از دلیل تا درمان خشکی مو

به گزارش کلوب آگهی، خشکی مو مشکل رایجی است که باعث زبری و کدرشدن موها می گردد. موهای خشک رطوبت کافی برای حفظ بافت و درخشندگی خود را جذب یا حفظ نمی نمایند؛ بنابراین ظاهر زیبایی ندارند و سست و شنماینده می شوند. حتی گاهی خشکی مو نشانه بیماری و مشکل سلامتی جدی است. بنابراین نمی توانیم مسئله خشک شدن موهای خود را نادیده بگیریم و باید متوجه شویم که دلیل خشکی موی سر چیست و برای درمان زبری و خشکی مو اقدام کنیم.

از دلیل تا درمان خشکی مو

خشکی مو چیست؟

خشکی مو زمانی ایجاد می گردد که موهای شما رطوبت کافی نداشته و یا رطوبت آن حفظ نشوند و باعث کاهش شفافیت موها می گردد و می تواند موها را مجعد، مرده و سست کند.

خشکی مو درمردان و زنان و در هر سنی ممکن است دیده گردد اما به صورت کلی با افزایش سن احتمال خشکی مو افزایش می یابد. موهای شما دارای سه لایه است. اگر موهایتان سالم باشد، روغن طبیعی در لایه بیرونی به محافظت لایه های داخلی مو یاری می نمایند، بعلاوه نور را منعکس نموده و موهای شما را براق می نمایند. درخشندگی و براق بودن دو نشانه مهم موهای سالم است.

هنگامی که موهای شما خشک است، لایه بیرونی شنماینده شده و باعث می گردد که سست و ناسالم شوند. هنگامی که موهای شما درهنگام لمس خشک هستند، ممکن است شنماینده بوده و به سختی حالت بگیرند. اما با این وجود داشتن موی خشک، به معنای وجود مشکل بزرگی در سلامتی فرد نیست. توجه داشته باشید قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حرارت دادن به موها، رطوبت، سیگار کشیدن و دیگر موارد می تواند موجب آسیب و خشک شدن موهایتان شوند.1

علائم خشکی مو ها چیست؟

تشخیص موهای خشک آسان است. بعضی علائم که نشان دهنده، خشکی موها هستند، عبارتند از:

موهای شما در خاتمه دارای شکاف قابل مشاهده هستند.

موهای شما فاقد درخشش هستند و بافت درشتی دارند.

محتمل است قهوه ای مایل به قرمز (رنگ روشن) به نظر برسد. این شرایط می تواند آسیب بیشتر را نشان دهد.

بعلاوه محتمل است متوجه بروز شرایط زیر در بین موهای خود شوید:

شوره سر

خارش پوست سر

پوسته پوسته شدن

گره و در هم ریختگی

وقتی پوست سر روغن کافی برای مرطوب سازی رشته ها فراوری نمی نماید، موها خشک می شوند. این روغن، معروف به سبوم، رشته های مو را می پوشاند تا از آنها محافظت نموده و از افت رطوبت پیشگیری کند. هرگونه اختلال در این فرایند باعث می گردد موها خشک، وز و مات به نظر برسند.2

علل خشکی مو چیست؟

عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و بیماری های جسمی می توانند موجب خشکی موی شما شوند.

بعضی از شرایط محیطی که باعث خشکی مو می شوند عبارتند از:

زندگی در آب و هوای خشک و گرم

صرف زمان زیادی در خورشید یا باد

شنا کردن در آب کلردار یا آب شور

شیوه های مراقبت از مو که اغلب به خشک کردن مو یاری می نماید عبارتند از:

شستن بیش از حد موها

استفاده از شامپوهای نرم نماینده و حالت دهنده

سشوار کردن مکرر موها

استفاده از دستگاه های صاف نماینده یا فر نماینده مو و بیگودی

بیماری زمینه ای
در بعضی موارد، خشکی مو در پی یک بیماری زمینه ای ایجاد می گردد که بر توانایی موهای شما برای حفظ رطوبت تاثیر می گذارد. مانند:
بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa)
نوعی اختلال در غذا خوردن است که منجر به سوء تغذیه می گردد. این اختلال می تواند باعث خشکی و شنمایندگی موهای شما همراه با عوارض جدی تر گردد.
کم کاری غده پاراتیروئید (هیپوپاراتیروئیدیسم)
در این بیماری غده پاراتیروئید که در گردن شما و درست در پشت غده تیروئید قرار گرفته هورمون پاراتیرویید کمی فراوری می نماید. این هورمون سطح کلسیم را در خون شما افزایش می دهد. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای موهای سالم و بعلاوه استخوان ها، دندان ها و بافت های دیگربدن است.
کم کاری تیروئد (هیپوتیروئیدی)
اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، غده تیروئید شما به مقدار کافی هورمون های تیروئید فراوری نمی نماید. موهای خشک و شنماینده یکی از علائم اولیه این بیماری است.
سندرم منکس (Menkes Syndrome)
نوعی بیماری ژنتیکی نادراست که سلول های شما مس را به مقدار کافی جذب نمی نماید. کاهش جذب مس کم بر سلامت موهای شما تاثیر گذاشته و باعث خشکی موی شما می گردد.1

تشخیص علت خشکی موی سر

اگر موهایتان به شدت خشک شده اند و حتی با تغییر در فرایند مراقبت از موهایتان بهتر نمی شوند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند علت اصلی و زمینه ای خشکی موی سر را تشخیص دهد. بعلاوه پزشک ممکن است شما را به متخصص پوست و مو ارجاع دهد.

در مراجعه به پزشک، او سؤالاتی مانند موارد زیر را درمورد علائم، فرایند مراقبت از موها و سبک زندگی شما می پرسد:

چه مدت است که دچار خشکی موی سر شده اید؟

هفته ای چند بار موهایتان را می شویید؟

از چه محصولاتی برای موهایتان استفاده می کنید؟

برای حالت دادن به موها، از چه ابزاری استفاده می کنید؟

رژیم غذایی معمول شما شامل چه چیزهایی است؟

آیا علائم دیگری نیز دارید؟

احتمالا پزشک موها و پوست سرتان را معاینه می نماید و در صورت لزوم، یک یا چند آزمایش را برای شما تجویز می نماید. برای نمونه، ممکن است که برای آنالیز ابتلا به مسائل و بیماری های خاصی مانند کم کاری تیروئید یا پاراتیروئید، نمونه ای از خون یا ادرار شما بگیرند.3

خشکی مو ها را چگونه درمان کنیم؟

موهای خشک، فاقد رطوبت هستند. از این رو، برترین راه برای درمان خشکی مو، مرطوب سازی مو است. برای مرطوب سازی موهای خود می توانید امتحان کنید:
ماسک مو
استفاده از ماسک مو برای تهویه عمیق و درمان خشکی مو مناسب است. بدنبال موادی مانند کره گیاهی و روغن های مغذی باشید. این محصولات، مواد مغذی ضروری برای مو را فراهم می نماید و به حفظ رطوبت مو یاری نموده تا کوتیکول های مو را صاف و خشکی را کاهش دهد.
روغن های گرم
درمان های روغن گرم، معمولاً در سالن ها انجام می گردد. آنها شامل ماساژ پوست سر و موها با روغن های مو مانند آرگان، زیتون و نارگیل و در پی آن قرار دادن سر زیر بخار، برای جذب بهتر است. بعلاوه می توانید این کار را در خانه امتحان کنید. روغن مو را گرم نموده و روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. یک حوله گرم را به مدت 10-15 دقیقه دور سر خود بپیچید یا یک کلاه دوش بگذارید.
استفاده از شامپوی ملایم و مغذی
از یک شامپوی ملایم بهره ببرید که فاقد هرگونه مواد شیمیایی سخت و مواد خشک نماینده مانند الکل و SLS باشد. این شامپوها به صاف نگه داشتن کوتیکول ها و به دام انداختن رطوبت رشته های مو یاری می نماید. بعلاوه، پس از شستن با شامپو، از یک نرم نماینده بهره ببرید.
اصلاح منظم مو
خاتمهی تقسیم شده موها علامت شایع آسیب و خشکی مو است. اصلاح مرتب باعث از بین رفتن شکاف و پیشگیری از وز شدن موها می گردد.
روغن های گیاهی
استفاده از بعضی روغن های گیاهی به محافظت از رشته ها و مرطوب سازی موهای خشک و وز یاری می نماید. برای تغذیه مو می توانید از روغن های آرگان، زیتون، نارگیل، آجیل برزیلی و آووکادو بهره ببرید. بگذارید روغن یک ساعت روی موهای شما بماند و سپس آن را بشویید. بعلاوه می توانید روغن های مختلف را مخلوط نموده و روی موهای خود بمالید.

برای این منظور می توانید 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان و 1 قاشق غذاخوری روغن بادام، نارگیل یا آووکادو را مخلوط نموده و مخلوط را در دمای ولرم گرم کنید. پوست سر و موها را با ترکیب روغن ماساژ دهید. یک حوله به دور سر خود بپیچید یا یک کلاه دوش بگذارید. مخلوط روغن مغذی را به مدت یک ساعت بگذارید بماند و بعد با شامپو بشویید وهر روز این کار را تکرار کنید.

ماسک روغن نارگیل و ماست
از ماست در ماسک های مو سر بسیار استفاده می گردد. زیرا ماست به مرطوب سازی مو یاری می نماید. روغن نارگیل به مو نفوذ می نماید تا از درون آن را مرطوب نموده و از آسیب تماشا مو پیشگیری کند. برای ساخت ماسک روغن نارگیل و ماست می توانید.

1 فنجان ماست را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را به پوست سر و موها بمالید و کلاه دوش را بگذارید. 20 دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید.

ماسک عسل و موز
عسل یک ماده نرم نماینده و مرطوب نماینده است. موز بعلاوه می تواند مو را مرطوب نموده و درخشندگی و کنترل آن را بهبود بخشد. این دو ماده برای درمان خشکی مو و پوست سر یک درمان خانگی موثر ایجاد می نمایند.

1 موز رسیده را له نموده و با 1 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک مخلوط کنید. ماسک را به پوست سر و موهای خود بزنید. بعد از 20 دقیقه شامپو بزنید و با یک نرم نماینده شستشو دهید.

سرکه سیب
شاید متوجه شوید که پوست سر، چرب است اما موهای شما خشک است. در این حالت، می توانید آن را با سرکه سیب (ACV) بشویید. سرکه سیب، یک درمان خانگی محبوب است و می تواند درخشندگی و نرمی مو را بهبود بخشد. 1 قاشق غذاخوری ACV و یک فنجان آب را مخلوط نموده و در بطری بریزید. آن را خوب تکان دهید و از آن برای آبکشی بعد از شامپو بهره ببرید. بگذارید 3 دقیقه روی آن بماند و دوباره آبکشی کنید.2

چگونه از خشک شدن موها پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از خشک شدن موهای سر خود بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

مرتباً شامپو نزنید زیرا این کار باعث از بین رفتن روغنهای طبیعی می گردد.

از یک بالش ابریشمی بهره ببرید تا اصطکاک و شکستگی مو به حداقل برسد.

از رطوبت مناسب موهای سر خود و پوست آن مطمئن شوید. این باعث سلامت پوست و مو می گردد.

هنگام بیرون رفتن، برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش و آسیب تماشا مو، کلاه بپوشید.

برای شستن موهای خود هرگز از آب گرم استفاده نکنید. همواره یا از آب در دمای اتاق یا از آب ولرم بهره ببرید.

هنگام خیس بودن، موهای خود را شانه نکنید. این کار باعث اصطکاک بیشتر می گردد و می تواند به رشته ها آسیب برساند.

اگر به ساحل یا شنا می روید، کمی روغن یا نرم نماینده، به موهای خود بمالید. از کلاه محافظ بهره ببرید تا از ورود کلر یا آب شور به موها پیشگیری گردد.

اگر در منطقه ای با هوای خشک زندگی می کنید، برای تنظیم رطوبت داخل خانه خود از یک مرطوب نماینده هوا بهره ببرید. این می تواند از خشکی پوست سر و مو پیشگیری کند.

برای حالت دهی، از گرمای بیش از حد خودداری کنید. برای به حداقل رساندن خشکی از محافظ های حرارتی و بعلاوه، ابزارهای حالت دهی گرما در تنظیم کم بهره ببرید. از محصولاتی بهره ببرید که حاوی مواد مرطوب نماینده هستند.3

پینوشتها

1.www.doctoreto.com

2.www.pezeshket.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1868

به "از دلیل تا درمان خشکی مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان خشکی مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید