آغاز اجلاس اوپک گازی در بولیوی در بین تنش های سیاسی

به گزارش کلوب آگهی، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، اجلاس چهار روزه کشورهای صادرکننده گاز (جی ای اف سی) از دیروز در بولیوی آغاز شده است. تحلیل گر آمریکای جنوبی، الخاندرو سانچز به اسپوتنیک گفت که انتظار می رود شرکت کنندگانی مثل قطر و مصر بتوانند برای منفعت کل این صنعت بر اختلافات اخیر خود غلبه کنند.

آغاز اجلاس اوپک گازی در بولیوی در بین تنش های سیاسی

این اجلاس که روز گذشته در شهر سانتاکروز دلاسیه را از بولیوی آغاز شد چهارمین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز (جی ای اف سی) است.

تحلیل گر انرژی، الخاندرو سانچز به اسپوتنیک گفت: این رویداد از اهمیت ویژه ای برای آمریکای لاتین برخوردار است چرا که کشورهای زیادی از این منطقه در آن شرکت کرده اند. از مکزیک گرفته تا آرژانتین، این سرزمین ها سرشار از منابع نفت و گاز و سایر منابع انرژی های تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر هستند. بسیاری از اقتصادهای منطقه به این بخش وابسته هستند.

جی ای اف سی که در سال 2001 در ایران تاسیس شده است، از 12 کشور عضو تشکیل شده است؛ الجزیره، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، قطر، نیجریه، روسیه، ترینیداد و توباگو، و امارات متحده عربی. هفت کشور هم به صورت ناظر در این گروه وجود دارند؛ آذربایجان، عراق، قزاقستان، هلند، نروژ، عمان و پرو.

دبیرکل جی ای اف سی، محمد حسین عادلی گفت: این اجلاس در موقعی برگزار می شود که بازار گاز درحال تجربه تحولات گوناگونی است و بسیار رقابتی شده است.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2015 بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان به ترتیب آمریکا، روسیه، ایران، قطر و کانادا بودند.

این اجلاس 4 روزه درحالی برگزار می شود که روابط بین قطر و متحدان گذشته این کشور شامل امارات متحده عربی به شدت تضعیف شده است. در ماه جون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر با اتهام حمایت این کشور از تروریسم، قطع کردند. به دنبال این کشورها برخی کشورهای دیگر مثل چاد و سنگال هم روابط خود را با قطر قطع کردند.

سانچز می گوید: دیدن این که این کشورها چطور این موقعیت را اداره می کنند جالب خواهد بود. برخی از این کشورها دارای بهترین روابط دیپلماتیک با هم نیستند اما همه این کشورها به صنعت گاز خود علاقه منداند و امیدوارم بتوانند برای چند لحظه اختلافات ژئوپولیتیکی خود را کنار بگذارند تا به توافقی مشترک دست یابند که به نفع همه باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 242

به "آغاز اجلاس اوپک گازی در بولیوی در بین تنش های سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز اجلاس اوپک گازی در بولیوی در بین تنش های سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید