سهم آلاینده های متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها

به گزارش کلوب آگهی، براساس آنالیز های صورت گرفته، در حال حاضر سهم منابع آلاینده متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها 70 درصد و 30درصد نیز سهم منابع آلاینده ثابت است که درباره ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، به 40 درصد نیز افزایش می یابد.

سهم آلاینده های متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها

منابع آلاینده ثابت در واقع همان آلودگی است که از سوخت پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانجات و حتی خانه ها ناشی می گردد که در صورتی که از مازوت استفاده گردد، آلودگی پر مخاطره تری را ایجاد خواهد نمود. بنابراین تا زمانی که منابع آلاینده وجود دارد، شرایط آلودگی هوا نیز استمرار می یابد. بویژه آنکه ما در اواخر پاییز و اوایل زمستان با پدیده وارونگی هوا نیز روبرویم. با این توصیف به نظر می رسد مهم ترین راه چاره ممکن، کنترل و مهار منابع آلاینده باشد.

براساس گفته های بعضی مقامات مسئول در این حوزه، به علت افزایش مصرف گاز خانگی در زمستان و جلوگیری از افت فشار شبکه گاز و قطع نشدن گاز خانه ها، به ناچار از سوخت مازوت در پالایشگاه ها استفاده می گردد که همین جایگزینی موجب بدتر شدت شرایط موجود شده است و باید از قبل برای آن برنامه ریزی و پیش بینی های لازم صورت می گرفت. در زمینه منابع آلاینده متحرک نیز ما با دو معضل اساسی روبرویم. اول اینکه کیفیت خودروهای ما از استانداردهای جهانی پایین تر است و اگر برای مثال در جهان خودرویی در هر 100 کیلومتر 4 لیتر بنزین می سوزاند، در کشور ما این عدد دوبرابر است. و از آنجاکه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی وجود دارد هم انحصار دو شرکت عظیم خودروسازی اجازه نمی دهد کیفیت خودروها تغییر کند. درباره سوخت هم ما از نظر کیفی با چالش های عمده ای روبرویم. در شرایط حاضر نیز که استفاده از حمل ونقل عمومی کاهش و تردد با خودروهای شخصی افزایش یافته، بر سرعت این مسأله افزوده شده است. بویژه آنکه ما از ساعت 5 تا 9 شب، پیش از شروع ممنوعیت تردد، هر شب با حجم زیادی از خودروها و ترافیک شدید روبه رو هستیم که آلودگی را تشدید نموده است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که بین افزایش سطح آلودگی هوا و ابتلا به کرونا ارتباط معناداری وجود دارد و براین اساس بیماران قلبی، تنفسی، بچه ها و سالمندان در شرایط خطرناک تری قراردارند. متأسفانه سرعت تصمیم گیری در شهر کند است و ما با این تأخیر در اجرای تصمیم پیش از اجرای محدودیت های جدید هم روبرو بودیم و بحث تعطیلی در زمان خودش که منحنی آمار فوتی ها بالا بود، جدی گرفته نشد. هم اکنون نیز باید استفاده از مازوت قطع گردد، تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و از عبور و مرور غیر ضروری جلوگیری گردد، چراکه به استناد اخبار هواشناسی، شرایط پایداری هوا تا چند روز آینده تداوم دارد و اگر تصمیم به تعطیلی است، زودتر اجرا گردد. مسئولیت این موضوع با استاندار تهران است، استاندار این قدرت را دارد تا از دولت بخواهد راه چاره تعطیلی در زمان خودش اجرا گردد. شهرداری تهران و شورای شهر در این زمینه تصمیم گیرنده نیستند و درباره زمان اجرای طرح ترافیک و استفاده از حمل ونقل عمومی نیز باید در شورای عالی ترافیک و کمیته کاهش آلودگی هوا بحث گردد.

*رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1324

به "سهم آلاینده های متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم آلاینده های متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید