فعالیت بدنی بر مبتلایان به افسردگی تاثیر دوگانه دارد

به گزارش کلوب آگهی، به گفته محققان، ورزش علائم افسردگی را کاهش می دهد و توانایی مغز را برای تغییر افزایش می دهد.

فعالیت بدنی بر مبتلایان به افسردگی تاثیر دوگانه دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، فعالیت بدنی برای مغز مفید است و توانایی خود را برای تغییر و سازگاری تقویت می کند. تاثیر مفید دوگانه فعالیت بدنی در افسردگی با مطالعه ای در کلینیک دانشگاه روان پزشکی و روان درمانی در دانشگاه رور، بوخوم آلمان (RUB) تایید شد؛ فعالیت بدنی نه تنها علائم افسردگی را کاهش می دهد بلکه توانایی مغز را برای تغییر که در سازگاری و فرایند های یادگیری ضروری است، افزایش می دهد.

دکتر کارین روزنکرانز، دانشیار و سرپرست این تحقیق می گوید: نتایج نشان می دهد که چیز های به ظاهر ساده مانند فعالیت بدنی در درمان و پیشگیری از بیماری هایی مانند افسردگی چقدر اهمیت دارند.

برنامه تمرینی باعث ایجاد انگیزه و همراهی می شود

افراد مبتلا به افسردگی اغلب گوشه گیری می کنند و از نظر جسمی غیر فعال هستند. برای بررسی تاثیر فعالیت بدنی، گروه تحقیقاتی کارین روزنکرانز 41 نفر را که تحت درمان در بیمارستان بودند، برای مطالعه انتخاب کرد. شرکت کنندگان هر کدام به یکی از دو گروه اختصاص داده شدند؛ یکی از گروه ها برنامه تمرینی سه هفته ای را تکمیل کرد و گروه دیگر در یک برنامه کنترل بدون فعالیت بدنی شرکت کردند.

این برنامه که از طریق گروه علوم ورزشی دانشگاه بیله فلد آلمان به رهبری پروفسور توماس شاک تهیه شد، متنوع و حاوی عناصر سرگرم کننده بود که به شکل مسابقه یا آزمون انجام نمی شد بلکه نیازمند کار گروهی شرکت کنندگان بود.

کارین روزنکرانز توضیح می دهد: این امر به طور خاص باعث افزایش انگیزه و همبستگی اجتماعی می شود در حالی که ترس از چالش ها و تجربیات منفی فعالیت بدنی مانند درس های تربیت بدنی مدرسه را از بین می برد.

گروه تحقیقاتی شدت علائم افسردگی مانند از دست دادن انگیزه و علاقه، نداشتن انگیزه و احساسات منفی را قبل و بعد از برنامه مشخص کردند. توانایی مغز برای تغییر، معروف به نوروپلاستیسیتی (واژه ای است که به هردوی انعطاف پذیری سیناپسی و غیر سیناپسی اطلاق می شود و مربوط به تغییرات در راستا های عصبی و سیناپس هاست که در اثر تغییرات در رفتار، فرایند های محیطی و عصبی به وجود می آید مانند آنچه در آسیب جسمی ایجاد می شود) هم مقدار گیری شد و می توان آن را با کمک تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای در خارج مشخص کرد.

کارین روزنکرانز بیان می کند: توانایی تغییر برای همه فرایند های یادگیری و سازگاری مغز مهم است.

با افزایش توانایی تغییر، علائم کاهش می یابد

نتایج نشان می دهد که توانایی مغز برای تغییر، در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. در پی برنامه با فعالیت بدنی، توانایی برای تغییر به مقدار قابل توجهی افزایش و به همان مقدار افراد سالم رسید و علائم افسردگی در گروه کاهش یافت.

روزنکرانز می گوید: هر چه توانایی تغییر بیشتر شود، علائم بالینی به وضوح کاهش می یابد. این تغییرات در گروهی که در برنامه کنترل شرکت کردند چندان مشهود نبود.

وی اضافه نمود: این نتایج نشان می دهد که فعالیت بدنی بر علائم افسردگی و توانایی مغز برای تغییر تاثیر می گذارد. ما نمی توانیم بگوییم تا چه مقدار تغییر در علائم و توانایی مغز برای تغییر بر اساس این داده ها با توجه به محدودیت ها وجود دارد، اما مشخص شده است که فعالیت بدنی برای مغز مفید است و باعث ایجاد ارتباطات عصبی می شود. فعالیت بدنی بی شک می تواند در اینجا هم نقش داشته باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1720

به "فعالیت بدنی بر مبتلایان به افسردگی تاثیر دوگانه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت بدنی بر مبتلایان به افسردگی تاثیر دوگانه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید