برنج شمال برند می گردد

به گزارش کلوب آگهی، شهرام سوادکوهی - ساری-خبرنگار: خاتمه هفته گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مازندران چند طرح به بهره برداری رسید.

برنج شمال برند می گردد

یکی از این طرح ها مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران بود که از چندین سال پیش ساخت آن در آمل شروع شد و اکنون مورد استفاده قرار گرفته است؛ طرحی اقتصادی و وابسته به کشاورزی مازندران که تقریبا تمام احتیاجهای مربوط به چرخه اقتصادی برنج در آن تامین و تعریف شده و مورد توجه بخش دولتی نیز قرار گرفته است. تا جایی که معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد برای به پایان رساندن فاز دوم این مجموعه، دولت حاضر است تسهیلات بانکی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

جهانگیری بابت این که چنین زیرساختی بدون پشتیبانی اقتصادی از سوی دولت و حتی تسهیلات و فقط با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده را اقدامی مهم و اساسی در اقتصاد کشور دانست و از آن به عنوان نخستین تجربه کشور در ایجاد یک مجموعه بزرگ اقتصادی متشکل از بازرگانان، ولیدنمایندگان و صنعتگران یاد کرد.

مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران ظرفیت بسته بندی، سورتینگ، برندسازی و صادرات را برای 350 هزار تن برنج دارد؛ طرحی که 440 غرفه در آن برای فعالیت های اقتصادی وابسته به برنج ایجاد شده و می تواند نمونه ای از مدیریت مستقل بر بازار برنج و محصولات کشاورزی باشد؛ چراکه 100 میلیارد تومان اعتبار مورد احتیاج برای ساخت این مجموعه را سهامداران تامین نموده اند. به اعتقاد بعضی کارشناسان این مرکز در صورت برنامه ریزی درست و مدیریت مستقل، می تواند برنج مازندران و سراسر شمال را به صندلی واقعی آن در بازار داخلی و حتی خارجی برساند و عامل کمرنگ شدن واسطه ها و افزایش سود کشاورزان باشد.

  • حذف واسطه ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد: با وارد شدن این مرکز به چرخه بازار برنج، علاوه بر ساماندهی و امکان برندسازی این محصول استراتژیک، مدیریت واردات نیز میسر می گردد. حسینعلی قوانلو گفت: این مجموعه در نخستین گام واسطه ها را از زنجیره فراوری تا مصرف برنج حذف می نماید و به شفاف شدن قیمت برنج و نرخ گذاری درست آن یاری می نماید. در این مرکز سالن معاملات و بورس کالاهای کشاورزی نیز تعبیه شده که در حال ساخت است و بهره برداری از آن نرخ گذاری برنج را ساماندهی می نماید.

وی اظهار کرد: در ابتدای فعالیت چند محموله برنج استان از این مرکز به کشورهای همسایه صادر شد. با توجه به ایجاد واحدهای تجاری و سالن معاملات و همچنین پنجره واحد صادرات که در مجموع حدود 6 هزار متر مربع از این مجموعه 17 هکتاری را در بر می گیرد، این روند صادرات ادامه خواهد یافت. این مسئول اضافه نمود: بهره برداری از فاز دوم این مجموعه ظرفیت مرکز بین المللی تجارت برنج ایران را برای خریداری، نگهداری، فروش و صادرات به 700 هزار تن در سال می رساند. فعالیت این مرکز بین المللی در نخستین گام های فعالیت مورد توجه تجار و مصرف نمایندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس و بعضی مشتریان اروپایی قرار گرفته و می تواند چشم انداز مناسبی برای صادرات برنج و سایر محصولات کشاورزی استان ایجاد کند.

  • برطرف چالش های برنج

بازار برنج شمال کشور و به ویژه مازندران که حدود 45 درصد برنج مورد احتیاج کشور را تامین می نمایند در سال های اخیر با چالش های زیادی به دلیل ورود سودجویان و واردات بی ضابطه روبرو شده اند. در تمام این سال ها فعالان بخش کشاورزی و اقتصاد این حوزه اصرار داشتند که ساز و کاری برای مدیریت بازار برنج در کشور یا استان های شاقتصادی ایجاد گردد تا دست سودجویان در بخش واردات و واسطه ها در نظام توزیع داخلی برنج از اثرگذاری در این بازار کوتاه گردد. مقابله با تخلیط برنج نیز از دیگر ضروریاتی است که طی سال های اخیر همیشه مورد تاکید قرار گرفته است.

از نگاه سهامداران و سرمایه گذاران مرکز بین المللی تجارت برنج ایران این چالش ها راه چاره شان فقط عرضه برنج فراوری شده در داخل به وسیله این مرکز به مصرف نمایندگان داخلی و خارجی است. هرچند که در این بین نقدها و به عبارتی پرسش هایی نیز وجود دارد که چگونه وقتی کشور ما یکی از واردنمایندگان برنج محسوب می گردد و فراوری داخلی برنج کفاف احتیاج بازار داخل را نمی دهد، می توان برای صادرات این محصول برنامه ریزی کرد؟

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در گفت وگو با خبرنگاران گفت: نگاه این مجموعه صرفا برنامه ریزی برای صادرات برنج نیست. ما نیز واقف هستیم که کشورمان به واردات برنج احتیاج دارد. بر همین اساس معتقدیم؛ این مجموعه علاوه بر برنامه ریزی برای صادرات و ساماندهی بازار داخلی و برندسازی برنج ایرانی، می تواند مدیریت واردات برنج و توزیع آن در بازار، مطابق احتیاج بازار داخلی را هم انجام دهد.

سید اسماعیل یزدان پناه اظهار کرد: کشور ما سالانه به حدود 800 هزار تن برنج وارداتی احتیاج دارد که در صورت سپردن امتیاز بخشی از این واردات به مجموعه ای مانند مرکز تجارت بین المللی برنج ایران، اجازه بعضی سودجویی ها و دست اندازی ها به بازار برنج داخلی با اهرم برنج وارداتی و برهم زدن توازن بازار برنج داخلی از سودجویان سلب خواهد شد.

  • امکان صادرات برنج

این فعال بخش خصوصی برنج معتقد است ایران در شرایط کنونی هم می تواند صادرات برنج داشته باشد و برای تحقق این هدف به شرکت در نمایشگاه های بیشتری احتیاج دارد. وی اضافه نمود: حضور در نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی برای صنعت برنج مازندران اهمیت زیادی دارد. وقتی در نمایشگاه قطر شرکت کردیم آنها تازه فهمیدند که ایران نیز فراورینماینده برنج است. اگر نخواهیم براساس اصول و تجارت روز و بر پایه مشتری مداری و کیفی سازی عمل کنیم، در بازار رقابت محکوم به شکست می شویم. یزدان پناه ادامه داد: امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و حاشیه خزر به برنج ایران تمایل دارند. توجه به این مهم قطعا آورده خوبی برای کشاورزان و کشور خواهد داشت.

این مسئول با بیان این که حل مسائل بازار برنج و حذف سودجویی ها از این بازار با واگذاری مدیریت بازار برنج و حتی واردات این محصول به مجموعه های تخصصی و صنفی امکان پذیر است، اظهار کرد: تجارب بازرگانان برنج و کشاورزان در برنامه ریزی برای مدیریت بازار برنج می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، اما در حال حاضر این طور به نظر می رسد که اثرگذاری واردنمایندگان برنج بر تصمیم های مرتبط با این حوزه بیشتر است. وی معتقد است؛ با در اختیار دریافت قسمتی از این واردات، با توجه به زیرساخت هایی که برای مدیریت بازار برنج ایجاد شده و استفاده از توان بازرگانان و کشاورزان برنج داخلی، راه سوءاستفاده بسته می گردد. این هدف زمانی محقق خواهد شد که بازار برنج مدیریتی مستقل داشته باشد و با نگاه تخصصی برای آن برنامه ریزی گردد.

  • تجمیع واحدهای خرد اقتصاد برنج

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران اعلام کرد: یکی دیگر از دستاوردهای این قبیل مراکز، تجمیع واحدهای خرد و قرار دادن آنها زیر یک نام و برند معتبر است. مازندران در حوزه برنج کارگاه های کوچک را به شکل خوشه های صنعتی در کنار یکدیگر گرد آورده و تا حد زیادی هم پیروز بوده است. یزدان پناه ادامه داد: یکی از بزرگ ترین کارخانه های بسته بندی و سورت نیز در همین مجموعه واقع شده است و 440 واحد به صورت خوشه های صنعتی کنار هم جمع شدند و یک مرکز و کانون منسجم در حوزه برنج تشکیل دادند. این کانون یکپارچه در فاز اول مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایجاد شده و مطمئن هستیم در آینده خانه امیدی برای کشاورزان خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 30

به "برنج شمال برند می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج شمال برند می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید