کاهش نرخ سود تسهیلات به تنهایی برای صادرات کافی نیست

به گزارش کلوب آگهی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن ارزیابی کاهش نرخ سود تسهیلات به 11 درصد برای صادرکنندگان گفت که چنین اقداماتی نمی تواند به تنهایی برای صادرات کافی باشد، چرا که توسعه صادرات نیازمند سیاست های پایدار برای رسیدن به رشد است.

کاهش نرخ سود تسهیلات به تنهایی برای صادرات کافی نیست

جمشید عدالتیان شهریاری در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: به طور کلی روند صادرات غیر نفتی در دو - سه سال اخیر خیلی امیدوار نماینده نبوده است و محصولاتی مثل پتروشیمی و میعانات گازی پس از تحریم ها توانستند کمبود صادرات غیر نفتی را جبران نماینده و صادرات را نسبت به واردات مثبت نمایند.

وی با بیان اینکه روندی مورد انتظار برای صادرات غیرنفتی مهیا نشده است، ادامه داد: دلایل ساختاری برای عدم توسعه صادرات وجود دارد که از سال های گذشته تا کنون مورد بحث بوده است. از جمله این دلایل می توان به بعضی بخش نامه ها، عدم هماهنگی بازار داخلی با بازار خارجی، عدم جهانی شدن اقتصاد و موضوعات مربوط به کیفیت، استاندارد و تشویق دولتی یا یاری صندوق توسعه صادرات است. بخش دیگری از مسائل هم به تحریم ها مربوط می شده است که همچنان هم به نوعی وجود دارد.

این فعال مالی ادامه داد: به طور کلی هدف از اینکه وزارت صنایع، معادن و بازرگانی یکی شد این بود که برنامه منسجمی صنایع صادرات گرا شکل بگیرد و بازارهای هدف در جهان مشخص گردد و در این زمینه به شرکت ها یاری گردد اما عملا این اتفاق نیفتاد.

عدالتیان شهریاری با اشاره به بعضی نمونه های پیروز صادراتی در جهان توضیح داد: کشورهای مثل مالزی، ویتنام، ترکیه یا کره جنوبی نمونه بسیار خوبی در زمینه صادرات هستند و ما هم می توانیم از این کشورها برای افزایش صادرات مان الگوبرداری کنیم البته اینکه کدام یک از این الگو ها می تواند به ما نزدیک تر باشد بحث دیگری است، راه حل برای توسعه صادرات مشخص است اما اینکه قدم برداشته نمی گردد سوال برانگیز است.

وی با اشاره به کاهش نرخ تسهیلات برای صادرنمایندگان به 11 درصد که روز گذشته توسط صندوق توسعه ملی اعلام شد، بیان نمود: پیش از این هم چنین مواردی وجود داشته است اما نتواسته است تاثیرگذار باشد، در دولت قبل هم شاهد بودیم که نرخ دلار به یکباره سه برابر شد اما جهش صادراتی اتفاق نیفتاد، چون صادرات یک زنجیره است نمی توان به بخشی از آن توجه کرد و بخش دیگر را نادیده گرفت بلکه باید یک برنامه کلی و فراگیر برای صادرات وجود داشته باشد.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه به نظر می رسد نوعی سردرگمی و بی برنامگی در زمینه صادرات وجود دارد، افزود: اقداماتی مثل پایین آوردن نرخ سود تسهیلات و در واقع سود بخش کردن صادرات برای صادرنماینده به تنهایی کافی نیست. ما به صادرات پایدار نیازمند هستیم و چنین اقداماتی شاید مقطعی اثرگذار باشد اما اقدامات پایداری نیست چون ممکن است در آینده مسائل دیگری برای صادرات به وجود آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 292

به "کاهش نرخ سود تسهیلات به تنهایی برای صادرات کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نرخ سود تسهیلات به تنهایی برای صادرات کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید