فاجعه ای که دلیل پیروز نشدن یک سریال تلویزیونی است!

به گزارش کلوب آگهی، یک کارگردان تلویزیون گفت: در سال های اخیر دیده شده که تهیه کننده بدلیل صرفه جویی در هزینه ها کارگردانی و بازی را در اثر خود به بازیگر طنزی واگذار می نماید که به فراوری آثاری که فقط میتوان نام فاجعه را بر آن گذاشت می انجامد.

فاجعه ای که دلیل پیروز نشدن یک سریال تلویزیونی است!

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، مجید تربتی فر تهیه نماینده و کارگردان تلویزیون درباره عوامل پیروزیت یک سریال تلویزیونی گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. اول اینکه تا زمانی که تهیه نمایندگانی که در این حوزه کار می نمایند محدود به دایره افرادی می گردد که به واسطه روابط، سفارش برون سازمانی یا اینکه صرفا در زمانی در سازمان صدا و سیما پست مدیریتی داشته و با بازنشسته شدن و استفاده ار روابط و دوستانی که در صدا و سیما دارند بدون داشتن تخصص و تجربه لازم عهده دار تهیه نمایندگی آثار نمایشی می شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نمی توان انتظار فراوری آثار پیروز را داشت و متاسفانه شاهد این هستیم که این نوع تهیه نمایندگان همزمان در چند شبکه عهده دار امر تهیه نمایندگی پروژه های نمایشی هستند. با نگاهی به نام تهیه نمایندگان آثار نمایشی فراوریی صدا و سیما در چند سال اخیر تنها نام چند تهیه نماینده به چشم می آید که آثار نمایشی در انحصار آن ها قرار گرفته و بقیه تهیه نمایندگان صندلیی در این بین ندارند.

وی همچنین در ادامه به موضوع فیلمنامه اشاره نمود و شرح داد: متاسفانه سالهاست شاهد این امر هستیم که سریال های تلویزیونی بدون اینکه فیلمنامه آماده داشته باشند وارد فاز فراوری می شوند و تنها رابطه تهیه نماینده با مدیران تصمیم گیر ملاک عمل قرارمی گیرد و در واقع هیچ شورایی بر فیلمنامه نظارت نمی نمایند و تهیه نماینده بر اساس سفارشی که میگیرد آغاز به ساختن مجموعه ای می نماید که حاصل ضعیف آن را سالهاست در صداوسیما شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در حالیکه در خصوص تهیه نماینده های بدون رابطه از ایده، طرح و فیلمنامه نهایی را شورای فیلم و سریال شبکه یا سیما فیلم خواسته و بار ها و بار ها ایرادات و نظرات خود را ارائه نموده و در نود درصد موارد به مرحله تصویب هم نمی رسد و تنها مدتی تهیه نماینده را مشغول رفت آمد و پیگیری نموده و در مسیری موازی بدون داشتن هیچ فیلمنامه آماده ای پروژه ای برای تهیه نماینده هایی که وصفشان گفته شد تصویب و در حال فراوری است.

تربتی فر همچنین به موضوع انتخاب کارگردان اشاره نمود و گفت: انتخاب کارگردان در مجموعه های تلویزیونی پیرو هیچ دستورالعمل یا شیوه نامه ای نیست، به این معنی که آشنایی و ارتباط با مدیران و تهیه نماینده و سفارش درون یا برون سازمانی ملاک انتخاب کارگردان است نه سابقه کاری و تخصص و تجربه. این امر معمولا به انتخاب دو دسته کارگردان منجر می گردد. یکی کارگردان های با سابقه بسیار بالا که انگیزه ای برای ساخت اثر هنری نداشته و صرفا مسئله اقتصادی برایشان در ساخت سریال مهم است. دومی کارگردان های بدون سابقه کار و تجربه خاصی که بواسطه سفارش مدیران و اشخاص صاحب نفوذ عهده دار کارگردانی آثار نمایشی می شوند و نداشتن تجربه منجر به فراوری اثر بدون کیفیت می شوند. ضمن اینکه در سال های اخیر بالاخص در آثار طنز تلویزیون استفاده از بازیگران طنز در صندلی کارگردانی بسیار به چشم میخورد که تهیه نماینده بدلیل صرفه جویی در هزینه ها کارگردانی و بازی را در اثر خود به بازیگر طنزی واگذار می نماید که این موضوع نیز به فراوری آثاری که فقط میتوان نام فاجعه را بر آن گذاشت می انجامد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1098

به "فاجعه ای که دلیل پیروز نشدن یک سریال تلویزیونی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه ای که دلیل پیروز نشدن یک سریال تلویزیونی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید