بهترین خوراکی ها برای داشتن خوابی راحت

به گزارش کلوب آگهی، بی خوابی یک اختلال شایعی است که در بروز آن عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند.

بهترین خوراکی ها برای داشتن خوابی راحت

استرس، اضطراب، مصرف غذا های نامناسب و سنگین، تاثیر مصرف برخی از داروها، مصرف کافئین قبل از خواب، افزایش سن، تغییرات هورمونی و... بر ایجاد بی خوابی موثر است.

ویژگی یک خواب خوب این است که زمانی که فرد می خوابد نسبت به اتفاقات اطرافش هوشیار نباشد و حداقل بین 8 تا 9 ساعت به طور عمیق خوابیده باشد. اما گاهی اوقات علاوه بر اینکه افراد دیر به خواب می فرایند ممکن است در طول شب از خواب بیدار شوند و دوباره به راحتی به خواب نفرایند بنابراین در طول روز دچار خستگی و بی حالی شوند.

بی خوابی باعث می شود فرد به بیماری های از قبیل افسردگی، بیماری های قلبی، عروقی، چاقی و... مبتلا شود. را ه های مختلفی برای درمان بی خوابی مثل طب سوزنی، استفاده از دارو های آرام بخش و خواب آور، یوگا و مدیتیشن وجوددارد اما یکی از راحت ترین و بی عارضه ترین راه ها استفاده از مواد غذایی و خوراکی های خواب آور است.

خوراکی های خواب آور

سوپ جو

مصرف غذا های چرب و سنگین قبل از خواب به شدت بر بی خوابی تاثیرگذار است. مصرف غذا های چرب و سنگین قبل از خواب به خوبی هضم نمی شوند و مسائلی برای معده و دستگاه گوارشی ایجاد می کند. پس بهترین گزینه برای وعده شام، استفاده از غذا های سبک است. سوپ جو یکی از غذا هایی است که به خوبی هضم می شود.

مصرف شیر

مصرف نوشیدنی های کافئین دار بر ایجاد بی خوابی کمک می کند. کافئین خاصیت انرژی زا دارد و تاثیر آن تا 12 ساعت بر بدن باقی می ماند؛ همین امر باعث بی خوابی می شود. بهتر است تا 12 ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

شیر یکی از نوشیدنی هایی است که سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. شیر حاوی کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم است. یکی از هورمون های که در مغز وظیفه تنظیم خواب را دارد هورمون ملوتین است. مصرف شیر ولرم قبل از خواب به افزایش هورمون ملوتین کمک می کند و باعث می شود فرد خواب خوبی داشته باشد.

انواع دمنوش ها

مصرف دمنوش گیاهان گل گاو زبان، بهار نارنج، بادرنجبویه، سنبل الطیب و چای بابونه به داشتن خواب بهتر در شب کمک می کند. به عنوان مثال سنبل الطیب دارای خاصیت ضد استرس، اضطراب و آرامش بخش است و از همه مهم تر برای درمان بی خوابی موثر است بنابراین جایگزین مناسبی برای مصرف دارو های شیمایی خواب آور است.

عدس

یکی از اصلی ترین دلایل بی خوابی و یا داشتن خواب نامناسب در شب در برخی از افراد، کم خونی و فقر آهن است. عدس در بین حبوبات از میزان زیادی آهن برخوردار است و خاصیت خون سازی دارد که بر رفع کم خونی کمک می کند.

موز

اگر شما جزو افرادی هستید که در شب، از خواب عمیقی بر خوردار نیستید و یا یک روز خسته کننده داشته اید، بهتر است چند ساعت قبل از خواب موز مصرف کنید. موز جزو میوه های است که سرشار از پتاسیم بوده که به داشتن خواب بهتر کمک می کند و باعث می شود تا خواب عمیق و بی وقفه ای را داشته با شید. همچنین فیبر موجود در موز به راحتی هضم می شود و مسائل گوارشی را به همراه ندارد.

چای سبز و زیره

چایی سبز و زیره هر دو خاصیت آرام بخش و ضد استرس دارند که به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

عسل

یکی دیگر از خوراکی هایی که خاصیت خواب آوری دارد، عسل است. عسل را می توان همراه با شیر مصرف کرد که ترکیب این دو باهم تاثیر بیشتری را بر خواب دارد.

کاهو

قبل از خواب کاهو بخورید. کاهو از جمله خوراکی هایی است که باعث می شود تا سیستم عصبی آرام شود. آرام بخش و خواب آور بودن کاهو به دلیل وجود لاکتوسین است که به تنظیم خواب می پردازد. اما نباید فراموش کرد مصرف زیاد آن مضر است.

منبع: همگردی
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 949

به "بهترین خوراکی ها برای داشتن خوابی راحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین خوراکی ها برای داشتن خوابی راحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید