گرفتگی عضلات پا و ساق پا

به گزارش کلوب آگهی، گرفتگی عضلات، انقباض عضلانی غیر ارادی است که موجب ناراحتی شدید فرد می شود. هنگامی که عضلات قسمت خاصی از بدن سفت می شوند، دردی تکان دهنده را احساس می کنید. این مقاله روش های مختلف کمک به شما در تسکین

گرفتگی عضلات پا و ساق پا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گرفتگی عضلات، انقباض عضلانی غیر ارادی است که موجب ناراحتی شدید فرد می شود. هنگامی که عضلات قسمت خاصی از بدن سفت می شوند، دردی تکان دهنده را احساس می کنید. این مقاله روش های مختلف کمک به شما در تسکین گرفتگی عضلات در پا (منظور مچ پا به پایین) و ساق پا را معرفی می کند.

گرفتگی عضله در اثر انقباض غیر ارادی و به اجبار عضله ایجاد می شود. گرفتگی عضله می تواند احساس ناتوانی و رنجوری را ایجاد نموده و حرکت ناحیه تحت تأثیر را غیر ممکن سازد.

گرفتگی عضلات می تواند در یک عضله اسکلتی رخ دهد، اما در ساق پا، مچ پا به پایین و عضلاتی که از دو مفصل عبور می کنند به نام مثال عضله ساق پا بیشتر معمول می باشد. این گرفتگی می تواند بخشی از یک ماهیچه را درگیر سازد و یا تمام عضلات در یک گروه را شامل شود. متداول ترین نواحی بدن که تحت تأثیر این گرفتگی عضلانی قرار می گیرند به قرار ذیل می باشند:

ساق پا (گاستروکنمیوس)

ران (همسترینگ)

ران (چهار سر ران)

پا

بازو

شکم

شدت درد ناشی از گرفتگی عضلانی ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. این احساس ممکن است برای چند ثانیه تا یک دقیقه، یا گاهی حتی مدت زمان بیشتری به طول انجامد.

این امری است عادی که گرفتگی عضلانی برای مدتی کوتاه فروکش نموده و مرتباً تکرار شده تا زمانی که علائم آن به طور کامل از بین بروند.

علل انقباضات عضلانی در ساق پا و پا

گرفتگی یا اسپنام عضلات پا، سفتی دردناک عضلات در پا است. گرفتگی عضلات پا را می توان با درد ناگهانی و یا احساس ناراحتی در ساق پا و یا پا همراه با احساس سفتی یا کشیدگی تعیین کرد. بعضی افراد خصوصاً از گرفتگی شبانگاهی پا شاکی می باشند. اسپنام یا انقباض عضلانی افراد را در هر گروه سنی تحت تأثیر قرار داده اما عمدتاً در افراد میانسال و یا سالخورده اتفاق می افتد. گرفتگی عضله پا، سفتی یا انقباض دردناک در کف پا می باشند. این شرایط در بسکمک افراد هنگامی که عضله پا سفت و منقبض می شود، رخ می دهد. در ادامه فهرستی از دلایلی که موجب گرفتگی عضلات پا می شود آورده شده است.

بیش از حد کار کشیدن از عضله پا

عضلات ساق پا و پا به دلایل مختلفی از شرایط بد قرار گیری آن گرفته تا پوشیدن کفش نامناسب دچار فشار می شوند. چنانچه ساق پا تحت فشار ثابت قرار داشته باشد، می تواند در معرض گرفتگی عضله قرار گیرد. انجام ورزش به شیوه ای اشتباه و یا ورزش بیش از حد (شنا کردن برای ساعتهای طولانی، صرف زمان زیاد بر روی تردمیل و غیره)، راه رفتن بر روی سطوح سفت برای مدت طولانی، خوابیدن به حالتی ناجور و غیره می توانند همچنین در بسکمک افراد موجب گرفتگی عضلانی شوند.

گردش خون ضعیف

چنانچه تمام مدت روز را پشت میز خود نشسته باشید، احتمال گرفتگی عضلانی در شما می تواند وجود داشته باشد. قرار داشتن در یک شرایط بدنی یا پوزیشن یکسان برای مدت طولانی بر گردش خون اثر منفی گذاشته و منجر به گرفتگی های دردناک در پا می شود.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

تعیین شده است که کمبود ویتامین های تیامین (B1)، اسید پانتوتنیک (B5)، و پیریدوکسین(B6) موجب گرفتگی عضلانی می شود، با این حال، دلیل دقیق پشت این گرفتگی ها هنوز هم ناشناخته است. کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و مهمیم هم باعث گرفتگی عضلات پا شده به گونه ای که زنان باردار بیشتر از همه مستعد این گرفتگی ها در مراحل بعدی و آخرین بارداری هستند.

کم شدن آب بدن

دهیدراسیون یا کم شدن آب بدن هنگامی رخ می دهد که بدن شما دچار کمبود مایعات شده که خود می تواند به گرفتگی عضلانی منجر شود. هیدراته نگه داشتن بدن و یا حفظ آب بدن خصوصاً در حین ورزش و یا زمانی که بیرون از منزل می باشید بسیار اهمیت دارد. اعتیاد به الکل و کشیدن مداوم سیگار از علل کم آبی بدن به حساب می آیند.

سایر علل

علاوه بر عوامل متداول گرفتگی عضلانی، چند دلیل دیگر هم وجود دارد که شامل موارد ذیل می شوند:

آسیب های ورزشی

عدم تعادل هورمونی

تحت فشار قرار گرفتن اعصاب

کم خونی

هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون

سوء عمل تیروئید یا غدد درون ریز

عوارض جانبی مصرف دارو

درمان گرفتگی عضلات

1. با تلاش برای حرکت آرام ساق پا و یا پا شروع کنید. سعی کنید این کار را بسیار آرام انجام داده تا از سفتی و گرفتگی عضله خلاص شوید. به خاطر داشته باشید که حرکت دادن پایی که دچار گرفتگی عضله شده است درد خواهد داشت، اما چنانچه درد بی مقدار زیاد باشد، این کار را متوقف سازید.

2. به آرامی ناحیه متأثر از گرفتگی را ماساژ دهید. با حرکات دورانی ماساژ دهید تا جریان خون تحریک و تشدید شود.

3. در صورت امکان، سعی کنید بلند شده و راه بروید. راه رفتن جریان خون را بهبود بخشیده و درد را کاهش می دهد.

4. کشیدن یا کشش جهت خلاصی از گرفتگی پا به خوبی عمل می کند. البته لازم است که این کشش را به آرامی و به شیوه کنترل شده انجام دهید، در غیر این صورت موجب صدمه بیشتر به عضله ای می شود که دچار گرفتگی شده است.

5. استفاده از پد یا کیسه آب گرم و یا کیسه یخ موجب تسکین درد خواهد شد. اغلب توصیه می شود از کیسه یخ استفاده شود، با این حال کسانی هم وجود دارند که با استفاده از پد گرمایی دچار بهبودی از این شرایط شده اند.

6. نگاه داشتن پایی که دچار گرفتگی عضلانی شده رو به بالا می تواند موجب تسکین و بهبودی شود.

7. توصیه می شود که به منظور مصرف دارو جهت کاهش درد مداوم ناشی از گرفتگی عضلات ساق پا به پزشک مراجعه نمایید.

به منظور خلاص شدن از گرفتگی مزمن عضلات ساق پا، اطمینان حاصل شود که از یک زندگی سالم که شامل انجام ورزش منظم می باشد، پیروی می کنید. گرفتگی عضلات درد نسبتاً شایعی بوده و با کمک اقدامات ساده به آسانی درمان می شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1792

به "گرفتگی عضلات پا و ساق پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرفتگی عضلات پا و ساق پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید