ورق استیل و فراوری ورق های پانچ استیل از دستگاه نیبلینگ استفاده می گردد. این دستگاه قادر است برش های مستقیم یا الگودار روی ورق های استیل تا ضخامت 6 میلی متر ایجاد کند. روش کار آن ایجاد برش ها یا سوراخ های ریز کنار هم با حرکت سریع سنبه یا تیغه بالایی دستگاه است. این روش به علت عدم احتیاج به قالب و سرعت مناسب، مورد توجه قرار گرفته است.

صفحه برش استیل

یکی دیگر از روش های برش استیل، استفاده از صفحه برش استیل است که به دستگاه هایی مانند فرز یا پروفیل بر متصل می گردد. این صفحات با سرعت زیاد می چرخند و با ایجاد سایش، ورق استیل را برش می دهند. به علت اصطکاک بالا، دمای نقطه برش افزایش می یابد. هنگام استفاده از این روش باید از تجهیزات ایمنی استفاده کرد و دقت برش به مهارت اپراتور بستگی دارد.

نتیجه گیری

برای انتخاب برترین روش برش ورق استیل باید مواردی را رعایت کنید مثل هزینه روش برش ضخامت ورق، دقت و اهمیت کیفیت لبه های برش.بعلاوه می توانید از چند روش برش به صورت ترکیبی بهره ببرید تا هزینه و زمان برش کاهش یابد. می توانید برای انجام برشکاری ورق استیل و بعلاوه در صورت هرگونه سوال، با کارشناسان ما در آراکس لیزر تماس بگیرید.

منبع : آراکس لیزر

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 2 تیر 1403 بروزرسانی: 2 تیر 1403 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2277

به "7+1 روش دقیق برش ورق استیل که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7+1 روش دقیق برش ورق استیل که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید