9 راه چاره ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

به گزارش کلوب آگهی، آیا می دانستید که خشکی پوست اطراف دهان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؟ آب و هواس سرد و خشک، کم آبی، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب و بیماری های زمینه ای ممکن است در خشک و زبر شدن پوست اطراف دهان نقش داشته باشند. در این مقاله، به آنالیز دلایل احتمالی خشکی پوست اطراف دهان می پردازیم و شما را با نحوه درمان آن آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

9 راه چاره ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان

دلایل خشکی پوست اطراف دهان

پوست صورت شما حساس است و دائماً در معرض عوامل محیطی قرار گرفته است. استفاده منظم از محصولات آرایشی باعث تغییر نوع پوست یاری می گردد و آن را حساس تر می نماید. در ادامه مطلب، به برخی از دلایل اصلی بروز این مشکل اشاره خواهیم کرد:

درماتیت پریورال (درماتیت اطراف دهان)

درماتیت پریورال، یک بیماری پوستی است که اغلب در زنان بالغ رخ می دهد و می تواند باعث خشکی، خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن اطراف دهان گردد. بعلاوه ممکن است به بینی و زیر چشم ها هم سرایت کند.

درماتیت پریورال معمولاً به دلیل استفاده طولانی مدت از استروئیدهای موضعی و استنشاقی رخ می دهد. برخی از بیماری های پوستی مانند روزاسه هم می توانند به درماتیت پریورال منجر شوند. معمولاً وقتی استفاده از کرم های استروئیدی موضعی را متوقف می کنید، بثورات قبل از بهبودی بدتر می شوند. برای جلوگیری از تحریک و بدتر شدن بثورات، از پاک نماینده ها و مرطوب نماینده های ملایم بهره ببرید.

کمبود سبوم

سبوم روغنی است که به وسیله غدد چربی که زیر منافذ پوست قرار دارند فراوری می گردد. این روغن برای حفظ سلامت پوست لازم است و کمبود آن می تواند باعث خشکی پوست گردد. شستن بیش از حد صورت تعادل چربی ها را در پوست از بین می برد و آن را خشک کند.

آلرژی

محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد خشن به سد دفاعی پوست آسیب می رسانند و به ایجاد آلرژی و خشکی پوست اطراف دهان منجر می شوند.

آب و هوا

آب و هوای سرد و خشک رطوبت طبیعی پوست صورت را می گیرد و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن آن می گردد.

مواجهه بیش از حد با نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند سد محافظ پوست شما را بشکند و پوست را کم آب کند که این امر به خشکی پوست اطراف دهان منجر می گردد.

اگزما و پسوریازیس

بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس باعث از بین رفتن سد دفاعی پوست می شوند. وقتی پوست شما برای حفظ رطوبت سد محافظ نداشته نباشد، محتوای آب خود را از دست می دهد. درنتیجه، شاهد پوسته پوسته شدن و ایجاد بثورات پوستی در اطراف دهان و چشم های خود خواهید بود.

لیس زدن مداوم لب ها

خیس کردن مداوم لب ها با زبان یا بیرون ریختن آب دهان در هنگام خواب می تواند روغن های ضروری و رطوبت را از بین ببرد. این مشکل به ویژه در بین بچه ها شایع است.

داروها

برخی از داروها، مانند لوسیون ها و کرم های ضدآکنه، می توانند پوست صورت را خشک نمایند. تتراسایکلین و ترتینوئین داروهای رایجی هستند که باعث خشکی پوست اطراف دهان می شوند.

راه های درمان خشکی پوست اطراف دهان

برترین راه حل درمانی به عادت های فردی و دلیل خشکی پوست بستگی دارد. اگر خشکی پوست اطراف دهان یک مشکل مزمن است یا با جوش، التهاب، قرمزی و درد شدید همراه است، با متخصص پوست مشورت کنید. پزشک برای تشخیص دلیل دقیق خشکی پوست اطراف دهان معاینه بدنی انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را آنالیز می نماید. اگر یک عارضه پوستی در بروز این مشکل نقش داشته باشید، پزشک برایتان دارو تجویز می نماید. در غیر این صورت، می توانید از روش های زیر برای رفع خشکی پوست یاری بگیرید:

1. از یک پاک نماینده ملایم بهره ببرید

پوست خود را با یک پاک نماینده ملایم بشویید. استفاده از پاک نماینده های حاوی مواد خشن (مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لوریل اتر سولفات) یا صابون می تواند پوست نازک و حساس صورت را خشک کند. پاک نماینده ای را انتخاب کنید که حاوی رایحه مصنوعی، رنگ، الکل و مواد نگهدارنده مصنوعی نباشد. چون این مواد پوست را تحریک می نمایند و باعث خارش و پوسته پوسته شدن آن می شوند.

بعلاوه از شستن بیش از حد صورت یا شستن آن با آب خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید. همواره از آبی که با دمای اتاق هم دما است برای تمیز کردن صورت خود بهره ببرید.

2. پوست تان را لایه برداری کنید

پوست شما دارای یک چرخه طبیعی است که طی آن سلول های تازه جایگزین سلول های قدیمی تر می شوند. چرخه سلولی پوست حدود 28 روز طول می کشد تا کامل گردد. اگر سلول های مرده پوست روی سطح آن باقی بمانند، ممکن است منافذ را مسدود نمایند و باعث کدر شدن پوست شوند. یک بار در هفته لایه برداری پوست به پاکسازی سلول های مرده، بهبود بافت پوست و حفظ سلامت آن یاری می نماید.

لایه برداری را می توان به صورت شیمیایی یا دستی انجام داد. لایه بردارهای شیمیایی سرعت جایگزینی سلول ها را افزایش می دهند و به بهبود سلامت پوست یاری می نمایند. لایه بردارهای فیزیکی قسمت های خشک پوست را از روی آن برمی دارند. در پی لایه بردارهایی باشید که حاوی هیدروکسی اسید هستند. آن ها می توانند به رفع خشکی پوست اطراف دهان یاری نمایند.

توجه داشته باشید که لایه برداری بیش از حد پوست ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و با از بین بردن چربی های طبیعی روی پوست، خشکی آن را افزایش دهد.

3. هر روز مرطوب نماینده بزنید

مرطوب نماینده ها به حفظ نرمی و لطافت پوست یاری می نمایند. برای بهره مندی از فواید مرطوب نماینده ها باید دو بار در روز آن ها را روی پوست اطراف دهان بمالید. مرطوب کردن پوست خشک در طول شب، بلافاصله پس از شست وشو یا بعد از لایه برداری می تواند به حفظ رطوبت برای مدت زمان طولانی یاری کند.

اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از تحریک پوست از یک مرطوب نماینده ضدحساسیت (بدون عطر و رنگ مصنوعی) استفاده می کنید. بعلاوه به خاطر داشته باشید که انواع پوست نیازهای متفاوتی دارند. بنابراین، با توجه به نوع پوست خود باید مرطوب نماینده مناسب را انتخاب کنید. گاهی اوقات، پترولاتوم، دی اکسان و الکل موجود در مرطوب نماینده ها می توانند پوسته پوسته شدن اطراف دهان را بدتر نمایند. بنابراین، با احتیاط از آن ها بهره ببرید.

به جای مرطوب نماینده ها می توانید از جایگزین های طبیعی آن ها مانند ژل آلوئه ورای خالص، روغن نارگیل و شی باتر بهره ببرید. مراقب باشید در استفاده از این مواد زیاده روی نکنید، چون مصرف بیش از حد آن ها می تواند برای پوست مضر باشد و باعث آکنه گردد. از سوی دیگر، همه روغن ها برای پوست مناسب نیستند. بر اساس یک مطالعه، روغن زیتون می تواند به سد دفاعی پوست آسیب برساند.

4. از کرم ضدآفتاب بهره ببرید

استفاده از کرم ضدآفتاب می تواند شما را از بسیاری از مسائل پوستی نجات دهد. در طول روز 30 دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شوید، کرم ضدآفتاب بزنید.

5. از دستگاه بخور یا رطوبت ساز بهره ببرید

قرار گرفتن در معرض هوای خشک برای مدت طولانی می تواند سطح رطوبت پوست را کاهش دهد. اگر ساکن یک منطقه خشک هستید یا از دستگاه تهویه مطبوع استفاده می کنید، یک دستگاه بخور در خانه خود بگذارید. دستگاه بخور به حفظ رطوبت هوا یاری می نماید و مانع خشکی پوست می گردد، در حالی که دستگاه تهویه مطبوع رطوبت هوا را می گیرد و پوست را خشک می نماید.

6. از بالم لب بهره ببرید

استفاده از بالم لب به اندازه استفاده از مرطوب نماینده مهم است. لب های شما هم باید مثل پوست تان هیدراته بمانند. برای داشتن لب های نرم و لطیف از بالم لب بهره ببرید. این کار بعلاوه از لیس زدن مداوم لب ها برای حفظ رطوبت آن ها جلوگیری می نماید.

7. سبک زندگی خود را اصلاح کنید

خشکی پوست می تواند نتیجه عادت های ناسالم باشد. برای جلوگیری از کم آبی بدن در طول روز اندازه زیادی مایعات بنوشید و از نوشیددنی های الکلی و سیگار که باعث خشک شدن پوست می شوند، دوری کنید. سعی کنید تغذیه سالم داشته باشید و مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. بعلاوه برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف دهان از خمیردندان بدون فلوراید بهره ببرید.

سپری کردن زمان طولانی در زیر دوش یا داخل وان هم می تواند برای شما مضر باشد. مواجهه طولانی مدت (بیش از 15 دقیقه) با آب رطوبت پوست را از بین می برد و باعث خشکی آن گردد. برای حفظ سلامت پوست، زمان استحمام خود را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید.

درمان های خانگی برای رفع خشکی پوست اطراف دهان

راه حلهای طبیعی زیر هم خشکی پوست اطراف دهان را کاهش می دهند:

8. عسل

عسل خاصیت مرطوب نمایندگی دارد و می تواند خشکی پوست را رفع کند. یک قاشق چای خوری عسل را با کمی شکر مخلوط کنید و به آرامی روی لب هایتان بمالید تا سلول های مرده از بین بروند.

9. روغن نارگیل

روغن نارگیل به رفع خشکی پوست و افزایش رطوبت آن یاری می نماید. بعلاوه می تواند عملکرد سد دفاعی پوست را بهبود ببخشد که این امر باعث حفظ رطوبت پوست می گردد.

کلام پایانی

عوامل متعددی مانند اگزما، کم آبی، داروها و تغییرات محیطی باعث خشکی پوست اطراف دهان می شوند. اگر دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، پزشک با تجویز دارو می تواند به درمان آن یاری کند. اما اگر بیماری خاصی نداشته باشید، می توانید از راه حلهای طبیعی و خانگی برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود بهره ببرید. پیروی از یک روتین مراقبت از پوست مناسب، داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از مرطوب نماینده یاری زیادی به حفظ رطوبت و سلامت پوست شما می نماید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, stylecraze, medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2133

به "9 راه چاره ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 راه چاره ساده برای درمان خشکی پوست اطراف دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید