آیا سرگیجه علامت کرونا است؟ ، 40 درصد افراد بالای 40 سال سرگیجه دارند

به گزارش کلوب آگهی، ویروس کرونا علائم مختلفی دارد، علائمی که بعضی از آنها همه گیرتر و بعضی دیگر ناشناخته تر هستند. در میان علائم مختلفی که ویروس کرونا دارد سرگیجه یکی از آنها به شمار می رود.

آیا سرگیجه علامت کرونا است؟ ، 40 درصد افراد بالای 40 سال سرگیجه دارند

به گزارش خبرنگاران ، سرگیجه عارضه ای است که بسیاری از مردمان دنیا به آن مبتلا هستند و از آن رنج می برند. اکنون که پاندمیک کرونا در سراسر دنیا شیوع پیدا نموده آنالیز این مسئله بسیار حائز اهمیت است که آیا سرگیجه جز علائم کرونا به شمار می رود و آیا به محض بروز این عارضه باید به سرعت به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر ابوالقاسم طیاری متخصص گوش، حلق و بینی در این رابطه به خبرنگاران گفت: سرگیجه ها دلایل مختلفی دارند که عمده ترین دلیل آن میگرن است. شرایطی به نام سرگیجه شرایطی وجود دارد که در بسیاری از افراد اتفاق می افتد.

طیاری اضافه کرد: سرگیجه شرایط شایع ترین دلیل سرگیجه است و باعث می گردد فرد در ناحیه سر خود احساس چرخش داشته باشد که آزاردهنده است. قرار دریافت در موقعیت ویژه یعنی خوابیدن به سمتی که ضایعه سرگیجه در آن شایع است باعث تشدید سرگیجه می گردد.

این پزشک متخصص در ادامه گفت: در افراد مبتلا به سرگیجه شرایطی حرکت دادن سر به سمت بالا و پایین، دراز کشیدن، چرخیدن و پهلو به پهلو شدن در زمان خواب و ناگهان بلند شدن منجر به ایجاد سرگیجه می گردد.

وی تاکید نمود: سرگیجه شرایطی در واقع به علت اختلال در بعضی عملکرد در گوش رخ می دهد. در این عارضه لوله داخل گوش که حاوی مایعات است در هنگام حرکت فرد جابجا می گردد. وارد شدن کریستال های گوچک کربنات کلسیم و وارد شدن آنها به کانال های نیم دایره ای گوش دلیل دیگر سرگیجه شرایطی است.

طیاری بیان داشت: دیابت، صدمات به سر ، بیماری داخلی گوش و پوکی استخوان دلیل ایجاد سرگیجه شرایط هستند. این عارضه ممکن است به مشکلاتی نظیر سردردهای شدید، کم شدن شنوایی، مشکل در راه رفتن، پایین آمدن سطح هوشیاری و ... نیز ختم گردد که باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

طیاری گفت: برای درمان سرگیجه شرایطی داروهای آرام بخش و خواب آور و مسدود نماینده انتقال عصبی و آنتی هیستامین تجویز می گردد.

این پزشک متخصص اذعان داشت: افراد مبتلا به این سرگیجه شرایط باید از مصرف کافئین و سیگار کشیدن خودداری نمایند و در هنگام خواب دو یا سه بالش زیر سر خود بگذارند. فرد مبتلا تا جایی که می تواند روی گوشی که موجب عارضه سرگیجه شرایطی می گردد نخوابد.

وی در پاسخ به این پرسش که سرگیجه معمولا در چه افرادی اتفاق می افتد یادآور شد: به طور دقیق در اینباره نمی توانم نظر صریحی بدهم اما 40 درصد افراد بالای 40 سال برای یک بار هم که شده سرگیجه شدید را تجربه می نمایند.

دکتر طیاری در رابطه با احتمال ارتباط سرگیجه با ویروس کرونا گفت: اگر فرد بدون هیچ سابقه ای دچار سرگیجه شد باید به دکتر مراجعه کند. این روزها که ویروس کرونا در جامعه رواج پیدا نموده هر علامتی را باید جدی گرفت. اما به هر حال سرگیجه شرایطی عارضه ای جدی است و باید مورد آنالیز قرار بگیرد. شاید ارتباط به ویروس کرونا داشته باشد و این مسئله از لحاظ علمی در مواردی مشاهده شده است. سرگیجه های کرونایی زودگذر هستند و به سرگیجه های شرایطی شباهتی ندارند.

این پزشک در رابطه با اینکه سرگیجه ناشی از کرونا چه علائمی دارد گفت: این عارضه با تب و حالت و تهوع خودش را نشان می دهد و شدت زیادی هم دارد به طوری که تاب و توان فرد را می برد ولی تاکید می کنم که شاید ارتباطی با کرونا نداشته باشد اما به هر حال فرد باید برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کند.

وی در خاتمه گفت: بسیاری از موارد مربوط به کرونا هنوز در دست آنالیز است. بعضی از آنها ارتباط مستقیمی با خود بیماری دارند و بعضی دیگر عوارض ناشی از درمان این بیماری هستند. باید آنالیز زیادی بر روی آن صورت بگیرد اما عاقلانه تر این است به جای اینکه بسیاری از مسائل رعایت نگردد تا کار به آنالیز عوارض کرونا برسد بهتر است همه به نوبه خود ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و ماندن در خانه را رعایت نمایند تا زنجیره کرونا قطع گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 940

به "آیا سرگیجه علامت کرونا است؟ ، 40 درصد افراد بالای 40 سال سرگیجه دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرگیجه علامت کرونا است؟ ، 40 درصد افراد بالای 40 سال سرگیجه دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید