زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت دوم)

به گزارش کلوب آگهی، در سرتاسر دنیا کتابخانه های بسیار زیبایی وجود دارد که برای درک زیبایی آن ها روز ها وقت ضروری است. به این ترتیب علم و هنر ترکیبی است که در کتابخانه های زیبای دنیا با یکدیگر ادغام شده است. جیل هارنس در طول سفر های مختلفی که به کشورهای مختلف داشته زیباترین کتابخانه های دنیا را لیستکرده است. همراه خبرنگاران باشید تا به قسمت دوم 62 کتابخانه زیبا در دنیا بپردازیم.

زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت دوم)

جهت دریافت خدمات اجرای نمونه طراحی روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

مقاله مرتبط:

32- کتابخانه خصوصی Jay Walker، آمریکا

وب سایت Priceline.com موسس کتابخانه پر زرق و برق و چوبی Jay Walker است که بر پایه آثار تاریخی و فرهنگ پاپ ساخته شده و به عنوان شگفت انگیز ترین کتابخانه در جهان شناخته می گردد. ساختار پیچ در پیچ این مجموعه به همراه قفسه هایی داستانی چهره جالبی را به آن بخشیده و وجود کتاب های کمیاب در این مجموعه مسحور نماینده است. اگر قصد بازدید از این کتابخانه را دارید باید بگوییم که به سختی خواهید توانست از آن دل بکنید.

33- کتابخانه Harold Washington، آمریکا

Harold Washington یکی از کتابخانه های مدرن در آمریکا است که از سبک جدیدی در ساخت آن استفاده شده و باعث شده که این بنا ساختاری نئوکلاسیک داشته باشد. فضای داخلی این بنا بسیار زیبا و در مقابل جالب است و آجر های قرمز نیز به ظاهر خارجی این کتابخانه با سقف شیشه ای آن که هفت ساختار آلومینویمی بزرگ در آن استفاده شده هماهنگی خاصی بخشیده اند. بهتر از تمام آن ها الهام دریافت طراحان این مجموعه از ساختمان های معروف شیکاگو است که این موضوع باعث هماهنگی این بنا با ساختمان های اطراف شده است.

34- کتابخانه Beinecke Rare Book در دانشگاه Yale، آمریکا

کتابخانه Beinecke Rare Book از بیرون به دلیل ساختار پنجره ای چندان که باید احساسات را بر نمی انگیزد اما طراحی داخلی این مجموعه واقعا خارق العاده است و طراحی خاص دیوار ها نیز ظاهر بسیار خاصی به آن بخشیده اند. این بنا در حال حاضر بزرگترین کتابخانه جهان است که به صورت انحصاری تنها کتاب های کمیاب و خطی در آن نگهداری می گردد. در این کتابخانه یکی از 48 نسخه کتاب مقدس Gutenberg نیز نگهداری می گردد. از سایر آثار این مجموعه می توان به پاپیروس باستانی، نقشه های کمیاب، نسخه های قرون وسطایی، روزنامه های آمریکایی و... اشاره نمود.

35- کتابخانه Jose Vasconcelos، مکزیک

کتابخانه Jose Vasconcelos که توسط مطبوعات مکزیک به نام مستعار megalibrary شناخته می گردد یک کتابخانه بسیار بزرگ است که وسعت این بنا 409 هزار متر مربع است و این وسعت به اندازه ای بزرگ است که اسکلت خاکستری رنگ نهنگ که در بخشی از این کتابخانه قرار گرفته کوچک به نظر برسد. بخش خارجی این بنا را نیز یک باغچه گیاه شناسی تشکیل داده که باعث می گردد این ساختمان از سر و صدای خیابان های اطراف دور بماند. بخش داخلی این بنا از 500 هزار کتاب تشکیل شده که در قفسه های چند طبقه ای شیشه ای نگهداری می شوند.

36- کتابخانه Palafoxiana، مکزیک

این بنای زیبا در سال 1646 ساخته شده و این مکان در واقع اولین کتابخانه عمومی مکزیک بوده و بعضی استدلال ها نیز حاکی از آن هستند که Palafoxiana اولین کتابخانه عمومی آمریکا بوده است. این بنا در یونسکو ثبت جهانی شده و حدود 41 هزار کتاب و نسخه خطی در این مجموعه نگهداری می گردد.

37- کتابخانه Armsrong-Browning در دانشگاه Baylor، آمریکا

دکتر A.J. Armstrong که فردی بشر دوست بود تصمیم گرفت که زیباترین ساختمان را در تگزاس بسازد و نتیجه این کوشش کتابخانه ای زیبا شد که به سبک رنسانس ایتالیایی ساخته شده است و این شاهکار هنری توسط شیشه های رنگی تزیین شده است. ستون های عظیم از جنس سنگ مرمر و طراحی پیچیده سقف این کتابخانه باعث شده که ساختمان مذکور بسیار دیدنی باشد. دکتر Armstrong مدعی شده، با وجود اینکه هزینه ساخت این بنا بسیار زیاد بوده اما این موضوع باعث شده که بنایی در حد آثار هنرمندان معروف نظیر دانته، شکسپیر، براونینگ و... ساخته گردد.

38- کتابخانه Morgan، آمریکا

کتابخانه Morgan در سال 1906 ساخته شده و بنایی زیبا در نیویورک است که مجموعه ای از آثار جمع آوری شده توسط Pierpont Morgan در آن قرار گرفته و شاهد بعضی نسخه های خطی، نقاشی ها، مصنوعات و نسخه های چاپ شده در این کتابخانه هستیم. بعد از اینکه Pierpont از جهان رفت، نوه وی با نام J.P. Morgan این کتابخانه را در سال 1924در اختیار عموم قرار داد.

39- کتابخانه عمومی بوستون، آمریکا

کتابخانه عمومی بوستون در واقع یک مدرسه قدیمی است که در سال 1848 ایجاد شده و اولین کتابخانه شهری در سرتاسر آمریکا به شمار می رود. مکان اولیه این کتابخانه یک مدرسه کوچک ماساچوست بود اما در سال 1895 گسترش یافت. این کتابخانه که با نام کاخی برای مردم شناخته می گردد توسط Charles Follen McKim ساخته شده و در میدان Copley واقع شده است. در سال 1972 این کتابخانه گسترش یافت و اکنون بیش از 8.9 میلیون کتاب در آن قرار گرفته که بعضی از آن ها نسخه های خطی، نقشه ها، کتاب های موسیقی و محتوای چاپ شده و کمیاب هستند. همچنین در این مکان اولین چاپ شکسپیر و موسیقی اصلی موتزارت نگهداری می گردد.

40- کتابخانه Braddock Carnegie، آمریکا

این کتابخانه به سبک قرون وسطایی ساخته شده و طراحی آن توسط William Halsey Wood انجام شده که سال 1889 در شهر پنسیلوانیا ساخته شده است. حدود پنج سال بعد از تاسیس این مجموعه، شاهد بعضی تغییرات در آن بودیم که سبک لاتین را نیز به این بنا اضافه کرد و البته ابعاد ساختمان نیز دو برابر شد. از ویژگی های این مجموعه می توان به وجود قابلیت های سرگرمی اشاره نمود که برای مثال در طبقه اول آن میز بیلیارد قرار داده شده و یک سالن موسیقی در آن وجود دارد؛ ژیمناستیک و استخر شنا نیز از سایر ویژگی های این مجموعه هستند. در زیر زمین کتابخانه Braddock Carnegie نیز حمام وجود داشت. البته در حال حاضر حمام این مجموعه تبدیل به کارگاه سفالگری شده اما همچنان کاشی کاری های کف و دیوار، وجود یک حمام را یادآوری می نمایند.

41- کتابخانه عمومی Indianapolis، آمریکا

در کتابخانه عمومی Indianapolis سعی شده تلفیقی بین گذشته و شرایط حال ایجاد گردد و نتیجه این طراحی نیز یک ساختمان زیبا شده که توجهات بسیاری را به خود جلب می نماید. این بنا در سال 1917 تکمیل شده و در سال 2007 نیز یک ساختمان پیچیده و مدرن در بخش پشتی این بنا ساخته شده و این ساختمان به سبک Greel Doric طراحی شده و به عنوان برجسته ترین طراحی کتابخانه در آمریکا شناخته می گردد. کتابخانه عمومی Indianapolis زیر بنایی در حدود 393 هزار متر مربع دارد که ساختار شیشه ای و چوبی آن نیز ظاهر خاصی را به آن بخشیده است.

42- کتابخانه مرکزی لس آنجلس، آمریکا

همانند کتابخانه Indianapolis، کتابخانه مرکزی لس آنجلس نیز ترکیبی از طراحی قدیمی و جدید است. این بنا در سال 1926 تکمیل شده و طراحی آن را می توان الهام گرفته از طراحی مصری و مدیترانه ای دانست که این موضوع در اهرام و موزاییک کاری ها بیشتر به چشم می خورد. در سال 1993 بخش جدیدی به این بنا اضافه نموده شد که طراحی مدرنی داشت و از هنر های زیبا بهره برده بود که در این میان می توان به وجود 8 دهلیز و فضای بیشتر برای نگهداری مجموعه ها اشاره نمود. در حال حاضر این کتابخانه، سومین کتابخانه بزرگ عمومی در آمریکا به شمار می رود و به عنوان یک مکان تاریخی ثبت ملی شده است.

43- Hearst Castle Gothic Study، آمریکا

Hearst Castle یکی از معروف ترین بنا ها در کالیفرنیا است اما بسیاری از گروه های گردشگری بازدید از طبقه دوم این بنا را فراموش می نمایند و در این بخش کتابخانه ای وجود دارد که چندین مبل در آن واقع شده است و کاربران می توانند کتابی انتخاب نموده و در یک مکان زیبا مطالعه نمایند. البته این اتاق نقش مهمی در زندگی Hearst داشته و جلسات مغول در این مکان صورت می گرفت.

44- کتابخانه Skywalker Ranch، آمریکا

اگر به کالیفرنیا سفر کردید حتما از کتابخانه Skywalker Ranch دیدن کنید. این کتابخانه در ارتفاع 40 فوتی خود یک گنبد شیشه ای و رنگ آمیزی شده دارد که اجازه می دهد تا کارکنان و میهمانان استودیو Lucas بتوانند در یک نور طبیعی کتاب های مختلف این مجموعه را مطالعه نمایند.

45- کتابخانه Suzzallo در دانشگاه واشنگتن، آمریکا

این کتابخانه دانشگاهی در سال 1923 تکمیل شده و در این بنا به جزییات توجه ویژه ای شده و شاهد چهره 18 شخصیت بزرگ علمی در این مجموعه هستیم که در این بین می توان به لویی پاستور، دانته، شکسپیر، افلاطون، بنجامین فرانکلین، اسحاق نیوتون، لئوناردو داوینچی، گالیله، گوتنبرگ، بتهوون، داروین و... اشاره نمود. در داخل این مجموعه نیز بسیاری از نشان های ملی قرار گرفته که از دانشگاه های سرتاسر جهان جمع آوری شده اند که در این میان نام های Yale، آکسفورد، استنفورد و اوپسالا را می توان مشاهده کرد. البته این کتابخانه از بسیاری از کتاب های نادر نیز میزبانی می نماید و با ارزش ترین کتاب این کتابخانه نیز یکی از بزرگترین کتاب های عکس Bhutan از Michael Hawley است. کارکنان این مجموعه ماهانه صفحاتی را از این بخش برای علاقمندان منتشر می نمایند که به وسیله آن می توانید با این مکان آشنا شوید.

46- کتابخانه هنر Fisher Fine در دانشگاه پنسیلوانیا، آمریکا

در سال 1888 بسیاری از معماران تمرکز خود را روی سبک معماری رومی گذاشتند که در ساخت آن ها نیز از سنگ مرمر و گرانیت استفاده می شد. اما معمار این بنا که Frank Furness نام داشت تصمیم گرفت که سبک معماری این بنا سبک فیلادلفیا را منعکس سازد و در ساخت آن از آجر های قرمز رنگ استفاده شد. در سال های بعد این بنا بعضی بخش های جدید را نیز به خود دید و در بخش هایی از آن نیز تغییراتی صورت گرفت و پایان در سال 1962 بسیاری از مجموعه مدرسه ها به مکان جدید منتقل شدند و مکان اصلی تبدیل به کتابخانه هنر شد.

47- کتابخانه David Sassoon، هند

این بنا در سال 1870 تکمیل شده و کتابخانه David Sassoon یکی از 145 بنایی است که توسط دولت هند به عنوان آثار تاریخی شناخته می شوند و البته این کتابخانه قدیمی ترین کتابخانه در بمبئی است. یکی از ویژگی های مشهور این بنا باغ زیبایی است که در بخش پشتی آن قرار گرفته و این باغ منظره بسیار زیبایی را در منطقه تجاری این شهر به وجود آورده است. کتابخانه و مکان های مطالعه این مجموعه تماما به مکانیک، عمل و تکنولوژی اختصاص یافته اند و البته بعضی موسسات اقتصادی نیز در این مکان وجود دارند. موسسه مکانیکSassoon مدتی بعد به کتابخانه David Sassoon تغییر نام داد و بخش مطالعه نیز به آن اضافه نموده شد.

48- کتابخانه Raza، هند

کتابخانه Raza سال 1904 در رامپور تکمیل شد. این بنا ساختاری شبیه به کاخ دارد. با وجود اینکه بسیاری از کاخ های خانواده های سلطنتی فرو ریخت، اما دولت هندوستان از این بنا محافظت نموده و این بنا نیز در واقع یکی دیگر از معدود مکان هایی است که دولت هندوستان از آن به عنوان یک اثر تاریخی محافظت می نماید. در سال 1776 خانواده سلطنتی آغاز به جمع آوری مجموعه های نادر برای این کتابخانه کرد که شامل 17 هزار دست نوشته کمیاب، 205 دست خط بر روی برگ نخل و 5000نقاشی مینیاتوری می گردد.

49- کتابخانه ملی چین

اگر می خواهید از تاریخ باستانی چین آگاه شوید بدون شک کتابخانه ملی چین که یک بنای تاریخی است می تواند مکان مناسبی برای آغاز باشد. در این کتابخانه بسیاری از کتاب ها و نسخه های خطی در زمینه های تاریخی و باستانی گردآوری شده است. سبک معماری این کتابخانه نیز منعکس نماینده سبک معماری قدیم چین است و این بنا در سال 1987 ساخته شده است.

50- کتابخانه Tianyi Pavilion، چین

اگر به دنبال سبک طراحی اصیل چینی می شد بدون شک کتابخانه Tianyi Pavilion مکان بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. شما برای سفر به اولین کتابخانه خصوصی آسیا باید از پکن خارج شده و به شهر Ningbo بروید. این بنا در سال 1560 توسط وزیر بازنشسته سلطنتی ساخته شده و کتابخانه Tianyi Pavilion سومین کتابخانه خصوصی قدیمی در جهان است. همان طور که انتظار دارید مجموعه های این بنا نیز بسیار چشمگیر هستند و شاهد 300 هزار کتاب باستانی در این مکان هستیم که بعضی از آن ها بر روی چوب حکاکی شده اند و بعضی دیگر نیز دست نوشته هستند.

51- کتابخانه مرکزی بوتان (Bhutan)

این بنا در سال 1984 ساخته شده و سبک و سیاقی شبیه به معبد بودایی دارد و ساختار آن نیز از سه آموزه بودایی تشکیل شده است: مجسمه و نقاشی های فیزیکی، سخنرانی هایی از کتاب ها و بلوک های چاپ شده و هشت کاسه کوچک که در زیارتگاه این بنا وجود دارند. در این کتابخانه حدود 6100 کتاب از تبت و بوتان وجود دارد که بعضی از آن ها دست نوشته و بعضی دیگر از نوع xylographs هستند. علاوه بر این در کتابخانه ملی بوتان 9000 صفحه چاپ شده به همراه بلوک های چاپ شده چوبی واقع شده است. با وجود اینکه مجموعه مذکور چندان بزرگ نیست اما یکی از بزرگترین مجموعه های ادبیات بودایی در جهان به حساب می آید.

52- کتابخانه Grand People، کره شاقتصادی

این خانه مطالعه در سال 1982 و همزمان با هفتادمین سالگرد تولد Kim ll-Sung تکمیل شده است و از ویژگی های آن می توان به حضور 600 اتاق با ظرفیت 30 میلیون کتاب اشاره نمود. البته چون این بنا در کره شاقتصادی قرار گرفته امکان دسترسی به مجلات خارجی احتیاج به مجوز ویژه ای دارد و با این اوصاف باید تا به امروز تمام قفسه های این مجموعه پر شده باشد.

53- کتابخانه Nakanoshima، ژاپن

اگرچه نمی توان سبک معماری Neo-Baroque را وابسته با ژاپن دانست. در سال 1904 ساخت کتابخانه Nakanoshima در شهر اوساکا به اتمام رسید و در این منطقه تنها چند ساختمان دیگر با سبک معماری مشابه و دیوار های سنگی وجود داشت. در سقف این ساختمان یک گنبد مسی قرار گرفته و قطعا یکی از ویژگی های خیره نماینده این مجموعه است.

54- کتابخانه Beitou، تایوان

با وجود اینکه شاید این بنای جذاب به عنوان زیباترین کتابخانه در این لیست نباشد اما بدون شک یکی از مکان هایی است که توجه ویژه ای در آن به محیط زیست شده است (دوستدار محیط زیست). سقف این ساختمان مدرن آب باران و... را جمع آوری می نماید و بعد از تصویه در سرویس های بهداشتی و باغچه ها مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. علاوه بر این در سقف کتابخانه Beitou پنل های خورشیدی نصب شده و دیوار ها نیز اغلب به صورت پنجره های مشبک هستند تا میزان مصرف انرژی کاهش یابد.

55- کتابخانه Victorian State، استرالیا

این کتابخانه برای اولین بار در سال 1856 با 3800 کتاب باز شد و اتاق خمره مانند آن نیز در سال 1913 احداث شد. البته پنجره های سقفی این بنا در سال 1959 به دلیل نشت آب با مس پوشانده شد. البته این بنا بازسازی شده و این موضوع باعث شده که دوباره نور طبیعی به وسیله پنجره های سقفی وارد محیط گردد. در حال حاضر کتابخانه Victorian State حدود 2 میلیون کتاب را در خود جای داده که در این بین شاهد بعضی مجموعه های تلفیقی کمیاب نظیر خاطرات بنیاگذاران شهر، صفحه کاپیتان James Cook و زره پوش یاغی هستیم.

56- کتابخانه دولتی New South Wales، استرالیا

کتابخانه دولتی New South Wales قدیمی ترین کتابخانه در استرالیا است و به عنوان کتابخانه اشتراک گذاری این کشور در سال 1826 ساخته شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که ساختمان فعلی آن در سال 1845 ساخته شده است. یکی از مشهور ترین و خیره نماینده ترین بخش های این کتابخانه، Mitchell Wing است که در سال 1910 تکمیل شد. Wing از نام فردی به اسم David Scott Mitchell گرفته شده که یک مجموعه خارق العاده از کتاب های قدیمی داشت که در این بین می توان به نسخه اصلی مجلات James Cook اشاره نمود. این کتابخانه در حال حاضر حدود 5 میلیون اثر را در خود جای داده که حدود 2 میلیون از آن ها را کتب و 1.1 میلیون از آن را تصاویر تشکیل داده اند.

57- کتابخانه دولتی استرالیا جنوبی

کتابخانه دولتی استرالیا جنوبی به اندازه سایر کتابخانه های دولتی در استرالیا بزرگ نیست اما وجه تمایز آن مجموعه بزرگی از کتاب های دوستیابی است که توسط اروپاییان نوشته شده اند و اکنون مجموعه ای را تشکیل داده اند که در جنوب استرالیا قرار گرفته است. این مجموعه در بخش Mortlock Wing واقع شده است و این بخش قدیمی ترین و زیباترین قسمت در این بنا است. این ساختمان در سال 1884 ساخته شده و در ابتدا 23 هزار کتاب و 3 کتابدار داشت و بعد از گذشت زمان این مجموعه گسترش یافت و دو ساختمان بزرگ نیز به این کتابخانه اضافه نموده شد اما با این اوصاف همچنان بخش Mortlock Wing بسیار چشمگیر است.

58- کتابخانه Victorian Parliamentary، استرالیا

ساختمان های پارلمانی در مراحل مختلفی ساخته شدند و کتابخانه اولین چیزی بود که بعد از تکمیل مجلس قانون گذاری ساخته شد و البته این ساخت و ساز تا سال 1929 ادامه یافت و طراحی این بنا نیز منعکس نماینده سبک رومی است و در این ساختمان همه چیز در کنار یکدیگر قرار گرفته و برخلاف سایر کتابخانه های موجود در این لیست شاهد بخش های مختلف و بال های متفاوت در آن نیستیم.

59- کتابخانه Barr Smith در دانشگاه Adelaide، استرالیا

در سال 1927 حدود 20 هزار یورو پول توسط یکی از خانواده های بشر دوست استرالیا به دانشگاه Adelaide جهت ساخت یک کتابخانه جدید داده شد و کتابخانه مذکور به نام پدر این خانواده، Robert Barr نامگذاری شد. این ساختمان که از آجر های قرمز ساخته شده در سال 1932 تکمیل شد. دو طرح زینتی نیز در این بنا در جهت بزرگداشت حمایت اقتصادی Barr Smitths طراحی شده است. با وجود اینکه این مجموعه بسیار سریع گسترش یافت، روز به روز نیز بر منابع این کتابخانه اضافه نموده می شد. در حال حاضر این کتابخانه حدود 2 میلیون کتاب باارزش را میزبانی می نماید که اکنون این ساختمان زیر بنایی در حدود 21 هزار متر مربع دارد.

60- کتابخانه دانشگاه Otago Central، نیوزلند

در دانشگاه Otago Central ده کتابخانه مختلف وجود دارد که اگر بخواهید به سراغ منابع چشمگیر بروید، کتابخانه مرکزی در بالاترین بخش این لیست قرار می گیرد. ساختمان این کتابخانه طراحی مدرنی دارد و بسیار نیز پر زرق و برق است و از نور طبیعی نیز در این ساختمان استفاده کافی شده است؛ در این بنا حدود 9 هزار مجموعه از کتاب هایی وجود دارد که پیش از سال 1801 چاپ شده اند. این کتابخانه بیش از 2 هزار مکان برای مطالعه دانشجویان دارد و بیش از 500 هزار کتاب، نشریات دوره ای و میکرو فیلم در آن جمع آوری شده اند.

61- کتابخانه یادبود George Forbes در دانشگاه Lincoln، نیوزلند

دانشگاه Lincoln چندان بزرگ نیست و البته کتابخانه یادبود George Forbes نیز ابعاد بزرگی ندارد، اما بی توجه به اندازه آن، طراحان این بنا به زیبایی کتابخانه تمرکز داشته اند و سالن lvey در سال 1880 باز شده و در حقیقت این کتابخانه یادبود در سال 1960افتتاح شد.

62- کتابخانه Tuggeranong، استرالیا

کتابخانه مرکزی شهر Tuggeranong معماری خاصی دارد و در حقیقت یکی از زیباترین ساختمان های این شهر به حساب می آید و این زیبایی با انعکاس تصویر آن در آب دریاچه دو برابر می گردد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در این کتابخانه مجموعه های نادر و کمیاب یافت نمی گردد ولی به دلیل زیبایی اش صندلی خاصی در این لیست دارد. بدون شک در بین هزاران کتابخانه ای که در جهان وجود دارند در لیست زیباترین کتابخانه های این مقاله نیز همچنان جای خالی بعضی از آ ن ها احساس می گردد. پس اگر کتابخانه مورد علاقه شما در این لیست حضور نداشت آن را با خبرنگارانبه اشتراک بگذارید. منبع: mentalflossمنبع: کجارو
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 451

به "زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین کتابخانه های دنیا (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید