تشدید بحران مسکن در عربستان سعودی

به گزارش کلوب آگهی، در سایه مدیریت ضعیف و سیاست متزلزل رژیم آل سعود بحران مسکن در عربستان تشدید شده است.

تشدید بحران مسکن در عربستان سعودی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حقایق و داده ها حاکی از تشدید بحران مسکن در عربستان سعودی به علت سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است که مدت هاست پروژه هایی را در چارچوب منظره 2030 برای تنوع بخشیدن اقتصاد کشور ترویج می نماید.

وب سایت سعودی لیکس نوشت: محمد بن سلمان زمان زیادی را در منظره ادعایی خود برای نجات اقتصاد عربستان به صحبت در مورد حل بحران مسکن اختصاص داد، بحرانی که شهروندان از آن رنج می برند.

محمد بن سلمان در منظره2030 در مورد بحران مسکن مدعی شد که گرفتن وام مسکن نسبت به قبل آسان تر می گردد و این اقدام در راستای افزایش درصد مالکان مسکن در عربستان صورت خواهد گرفت.

با این حال، پس از 5 سال، به جای کاهش بحران، نسبت جمعیتی که در عربستان احتیاج به مسکن دارند توسعه یافته و اجاره مسکن از سال 2017، 20٪ افزایش داشته است.

در حالی که بیش از 80 درصد از شهروندان به علت عدم حق مالکیت خانه رنج می برند، منظره تدوین شده اعداد متناقضی را در مورد مسکن گفت.

این منظره گفت که نرخ مالکیت فعلی در عربستان 50 درصد است که هدف آن افزایش این نسبت به 60 درصد در سال 2020 بود؛ اما صندوق بین المللی پول گفت که درصد مالکیت عربستان سعودی از 36 درصد تجاوز نمی نماید که این امر نشان دهنده اختلاف زیادی در ارقام اتخاذ شده به وسیله دولت سعودی است.

مقامات سعودی در حال اخراج و جابجایی دسته جمعی شهروندان سعودی در تعدادی از منطقه ها هستند بدون اینکه هیچ مسکنی برای آنها جایگزین نمایند.

در مواجهه با تصمیم مقامات سعودی مبنی بر بکارگیری بیشتر سعودی ها در بخش خصوصی، عربستان باید شاهد کاهش نسبت مهاجران باشد که این امر تا به امروز محقق نشده ، زیرا در امسال 13 میلیون مهاجر به ثبت رسیده است.

بن سلمان نمی تواند به جاه طلبی خود برای تبدیل ریاض به یک شهر نمونه با توجه به شرایط آب و هوایی این کشور و سیل ها و بعلاوه زیرساخت ها و خدمات ضعیف برسد.

درصد پایین مالکیت در عربستان سعودی به علت ناعادلانه بودن سیاست توزیع زمین و نتیجه کاهش سطح عایدی خانوار است.

بن سلمان در منظره خود سیاست کاهش دوره بازپرداخت وام مسکن از 30 سال به 15 سال را دنبال کرد که وی از خلال این اقدام به علت کاهش دستمزدها، افزایش مالیات ها و عوارض، ریاضت مالی بر شهروندان متحمل نموده است.

برآوردهای شرکت مشاور سی بی ریچارد الیس حاکی از آن است که حدود 60 درصد از شهروندان در آپارتمان های اجاره ای زندگی می نمایند و افزایش مالیات بر ارزش افزوده در املاک و مستغلات این بحران را تشدید نموده است.

شایان ذکر است وزارت مسکن عربستان برای کاهش بحران مسکن برای خانواده ها راه حلی ارائه نکرد، بلکه با اعلام برنامه اخیر خود مبنی بر توقف پرداخت ها، شرایط را عمدا بدتر کرد.این وزارت خانه پرداخت دو برنامه حمایتی وام مسکن را که شامل برنامه وام بدون بهره بود و 20 درصد دارایی یا حداکثر 140 هزار ریال سعودی (37 هزار دلار) را پوشش می داد، متوقف کرد.

طرح دیگری که یاری به مقدار 95 هزار ریال معادل 10 درصد اموال به شهروندان بود نیز متوقف شد و این درحالی است که روزنامه رسمی عکاظ براساس مطالعه ای ادعا می نماید قیمت های مالکیت خانه در عربستان پایین ترین قیمت در دنیا در طول سال 2021 بوده است. این مطالعه کل مبلغی را که سعودی ها سالانه برای هر 100 متر مربع می پردازند، حدود 20355 دلار برآورد کرد که معادل 76000 ریال سعودی است.

60 درصد شهروندان عربستان صاحب خانه نیستند و بیش از چهل و پنج سال است که با این بحران دست و پنجه نرم می نمایند و هر بار نیز مسئولان سعودی وعده داده اند که مشکل مسکن را حل خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1917

به "تشدید بحران مسکن در عربستان سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید بحران مسکن در عربستان سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید