افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه در 7 سال گذشته

به گزارش کلوب آگهی، خبرنگاران : وزیر نیرو گفت، تراز دریاچه ارومیه با احتساب ارقام افزایشی از سال 92، نزدیک به یک متر افزایش یافته است.

افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه در 7 سال گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح های صنعت آب و برق در 4 استان آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان در قالب هفته سی و چهارم پویش #هرهفته-الف-ب-ایران که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری و وزیر نیرو برگزار گردید، گفت: پویش #هرهفته-الف-ب-ایران این پنجشنبه در استان های آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل و اصفهان طرح های مهمی را در بخش های مختلف آب و برق با دستور رئیس جمهوری به افتتاح می رساند و مردم امروز و فرداها از نتیجه این طرح ها بهره مند خواهند بود.

اردکانیان با اشاره به طرح های مدنظر پویش #هرهفته-الف-ب-ایران تاکید نمود: ما سال جاری وعده 250 طرح عظیم آب و برق و فاضلاب را علاوه بر طرح های متعددی که هر روز به ثمر می رسد و به مدار بهره برداری با سرمایه گذاری چند 10 هزار میلیارد تومان می آید، به مردم دادیم که با احتساب طرح های امروز، 190 طرح از این 250 طرح عظیم به ثمر رسیده است.

تاسیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

وی در تشریح این نکته که 60 طرح عظیم دیگر که عمدتا طرح های ساخت و سازی و تعدادی هم طرح های ساز و کاری هستند تا خاتمه سال جاری افتتاح می گردد، اضافه کرد: امروز طرح آبرسانی به 57 روستا با جمعیت تحت پوشش 32 هزار و 660 نفر در استان مازندران افتتاح می گردد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تاسیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در یازدهم دی ماه سال 69 (30 سال پیش) گفت: در آن موقع من به عنوان مسئول آب و فاضلاب ها در وزارت کشور در ایجاد این شرکت و واگذاری این مسوولیت به وزارت نیرو سهیم باشم و یکی از برگ های زرین کارنامه فعالیت های توسعه ای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و امروز جزو کشورهایی هستیم که در موضوع آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم.

وزیر نیرو با اشاره به یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با ساختار شرکت های شهری گفت: امروز شرکت های یکپارچه در همه استان ها داریم و به برکت آن، منابع اقتصادی، منابع انسانی و تجهیزات یکپارچه شده و انبوهی از روستاها و روستاییان در همین فرصت کمتر از یک سال به گروه بهره مند از آب شرب پایدار و سالم ملحق شدند.

اردکانیان با اشاره به سایر پروژه های در دست افتتاح بیان نمود: علاوه بر این، طرح های نیروگاهی مقیاس کوچک در استان های مازندران و اصفهان افتتاح می شوند، پست ها و شبکه های فوق توزیع در استان اردبیل، برق رسانی به روستاهای اردبیل و آذربایجان غربی هم به مدار بهره برداری می آید، اما مهمترین طرح امروز، سد کانی سیب و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد یا ارس غربی به وسعت 8 هزار و 400 هکتار است. این میزان شبکه اصلی و ماموریت وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی هم مشغول انجام سهم خود در شبکه های فرعی است که با اتمام آن، آب به دست روستائیان خواهد رسید.

سد کانی سیب با سرمایه 500 میلیاردی افتتاح شد

وزیر نیرو درباره سد کانی سیب اضافه کرد: این سد عظیم و مهمی است که 500 میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری اجرا شده و قادر است 600 میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را در طول سال به دریاچه ارومیه انتقال دهد.

وی ادامه داد: قدرت تنظیم سد بیش از 700 میلیون است که مابقی به مصارف زیست محیطی و تعریف شده خواهد رسید.

اردکانیان در خصوص دریاچه ارومیه هم گفت: در 20 سال بین سال های 74 تا 93، با وجود بارش های متعدد، هر ساله 40 سانتی متر به طور متوسط افت تراز دریاچه را داشتیم که اگر این فرایند ادامه می یافت و درمان آغاز نمی شد، دریاچه حوالی سال 96 خشک شده بود .

وی گفت: بر اثر فعالیت هایی که در فاصله 93 تا به امروز اجرا شده، از سال 94 خوشبختانه 71 سانتی متر افزایش تراز دریاچه را داریم که 750 کیلومتر مربع وسعت دریاچه افزایش یافته و حجم آب آن از 1.5 میلیارد متر مکعب به بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب رسیده است.

اردکانیان در شرح جزئیات برنامه احیای دریاچه ارومیه گفت: کارهای زیادی توسط همه دستگاه ها انجام شد و وظیفه ما به عنوان وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه ، رهاسازی آب از سازه های آبی موجود بوده و تا به امروز 6 میلیارد و 133 میلیون متر مکعب آب برای تامین حق آبه زیست محیطی دریاچه رهاسازی شده است. البته مصارف کشاورزی هم به روش های مناسب کاهش پیدا نموده و سالی حدودا 8 درصد بوده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: تصفیه خانه هایی برای فاضلاب ساخته شده که پساب این ها وارد دریاچه می گردد؛ دو تصفیه خانه در ارومیه و تبریز تا خاتمه دولت به ثمر خواهد رسید.

اردکانیان گفت: سدهایی مانند سیلوه و چپرآباد برای انتقال آب از حوضه آبریز مجاور ساخته شده و از چاه های غیر مجاز برای یاری به منابع زیر زمینی جلوگیری شده و این وعده به نحو شایسته ای محقق شده است.

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهوری هم گفت: تراز دریاچه در سال 94 ، 1270.8 سانتی متر در 31 شهریور بوده و در سال 95، به 1270.54 سانتی متر رسید و تا به امروز در دهم دی سال 1399 این تراز به 1271.25 سانتی متر افزایش یافته است. با احتساب این ارقام از سال 92، تراز نزدیک به یک متر افزایش یافته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1274

به "افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه در 7 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه در 7 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید