کره از قیمت گذاری دولت خارج شد، احتمال افزایش دوباره قیمت کره

به گزارش کلوب آگهی، به گزارش خبرنگاران، با افزایش دوباره قیمت کره سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران بیان کرد که کره حیوانی قیمت مصوبه دولتی ندارد. یعنی از نیمه آذرماه قیمت کره حیوانی براساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل به بازار عرضه می گردد.

کره از قیمت گذاری دولت خارج شد، احتمال افزایش دوباره قیمت کره

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

نیمه آذر قیمت کره 25 درصد گران شد و با قیمت 12 هزار تومان فروخته می شد. این در حالی است که بعضی از کاربران در فضای مجازی از افزایش دوباره قیمت کره 100 گرمی با نرخ 13 و 14 هزار تومان خبر می دهند.

در نیمه نخست سال جاری قیمت کره 100 گرمی چهار هزار و 200 تومان بود. با حذف ارز دولتی به یک باره قیمت آن دو برابر و با قیمت هشت هزار تومان فروخته می شد.

فروشندگان می گویند فراورینمایندگان قیمت کره را دوباره افزایش دادند و ماجرای افزایش قیمت ربطی به فروشندگان ندارد. چندی پیش رئیس اتحادیه صنف سوپر مارکت داران گفته بود: چنانچه قیمت کره به 12 هزار تومان برسد دیگر کسی کره نمی خرد.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران، کره فراوری داخل از گروه یک به گروه دو منتقل شده است. یعنی دیگر ارز مرجع به آن تعلق نگرفته و در داخل کشور فراوری و براساس نظام عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می گردد. بنابراین بنگاه های فراوری کره حیوانی می توانند قیمت هزینه تمام شده را محاسبه و با میزان تعیینی از سود قانونی کره حیوانی را به بازار عرضه کند.

محمدرضا بنی طبا معتقد است: تمام شرکت ها قیمت کره ای که به بازار عرضه می نمایند حدود 10 هزار تومان است و با کاهش هزینه های تمام شده رقابت می نمایند و قیمت جهانی کره حیوانی بیش از قیمت کره حیوانی فراوری داخل است. با این حال متاسفانه کاهش قدرت خرید خانوار در 16 سال گذشته باعث شده قیمت این محصول برای مشتریان چشم گیر باشد.

کره هایی 13 هزار تومانی در بازار خارجی است

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران به خبرنگاران گفت: کره های حیوانی که با قیمتی بیش از 10 هزار تومان در بازار به شکل محدودی وجود دارد، کره حیوانی وارداتی هستند که با ارز نیمایی وارد کشور شده اند. یعنی این کره ها فراوری داخل نیست و با چربی داخلی فراوری نشده اند و در عین حال ارز مرجع نیز دریافت ننموده اند.

فراورینمایندگان با فروش کره هشت هزار تومانی ضرر کردند

هر چند که فراورینمایندگان مدعی هستند بابت عرضه هر عدد کره هشت هزار تومانی، حدود 200 تومان ضرر نموده اند. بنی طبا درباره علت خسارت فراورینمایندگان لبنی گفت: در زمانی که کره وارداتی با ارز مرجع رو به اتمام بود، از سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان خواستیم اجازه داده گردد تا کره حیوانی با چربی داخلی نیز قیمت گذاری شده و در بازار عرضه گردد اما سازمان حمایت به دلیل تفاوت قیمت میان دو محصول داخلی و خارجی این اجازه را نداد و منتظر شد تا کل کره وارداتی با ارز مرجع تمام گردد و پس از آن قیمت کره داخلی را تعیین کرد که البته همان موقع هم در نقطه سر به سر و بعضا با ضرر 200 تومانی عرضه می شد.

به گفته او، از این پس اما قیمت کره براساس هزینه فراوری به بازار عرضه می گردد و اگرچه با شوک قیمتی همراه است اما به دلیل اینکه رقابت و قیمت مانند سال های گذشته در زنجیره فراوری کره حیوانی به دلیل تخصیص ارز مرجع، سرکوب نخواهد شد، رقابت میان فراورینمایندگان با به تعادل رسیدن بازار به سود مصرف نماینده خواهد شد.

از طرف دیگر فعالان بازار می گویند قیمت کره با حذف ارز مرجع ممکن است به کیلویی 200 هزار تومان برسد و قیمت هر قطعه کره 100 گرمی 20 هزار تومان گردد!

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1305

به "کره از قیمت گذاری دولت خارج شد، احتمال افزایش دوباره قیمت کره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره از قیمت گذاری دولت خارج شد، احتمال افزایش دوباره قیمت کره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید