جلوگیری از قاچاق دام، مهم ترین ضرورت پلاک کوبی دام های عشایر

به گزارش کلوب آگهی، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا به امروز 124 هزار راس دام در استان پلاک کوبی شده است، گفت: مهم ترین ضرورت پلاک کوبی جلوگیری از قاچاق دام است.

جلوگیری از قاچاق دام، مهم ترین ضرورت پلاک کوبی دام های عشایر

یحیی حسین پور در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه پلاک کوبی دام های عشایر به صورت مداوم انجام می گردد، اظهار کرد: این عملیات در دو مرحله ییلاق و قشلاق انجام می گردد، در حال حاضر نیز سه گروه از استان به منظور انجام پلاک کوبی دام ها به خوزستان اعزام شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه انجام پلاک کوبی مرتبط با ییلاق و قشلاق نیست، اضافه کرد: البته انجام این عمل در چهارمحال و بختیاری به دلیل وسعت کم استان راحت تر و کم هزینه تر است، لازم به ذکر است که عملیات پلاک کوبی دام ها تنها مختص عشایر استان است، این عشایر تابستان ها در استان و زمستان ها به خوزستان کوچ می نمایند.

حسین پور شهرستان های میزبان عشایر در فصل زمستان و در استان خوزستان را ایذه، باغملک، هفتکل، مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، شوشتر، دزفول، گتوند، شمال اهواز و بهبهان عنوان و توضیح داد: در استان خوزستان به دلیل پراکندگی و تعدد شهرستان ها مسئله پلاک کوبی دام های عشایر سخت تر انجام می گردد.

وی در مورد فواید پلاک کوبی دام ها گفت: با این عمل تردد و شناسایی دام ها به راحتی انجام می گردد، اما باید گفت مهم ترین ضرورت پلاک کوبی جلوگیری از قاچاق دام است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری عمده عملیات پلاک کوبی را مختص دام های سبک عنوان و توضیح داد: بز و میش جزء دام هاس سبک به حساب می آیند، پلاک کوبی دام های سنگین نظیر گاو توسط دامداران روستایی صورت می گیرد و رقم دام سنگین در استان کم است.

حسین پور با بیان اینکه تا به امروز 124 هزار راس دام در استان پلاک کوبی شده است، اظهار کرد: از این تعداد 35 هزار ثبت سامانه شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود یک میلیون راس دام در استان وجود دارد، اعلام نمود: بسیاری از عشایر به دلیل هزینه ها و اذیت شدن گوش دام حاضر به پلاک کوبی برای دام های خود نیستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1267

به "جلوگیری از قاچاق دام، مهم ترین ضرورت پلاک کوبی دام های عشایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از قاچاق دام، مهم ترین ضرورت پلاک کوبی دام های عشایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید