هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر!

به گزارش کلوب آگهی، امروز نظام آموزشی به شکل و نقطه ای رسیده که استعدادکُش شده و این ثروت است که علم و دانش را توزیع می نماید.

هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر!

گروه دانشگاه خبرنگاران- ایاز سپهری؛* انقلاب اسلامی ایران بر مبنای آرمان های خدشه ناپذیری راسخ و سوار است که از مهم ترین آن ها عدالت است و به فرموده رهبر انقلاب مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهی است. این، پایه مشروعیت ماست.

انقلاب خمینی کبیر راه سومی برای عدالت حقیقی و راستن در بین دو طریقت کمونیستی و لیبرالیستی بود.

عدالت و مطالبه آن، در حوزه های مختلف از کارکرد های اصیل تشکل های دانشجویی است. مطالبه ارزش اصیلی مانند عدالت و بسط در حوزه های مختلف احتیاج به مطالبه تخصصی و دقیق دارد.

یکی از مصادیق مهم عدالت، در حوزه آموزش است. طبق اصل سی ام قانون اساسی و اصل نوزدهم، مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این ها سبب امتیاز نیست؛ لذا دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا سرانجام دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. در حقیقت بنای انقلاب بر زدودن سایه تبعیض از سر مردم و همچنین ضریب دادن و پررنگ کردن قشر مستضعف در تصمیمات کشوری بوده است.

به واسطه سیاست گذاری غلط در این حوزه، رفته رفته آموزش به کالای لوکس و مختص قدرت سالاران تبدیل شده است. هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر! امروز نظام آموزشی به شکل و نقطه ای رسیده که استعداد کُش گشته و این ثروت است که علم و دانش را توزیع می نماید.

اختصاص بیشترین رتبه های برتر کنکور به دانش آموزان تهرانی نتیجه ساختار ناعادلانه آموزشی در کشور است؛ تزریق کردن امکانات و خدمات آموزشی در تهران و پس از آن به سایر شهر های بزرگ، روندی معیوب و نگران نماینده است و این روند آینده ای خطرناک برای نظام، متصور می سازد و در سال های آینده، طبقه مرفه با مدرک بالا فراوری می گردد که مقدرات انقلاب را در همه شئون بدون کمترین استعداد و تعهد زیر یَد قدرت خود گرفته اند.

برای نیل به جامعه عدالت محور، نخستین و مهم ترین گام، استقرار و نهادینه سازی عدالت در آموزش وپرورش است. نظام تعلیم و تربیت ناعادلانه و آموزش و پرورش دور از عدالت، نتیجه ای جز جامعه ای دور از عدالت و افزایش شکاف طبقاتی نخواهد داشت.

امروز، این باند های کنکور و کنکورپروری با وجود اظهر من شمس بودن مضررات کنکورگرایی، اجازه حذف این ذائده اضافی را نمی دهد.

این رویه غلطی که در کشور اتفاق افتاده باعث شده، عده ای بواسطه اتصاف و تصوف به کانون های قدرت و ثروت، علم را خرید و فروش نمایند. بهتر است، تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام به هوش باشند و اجازه ندهند عده ای کارتال و مرفه بی درد، مقدرات انقلاب خمینی را بر دست گیرند.

امروز استعداد های حقیقی در کپر های ایذه و مدارس نمو و مرطوب شادگان و هویزه و بُستان در حال خاک خوردن هستند. شهیدان احمدی روشن و شهریاری ها نه در مدارس لاکچری تست زنی بلکه در فرایند عادلانه و از دل مدارس عادی افتخارآفرین شدند.

ایاز سپهری- دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 227

به "هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید