قطر، کویت و عمان برای میانجیگیری بین تهران و ریاض درخواست داده اند، عربستان دیگر چک سفید امضای ترامپ را ندارد

به گزارش کلوب آگهی، سفیر اسبق ایران در کویت از درخواست میانجیگیری سه کشور حاشیه حوزه خلیج فارس برای مذاکره بین تهران و ریاض اطلاع داد.

قطر، کویت و عمان برای میانجیگیری بین تهران و ریاض درخواست داده اند، عربستان دیگر چک سفید امضای ترامپ را ندارد

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

مرتضی میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران در مورد طرح قطر برای مصاحبه های فراگیر منطقه ای و استقبال وزیر امور خارجه کشورمان از این طرح گفت: درخواست قطردر حقیقت قبل تر از طرف کویت و عراق هم مطرح شده بود این طرح بیشتر مفهوم میانجی گری میان دو کرانه خلیج فارس را دارد.

وی با بیان اینکه خامی بدون، چون و چرای عربستان و نداشتن چک سفید امضا از ترامپ شرایط این کشور را با گذشته متفاوت نموده است گفت: قطر نیز با در نظر دریافت چنین شرایطی در حقیقت موضوع میانجی گری میان ایران وعربستان را مطرح نموده است.

میرابیان با تاکید براینکه جمهوری اسلامی همیشه در زمینه مصاحبهی بدون پیش شرط با کشور های منطقه پیش قدم بوده است گفت: آخرین نمونه آن طرح صلح هرمز بود که در صحن سازمان ملل توسط جمهوری اسلامی مطرح شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه با این حساب درخواست قطرمسبوق به سابقه بوده است گفت: طرح چنین درخواستی هم از طرف جمهوری اسلامی و هم سایر کشور ها همیشه روی میز بوده است و نیت اصلی از آن جلوگیری از باز شدن پای بیگانگان به منطقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در شرایط فعلی با کشور های منطقه روابط عادی داشته و حتی با اماراتی ها نیز آمد شد دیپلماتیک دارد، گفت: براین اساس تا الان درخواست های عادی سازی روابط بین ایران و عربستان به نتیجه نرسیده که دلیل اصلی این موضوع نیز عدم تمایل سعودی ها بوده است.

میرابیان ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی همیشه عدم مخالفت با این پیشنهادات بوده و حتی از پادرمیانی کشور های دیگر نیز استقبال نموده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه عربستان بعد از ترامپ حاضر به عادی سازی روابط با ایران خواهد شد گفت: این موضوع بستگی زیادی به تحولات آینده و مواضع حکومت بایدن نسبت به عربستان دارد سعودی ها که سه سال قبل به صورت یک طرفه روابط خود با قطر را بهم زدند و قصد اشغال این کشور را داشتند این روز ها به صورت یکجانبه روابط با قطر را از سر دریافتد، چون می خواستند روابط خود در شورای همکاری خلیج فارس را بازسازی نمایند تا به این ترتیب بتوانند از موضع بالاتری با دولت جدید در آمریکا روبه رو شوند.

وی در خاتمه توضیح داد: بایدن و حزب دمکرات پیشتر گفته بودند که موضوع اختلافات بین عربستان و قطر باید حل گردد و سعودی ها نیز برای بهبود مواضع خود در چشم تیم جدید حاکم در ایالات متحده سعی کردند به صورت یکجانبه پیش قدم شده و مسائل خود با قطر را حل نمایند این در حالی است که در این موضوع همراهی لازم از سوی کشورهایی، چون امارات و مصر با عربستان صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1183

به "قطر، کویت و عمان برای میانجیگیری بین تهران و ریاض درخواست داده اند، عربستان دیگر چک سفید امضای ترامپ را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر، کویت و عمان برای میانجیگیری بین تهران و ریاض درخواست داده اند، عربستان دیگر چک سفید امضای ترامپ را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید