حقایقی شگفت انگیز در خصوص عطسه

به گزارش کلوب آگهی، عطسه کردن از مکانیسم های طبیعی بدن به شمار می رود که یک روش برای بیرون کردن مواد خارجی از بدن است، اما عطسه کردن دلایل مختلفی دارد و البته با انجام روش هایی می توان عطسه را متوقف کرد، وقتی بینی مان با یک جسم خارجی مثل گرد و غبار روبه رو می گردد، این عضو به وسیله سیستم عصبی کوچکی که برای همین منظور در بینی وجود دارد، به مغز پیامی مبنی بر وجود جسم خارجی در بینی صادر می نماید.

حقایقی شگفت انگیز در خصوص عطسه

در ادامه مطلب با فواید عطسه آشنا می گردد:

عطسه کردن به سلامت بدن یاری می نماید

عطسه کردن بخش مهمی از فرآیند ایمنی بدن است که یاری تان می نماید بدن تان سالم گردد و از فن فن کردن مداوم بینی جلوگیری می نماید.

عطسه کردن با بیرون کردن باکتری ها و ویروس ها از بدن شما محافظت می نماید. زمانی که چیزی وارد بدن تان می گردد یا با محرکی روبرو می شوید که مرکز عطسه را در مغز شما که در پایین ساقه مغز قرار گرفته است، فعال می نماید، سیگنال هایی برای بستن گلو، چشم ها و دهان ارسال می گردد. سپس عضلات سینه به شدت منقبض می شوند و بعد عضلات گلو سریعا شل می شوند. در نتیجه هوا همراه با بزاق و مخاط با شدت از بینی و دهان تان خارج می گردد و عطسه می کنید.

آیا قلب هنگام عطسه کردن از کار می افتد؟

نه اینطور نیست، عطسه با یک احساس قلقلک مانند در انتهای عصب شروع می گردد و پیغامی به مغزتان می دهد که احتیاج دارد تا خودش را از دست چیزی که بینی تان را اذیت می نماید رها گردد، شما اول یک نفس عمیق می کشید و حبسش می کنید، با این کار عضلات سینه اتان را سفت می کنید، فشار هوای موجود در شش هایتان افزایش میابد، چشمانتان را می بندید زبانتان به سمت سق دهانتان فشار وارد می نماید و ناگهان نفستان با سرعت از بینی اتان خارج می گردد، تغییر فشار در قفسه سینه اتان به خاطر عطسه همچنین بر جریان خونتان نیز تاثیر می گذارد که ممکن است بر ضربان قلبتان هم تاثیر گذار خواهد بود.

طبق گفته محققان، باوری که می گویند هنگام عطسه قلب از کار می افتد، می تواند به خاطر احساس گذشتن از یک تپش قلب باشد ، زمانی که یک وقفه طولانی قبل از ضربان بعدی قلب به وجود میاید،آن تپش محکم تر و قابل حس تر است، شاید مثل احساسی بامزه در ناحیه بالایی قفسه سینه و یا گلو حس گردد.

چرا هنگام عطسه کردن ستاره می بینیم؟

این توهم نیست. واقعا بارقه هایی از نور در کره چشم وجود دارد در حقیقت سلول های چشمتان دائما نورهایی که بیوفوتونز نامیده می شوند را از خود ساتع می نمایند و این به این خاطر است که چشمتان مثل هر چیز دیگری از اتم ساخته شده است و اتم ها حاوی ذراتی ابتدایی هستند که نور را منتقل می نمایند ذهنتان به سادگی از این نورهای حواس پرت نماینده چشم پوشی می نماید ، اما وقتی که چشمتان را می مالید ،با سرعت از زمین بلند می شوید،یا به محکمی عطسه می کنید ،فشار وارده مقدار زیادی از این بیوفوتونزها را برای مغزتان به منظور کنترل می سازد که برای چند لحظه کوتاه قابل مشاهده اند، آنها به طور فنی فوسفنز نامیده می شوند، ولی ما از آن ها به عنوان ستاره یاد می کنیم.

عطسه کردن از اعصابتان شروع می گردد

سیستم عصبی همه افراد یکسان هستند اما پیغام هایی که در طول این عصب ها در حرکتند ، راه های متفاوتی برای رفت و آمد به مغز انتخاب می نمایند و به همین علت عادت عطسه کردن در افراد مختلف ، متفاوت است. انتقال عصب ها به مغزتان می گوید که در بینی چیزی هست که باید بیرون بیاید.

عطسه برای محافظت از بدن

عطسه کردن بخشی از فرایند ایمنی بدن است که با پاک کردن بینی از باکتری ها و ویروس ها باعث می گردد سالم بمانید. با ورود محرکی به بینی شما ، مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته است را تحریک می نمایدو سریعا پیغام هایی برای بستن گلو، چشم ها و دهانتان می فرستد. سپس، عضلات سینه منقبض شده و به سرعت عضلات گلوباز و آزاد می شوند و هوا همراه با بزاق و ماده مخاطی با شدت از دهان و بینی خارج شده و عطسه می کنید.

عطسه کردن نوعی ورزش بدنی است

یک عطسه گلو، قفسه سینه، دیافرگام و شکم تان را درگیر می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 942

به "حقایقی شگفت انگیز در خصوص عطسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی شگفت انگیز در خصوص عطسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید