30 اسفند خورشید به اعتدال بهاری می رسد

به گزارش کلوب آگهی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام نمود: در ساعت 13:07 روز شنبه، 30 اسفند 1399 مرکز خورشید به نقطه اعتدال بهاری می رسد و روز پس از آن شروع سال نو خورشیدی خواهد بود.

30 اسفند خورشید به اعتدال بهاری می رسد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با خبرنگاران گفت: با پشت سر گذاشتن سال 1399 و با توجه به اینکه لحظه تحویل سال نو پس از ساعت 12 ظهر سیصد و شصت و ششمین روز (30 اسفند ماه) سال 1399 که سالی کبیسه است (اسفندماه 30 روزه)، به استقبال نوروز 1400 می رویم.

وی ادامه داد: از آنجایی که از دوبار منطبق شدن مرکز دایره خورشید بر نقطه اعتدال بهاری، یک سال خورشیدی ایجاد می گردد و در ساعت 13 و 7دقیقه روز شنبه 30 اسفند 1399، مرکز خورشید به اعتدال بهاری می رسد، فردای این روز، آغاز سال نوی خورشیدی خواهد بود.

به گفته این محقق حوزه نجومی، به جز کبیسه های چهار ساله، در دوره های 29، 33 و 37 ساله، کبیسه های پنج ساله نیز در تقویم ایرانی وجود دارد، به نحوی که آن را به یکی از دقیق ترین گاهشماری ها تبدیل نموده است؛ این در حالی است که نگهداری کبیسه ها در تقویم های مختلف وجود دارد، اما نحوه این کبیسه گیری ها میزان دقت هر گاهشماری را بیان می نماید.

عتیقی خاطر نشان کرد: در شرح نقطه اعتدال بهاری این گونه می توان گفت که علی رغم آنکه زمین به گرد خورشید در حرکت است، اما از نظر ظاهری و از دید ناظر زمینی، این گونه به نظر می رسد که خورشید بر روی کره آسمان و در بین صور 12 گانه منطقةالبروج جا به جا می گردد و دایره عظیمی را ایجاد می نماید که به آن دایرةالبروج می گویند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری اضافه کرد: از سوی دیگر با امتداد استوای زمین تا بی نهایت و ترسیم آن بر روی کره آسمان، دایره عظیم دیگری به دست می آید که به آن استوای آسمان و یا معدل النهار گفته می گردد؛ از آنجایی که دایرةالبروج و استوای آسمان با هم حدود 23.5 درجه زاویه می سازند، این دو دایره عظیم در دو نقطه همدیگر را قطع نموده و به آنها اعتدالین گفته می گردد که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است و در سراسر کره زمین در این دو موقعیت از سال، طول روز و شب با هم برابر است.

در سال 1400 خود را برای ورود به قرن جدید آماده کنید

عتیقی ادامه داد: علی رغم آنکه بعضی افراد تنها از سال هایی که با عدد 13 آغاز می گردد، به عنوان قرن چهارده خورشیدی یاد می نمایند؛ ولی مبناها همیشه ثابت هستند. باید توجه داشت که گاهشماری خورشیدی حاضر نه صرفا مربوط به یکی دو قرن اخیر بلکه حاصل کوشش شبانه روزی اخترشناسان نامدار ایرانی در قرون گذشته است که در تدوین این گاهشماری سعی فراوانی نموده اند و باید ضمن حفظ ارزش های علمی نیاکان اندیشمند این سرزمین؛ برای حفظ دقت ثبت تاریخ وقایع که یکی از فاکتورهای آن، ثبت قرن و یا سده وقوع آن واقعه است، نه به صورت سلیقه ای و یا با مواجهه شخصی، بلکه با احترام به قراردادهایی که تا کنون در این زمینه مشخص شده، برخورد گردد.

وی یادآور شد: از آنجایی که برای شمارش سال های یک تقویم از صفر نمی توان نقطه آغاز را در نظر گرفت و تقویم از سال یک آغاز شده است، بنابراین یک قرن که 100 سال است، در سال 100 پایان می یابد و از سال 101 قرن جدید آغاز می گردد.

عتیقی خاطر نشان کرد: بدیهی است دو رقم سمت چپ آخرین سال هر قرن بیانگر نام آن قرن نیز هست و سال 1400 بیانگر قرن 14 خورشیدی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: امید است که اگر در سال 1399 با شدت دریافت کووید-19 برنامه های علمی ترویجی و فرهنگی زیادی برگزار نشد و یا لااقل به صورت حضوری برگزاری آنها امکان پذیر نبود، در سال 1400 خورشیدی به عنوان آخرین سال قرن 14 خورشیدی و با فروکش کردن پاندمی کرونا؛ کلیه انجمن ها، مراکز و موسسات فعال بتوانند نسبت به اجرای برنامه ها و همایش های خود در آخرین سال قرن 14 یعنی 1400 اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1510

به "30 اسفند خورشید به اعتدال بهاری می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 اسفند خورشید به اعتدال بهاری می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید