حواس نامزدهای ریاست جمهوری به بورس باشد

به گزارش کلوب آگهی، معاون نظارت بر نهادهای اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران ازجمله مسائل مهمی است که در سال 1400 با آنها روبرو هستیم و از چند ماه گذشته تأثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشته است، گفت: رییس جمهوری به عنوان رییس دولت به دلیل تصمیمات مختلفی که اتخاذ می نماید می تواند بر فرایند بازار تأثیر بگذارد، شاید تا دوره قبل افرادی که می خواستند کاندید شوند توجه زیادی را به بازار نداشتند.

حواس نامزدهای ریاست جمهوری به بورس باشد

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا اظهار کرد: اکنون به واسطه حضور چشمگیر مردم در بورس، شناخت آنها به این بازار و فرصت های ایجاد شده برای سرمایه گذاری هیچ کاندیدایی نمی تواند نسبت به بازار بی تفاوت باشد و به سادگی از آن عبور کند.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه کاندیدایی که قصد شرکت در انتخابات رییس جمهوری را دارند باید برنامه های خود برای بازار سرمایه را به واسطه تأثیر این بازار بر اقتصاد کشور در اولویت قرار دهند، گفت: سازمان بورس این آمادگی را دارد تا در جلسات مختلف راه های بهبود شرایط بازار را مورد آنالیز قرار دهد و دیدگاه های آنها را برای سیاست گذاری در بازار سرمایه آنالیز کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات رییس جمهوری آینده در خصوص بازار سرمایه یک تصمیم یا انتخاب نیست بلکه یک اجبار است که باید به این مساله توجه کافی گردد، اضافه کرد: مسائل بازار سرمایه و توجه به آن تبدیل به یک مطالبه حق عمومی شده است و هیچ کس نمی تواند این مطالبه را نادیده بگیرد.

یاری دولت و سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات بورس

وی به عوامل تاثیرگذار در بهبود فرایند معاملات بورس در سال 1400 اشاره نمود و اضافه کرد: عوامل متعددی می تواند در بهبود فرایند بازار در سال جدید تأثیر گذار باشند، در ابتدا باید شفافیت در معاملات این بازار برقرار باشد و این بازار باید از نقدشوندگی کافی برخوردار باشد، اغلب سهم هایی که در بازار حضور دارند دارای بازارگردان هستند که این بازار گردان ها یاری می نمایند تا نقدشوندگی در بازار افزایش یاید.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازگشت اعتماد دوباره به بازار توسط ارکان مختلف رخ می دهد، گفت: ارکان تصمیم گیرنده در کشور مانند دولت می تواند مؤثر در فرایند معاملات این بازار باشد تا دوباره سهامداران به بازار اعتماد نمایند.

وی اظهار کرد: در کنار دولت، سازمان بورس هم می تواند نقش ویژه ای را در این زمینه ایفا نماید و باید کوشش گردد تا معاملات به صورت شفاف و منصفانه صورت گیرد تا افرادی که در بازار حضور دارند اطمینان خاطر داشته باشند سرمایه ای که وارد بازار نموده اند به صورت مطلوب در حال یاری به اقتصاد کشور است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تصمیمات مختلفی که دولت در حوزه های مالی و سیاسی می گیرد تاثیرگذار بر بازار سرمایه خواهد بود، اظهار کرد: بخشی از سهم هایی که در بازار مورد معامله قرار می گیرد متعلق به دولت است و تعامل دولت با سایر ارکان در بازار سرمایه مانند تعامل مجلس با دولت می تواند تأثیر زیادی را بر بازار سرمایه داشته باشد، هر گاه یک همگرایی را بین این دو رکن مشاهده کردیم بلافاصله شاهد تأثیر مثبت آن بر بازار بوده ایم.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید نمود: اکنون مسائل مختلفی در بازار وجود دارد که نیازمند تعامل بین این دو رکن است و اگر آنها با یکدیگر تعامل داشته باشند راحت تر می توان مسائل بازار سرمایه را رفع کرد.

بی انصافی سهامداران در خصوص عملکرد حقوقی ها در بازار

وی به عملکرد حقوقی ها که در معاملات سال 99 مورد انتقاد بیشتر سهامداران و فعالان بازار قرار گرفته بود، اشاره نمود و گفت: تقسیم بندی سیاه و سفید حقوقی ها برای حمایت از بازار خوب نیست، همه افرادی که در بازارهای سرمایه گذاری حضور دارند به دنبال منفعت از بازار هستند، بنابراین نباید به بحث حقیقی و حقوقی در بازار دامن زد.

ابراهیمی اظهار کرد: می توان با اطمینان گفت که در مواقع مختلف و زمانی که با کاهش شاخص همراه بودیم عده زیادی از شرکت های عظیم حقوقی در قالب بازارگردان یاری کردند تا اعتماد به بازار بازگردد و دیگر هیچگونه نااطمینانی در بازار وجود نداشته باشد؛ بنابراین اینکه اعلام کنیم حقوقی ها در بازار کم کاری نموده اند به هیچ عنوان منصانه نیست.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ممکن است از بین تعداد زیادی از حقوقی ها در بازار، تعداد انگشت شماری وظیفه خود را در بازار انجام نداده باشند اما بخش قابل توجهی سعی کردند تا بازار به حالت منطقی و متعادل بازگردد.

توصیه به سهامداران

وی سهامداران را برای سرمایه گذاری در بورس در سال 1400 مورد خطاب قرار داد و گفت: افرادی که به دنبال ورود به بازار هستند باید دیدگاه بلندمدتی را نسبت به این بازار داشته باشند، در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی طلا، ارز و مسکن بیشتر است و اغلب افرادی که با این دید وارد بازار می شوند سود بیشتری را نسبت به سایر بازارها کسب کردند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مساله دیگر که سرمایه گذاران باید برای ورود به بورس توجه نمایند نیازمندی این بازار به تحلیل و دانش است، اظهار کرد: سرمایه گذاری در بازارهای موازی بسیار راحت تر از بازارهای گسترده ای مانند سهام است که بیشتر از 700 ناشر وجود دارد و سرمایه گذاری در هر یک از آنها نیازمند اطلاعات مالی و شرایط کلان مالی و عوامل سیاسی تاثیرگذار بر آنها است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: سرمایه گذاران اگر از دانش کافی برای ورود سرمایه های خود به بازار برخوردار نیستند باید به وسیله سرمایه گذاری غیرمستقیم مانند شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سهام شوند.

وی گفت: سرمایه گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که سرمایه مازاد خود را وارد بازار سرمایه نمایند و به هیچ عنوان نباید دارایی های ضروری خود مانند خودرو و مسکن را به فروش برسانند و وارد بازار نمایند.

ابراهیمی تاکید نمود: سرمایه گذاران در بورس باید مراقب افراد سودجو و منفعت طلب باشند زیرا این افراد به واسطه کسب منافعی که خود به دنبال آن هستند اطلاعات و مشاوره های اشتباهی را می دهند و عده ای را گمراه می نمایند، در حالی که سرمایه گذاران باید از افراد موثقی که مورد تأیید سازمان بورس است مشورت بگیرند و بعد اقدام به سرمایه گذاری در بازار نمایند.

پیش بینی فرایند معاملات بورس در سال 1400

ابراهیمی فرایند معاملات بورس در سال 1400 را پیش بینی کرد و اضافه کرد: فرایند معاملات بورس در سال 1400 وابسته به عوامل مختلفی است، بعضی از عوامل به شرایط داخلی شرکت ها مانند فراوری و فروش و برنامه های طرح و توسعه مربوط است، بخشی دیگر هم به عوامل کلان و متغیرهایی مانند قیمت جهانی، متغیرهای سیاسی و مالی، نرخ بهره و کامودیتی ها و رشد نقدینگی وابسته است که این عوامل می تواند بر فرایند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به طور طبیعی اگر شرایط باثباتی را در اقتصاد کشور ببینیم، شرایط بازار سهام در سال آینده مطلوب و متعادل خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1537

به "حواس نامزدهای ریاست جمهوری به بورس باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواس نامزدهای ریاست جمهوری به بورس باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید