9 عادت روزانه که به مغز آسیب می زند

به گزارش کلوب آگهی، مغز انسان مهمترین عضو بدن ما است و همه نمی دانیم که مغز نیز برای عملکرد خوب به ورزش یا تمرین و تغذیه احتیاج دارد.

9 عادت روزانه که به مغز آسیب می زند

عادت یک تمرین منظم است که بیشتر ما به آن وابسته هستیم. اغلب، ما علت و یا اثرات عادتی را که داریم نمی دانیم. بعضی از عادت های به ظاهر بی ضرر روزانه می توانند آنقدر بد باشند که باعث آسیب دائمی مغز شوند.

مغز انسان مهمترین عضو بدن ما است و همه نمی دانیم که مغز نیز برای عملکرد خوب به ورزش یا تمرین و تغذیه احتیاج دارد. بنابراین، ایجاد عادات خوب و دوری از عادات بدی که در این گزارش به آن ها اشاره می گردد می تواند از آسیب مغزی جلوگیری نموده و آن را سالم نگه می دارد.

مغز ما به مواد مغذی مناسب در زمان مناسب احتیاج دارد تا برترین عملکرد خود را داشته باشد. به علت سبک زندگی سریع، بسیاری از ما از خوردن صبحانه خودداری می کنیم و یا در نهایت صبحانه خود را حذف کنیم تا در ساعات اولیه روز کمی صرفه جویی کنیم. نخوردن صبحانه باعث می گردد قند و مواد مغذی کافی به مغز نرسد. مغز برای عملکرد به گلوکز خالص احتیاج دارد. تغذیه نامناسب می تواند اثرات مضر طولانی مدتی مانند تخریب سلول های مغزی بر روی مغز داشته باشد.

پرخوری منجر به رسوب پلاک های کلسترول و ضخیم شدن رگ های خونی مغز می گردد که خون رسانی به سلول های مغزی را کاهش می دهد. این موضوع می تواند آسیب جدی به عملکرد طبیعی مغز وارد کند. معین شده است که پرخوری منجر به ابتلا به بیماری آلزایمر می گردد. پرخوری منجر به چاقی می گردد که به نوبه خود به تصویر و اعتماد به نفس ما آسیب می رساند و می تواند منجر به افسردگی و سایر مسائل روانی نیز بگردد.

کم خوابی توانایی مغز را برای عملکرد عادی مختل می نماید. اگر تا به حال راه خانه را گم نموده اید یا کلید های خود را در جایی گذاشته اید که بیاد نمی آورید، احتمالاً کمبود خواب عامل از دست دادن موقت حافظه شما بوده است.

کم خوابی منجر به بروز مسائل شناختی می گردد. بدون خواب کافی، بعضی از سلول های مغز می میرند و پس از آن به خاطر سپردن مسائل سخت تر می گردد. مسائل روانی نیز می تواند به علت خواب بد یا اختلالات خواب ظاهر شوند؛ بنابراین مطمئن شوید که از 7 ساعت خواب مناسب شبانه برخوردار هستید.

همه ما آگاهانه یا گاهی ناآگاهانه در بیشتر غذا ها و نوشیدنی های خود شکر مصرف می کنیم. مصرف زیاد قند های تصفیه شده توانایی مغز و بدن را برای جذب پروتئین ها و مواد مغذی از بین می برد. تغذیه نامناسب منجر به سوءتغذیه و اختلالات مغزی مانند ضعف حافظه، اختلالات یادگیری، بیش فعالی و افسردگی می گردد. بنابراین، دفعه بعد که یک کوکای بزرگ به غذای خود اضافه کردید، دوباره فکر کنید، زیرا تقریبا 20 قاشق شکر پر شده است!

سیگار کشیدن یکی از بدترین عادت هایی است که به آن مبتلا می شویم. سیگار کشیدن نه تنها باعث ابتلا به بیماری های ریوی یا بیماری های قلبی می گردد، بلکه منجر به کوچک شدن سلول های متعدد در مغز نیز می گردد و می تواند منجر به بروز مسائلی مانند زوال عقل، آلزایمر و حتی مرگ گردد.

خوابیدن با سر پوشیده منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن و کاهش بیشتر غلظت اکسیژن در خون می گردد. اگر اکسیژن رسانی ضعیف باشد، ظرفیت عملکرد مغز کاهش می یابد. ممکن است احساس خفگی و کمبود خواب داشته باشید که منجر به خستگی و خواب آلودگی می گردد.

ما اغلب زمانی که بیش از حد کار می کنیم بیمار می شویم. اگر در حین بیماری نیز به کار خود ادامه دهیم، قطعاً به کارایی مغز ضربه چشمگیری خواهد خورد. کار کردن در هنگام بیماری تنها به استرس اضافه می نماید. هنگامی که بیمار هستیم، مغز و بدن سخت کار می نمایند تا با عفونت مقابله نمایند. کار کردن در روزی که مریض هستید تنها بار سنگینی بر دوش شما اضافه می نماید. پس استراحت کنید تا بهبود پیدا کنید.

معاشرت و صحبت کردن موجب ترغیب رشد و تکامل مغز می گردد. مکالمات متفکرانه مغز را تقویت می نماید و ظرفیت آن را برای کار بهبود می بخشد. می توانید خلاقیت خود را با دیدار با افراد نو و پیدا کردن دوستان نو افزایش دهید. معاشرت یا تعامل بعلاوه روشی عالی برای ابراز خود است. اگر معاشرت وجود نداشته باشد یا ارتباطات کم باشد، ممکن است احساس ضعف و افسردگی کنید.

ورزش کردن انسان را انعطاف پذیرتر می نماید و تحرک را افزایش می دهد. بدون ورزش کافی، تحرک و قدرت حرکت مغز کاهش می یابد و ثبات و مهارت های حرکتی افت می نمایند. مطالعات نشان داده اند که ورزش با ترشح هورمون های شادی موسوم به اندورفین به جوان نگه داشتن انسان یاری می نماید. ورزش کردن نه تنها مغز، بلکه قلب و ریه های انسان را نیز تقویت می نماید.

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2090

به "9 عادت روزانه که به مغز آسیب می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 عادت روزانه که به مغز آسیب می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید