مدیریت موجودی کالا امری حیاتی در کسب و کار

به گزارش کلوب آگهی، مدیریت موجودی کالا بخشی از مدیریت زنجیره تامین کالا (SCM) می باشد که در سازمان ها و کارخانه ها میزان و نحوه ذخیره سازی کالا و مواد را از مراحل تولید تا مرحله عرضه و تقاضای محصول مدیریت می کند.

مدیریت موجودی کالا امری حیاتی در کسب و کار

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام فرا پیام، به عبارتی می توان گفت مدیریت موجودی کالا به شما کمک می کند تا میزان ذخیره کالا، مواد و محصولات را سنجیده تر تعیین نمایید.

معمولا پارامترهایی از قبیل میزان عرضه و تقاضا، شرایط ناوگان حمل و نقل و مبادلات کالا، شرایط محیطی و اقتصادی و اجتماعی، نحوه عملکرد سازمان در سفارش گیری و تولید، در تعیین سیاست گذاری مدیریت کالای سازمان شما تاثیر گذار خواهد بود.

با توجه به اینکه پارامترهای بالا می تواند مرتباً تغییر نمایند جهت اطلاع و تصمیم گیری در شرایط مختلف حتما باید از ابزارهای قدرتمند و سریع استفاده نمایید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

اهمیت مدیریت موجودی کالا

در کسب و کارهای امروزه مدیریت موجودی کالا می تواند به دلایل زیادی اهمیت داشته باشد. اولین و مهم ترین دلیل این است که مدیریت موجودی کالا به شکل صحیح می تواند در قیمت تمام شده محصول تاثیر بسزایی داشته باشد و در نتیجه آن کاهش بهای تمام شده محصول می تواند رضایت مشتری را برای شما همراه داشته باشد.

همچنین تحویل کالای به موقع به مشتری و کاهش زمان در تحویل سفارشات و ارائه برنامه از پیش تعیین شده می تواند در کسب رضایت مشتری از شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

اگر مدیریت موجودی کالای سازمان به شکل صحیح وجود نداشته باشد در ابتدا خط تولید با مشکل روبرو خواهد شد و درنتیجه تحویل سفارش های مشتریان با مشکل روبرو خواهد شد و ممکن هست از ادامه همکاری با شما صرف نظر نمایند.

در مقابل شما مجبور خواهید بود تا محصول را با تخفیف های غیراستاندارد در بازار عرضه نمایید تا هزینه تامین مواد برای تولید برای شما فراهم شود؛ بنابراین شما می توانید با هدایت و مدیریت لجستیک سازمان خود به شکل صحیح، کسب رضایت مشتریان را همراه داشته باشید و همواره از رقبای خود در بازار پیشه بگیرید.

انواع موجودی کالا در صنایع تولیدی:

به طورکلی موجودی کالا در صنایع تولیدی به 4 نوع دسته بندی می شود:

1- موجودی مواد اولیه خط تولید

2-موجودی محصولات در جریان ساخت

3-موجودی محصولات ساخته شده

4-موجودی مواد و ملزومات ساخت

معمولا هرکدام از این موجودی ها با توجه به مدل های تامین کالا در صنایع مورد استفاده نفرات سازمان قرار خواهند گرفت.

انواع مدل های تامین کالا از نظر کمیت:

به طور کلی انواع مدل عرضه تقاضا به مصرف نماینده به انواع حالت های زیر تقسیم بندی می شود:

تامین کالا بر اساس میزان سفارش مشتری:

در این مدل میزان تامین و تولید محصول بر اساس سفارشات مشتریان انجام می شود. از مهترین معایب این روش این است که اگر مشتری جدیدی به سمت ما گرایش پیدا کند توان پاسخگویی آن را نخواهیم داشت و باید سفارشات این مشتری را در صف اولویت بندی تولیدات خود بگذاریم.

همچنین در صورتی که مخاطرات غیر پیش بینی شده در تامین مواد خط تولید پیش بیاید می تواند در زمان تحویل محصولات به مشتریان تاثیرگذار باشد.

تامین کالا بر اساس فرمولاسیون برنامه ریزی:

در این مدل بر اساس فرمول و محاسباتی که از قبل برنامه ریزی شده تامین کالا صورت می پذیرد. معمولا محصولاتی که برای اولین بار برای عرضه شدن در بازار و هدف تولید ایجاد تقاضا در مشتریان دارند با استفاده از این روش در بازار حضور می یابند.

یکی از مهترین معایب این روش ریسک بالا در تعیین میزان تولید محصول می باشد. همچنین صرف منابع سازمان و ریسک عدم تجدید پذیری سرمایه در آن وجود دارد.

تامین کالا بر اساس تاریخچه فروش:

در این مدل میزان تامین کالا بر اساس سفارشات دوره قبلی مشتریان و تاریخچه آنها می باشد. احتمال عدم تمدید خرید از سوی مشتری می تواند در خط تولید و مازاد شدن منابع وابسته آن تاثیر داشته باشد.

همانطور که گفته شد هر کدام از روش های بالا معایب خاص خود را دارد، معمولا مدیران سازمان ها بر اساس نوع کسب و کار و منابعی که در اختیار دارند یکی روش های بالا را در صنعت خود انتخاب می نمایند.

فارغ از معایب گفته شده هر کدام از روش ها، امروزه با گسترش کسب وکارها و کارآمد شدن فناوری اطلاعات در زنجیره تامین کالا، پیاده سازی و بهره وری هر کدام از روش های گفته شده فقط توسط سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری امکان پذیر خواهد بود و امکان محاسبه دستی توسط انسان ها میسر نمی باشد و یا کاری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

وابستگی صنایع به فناوری اطلاعات و دنیای نرم افزار تا جایی پیش رفته که امروزه حتی تصمیم گیری های مهم سازمان ها هم توسط سیستم های هوش مصنوعی و پردازش ماشینی انجام می شود.

نرم افزارهای مدیریتی یکپارچه فراپیام با نام اختصاری یکپارچه به مدیران و کارشناسان سازمان شما این امکان را می دهد تا هر یک از مدل های زنجیره تامین کالا (SCM) را انتخاب نمایند و با بهره گیری از انواع گزارشات و امکانات موجود بتوانند به انواع موجودی های کالا و رزور آنها در هنگام سفارش در این سیستم دسترسی داشته باشند.

برای درخواست دمو و دیدن امکانات و سیستم های موجود ما می توانید از طریق فرم درخواست دمو با ما در ارتباط برقرار باشید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 829

به "مدیریت موجودی کالا امری حیاتی در کسب و کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت موجودی کالا امری حیاتی در کسب و کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید