عرضه روزانه 1200 تن مرغ گرم در تهران، گرانی مرغ به مسائل سیستم توزیع باز می شود

به گزارش کلوب آگهی، مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از عرضه روزانه 1100 تا 1200 تن مرغ گرم و 150 تا 200 تن مرغ منجمد در تهران اطلاع داد.

عرضه روزانه 1200 تن مرغ گرم در تهران، گرانی مرغ به مسائل سیستم توزیع باز می شود

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: بنابر مذاکراتی که سال گذشته و سال جاری با کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم، نمایندگان بر این باورند که قیمت مصوب مرغ به سبب افزایش هزینه های فراوری، در هر فصل مشخص و اعلام گردد.

وی اضافه نمود: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه های فراوری، اعلام نرخ مصوب یک یا 2 بار در طول سال منطقی نیست.

کمالی سروستانی ادامه داد: علی رغم پیگیری های مکرر، قیمت مصوب مرغ در فروردین بر مبنای حداقل اعلام شد، این در حالی است که مسئولان 10 روز بعد از اعلام قیمت مصوب، نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا را افزایش دادند که هیچ منطقی نمی پذیرد بعد از تصویب قیمت مرغ، نرخ نهاده های فراوری افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بعد از اعلام قیمت مرغ، نرخ مصوب هر کیلو ذرت و کنجاله سویا 200 تا 250 تومان افزایش یافت، گفت: هزینه حمل و نقل به ازای هر کیلو نهاده از 450 به 600 تا 650 تومان رسید که تمامی این عوامل در نرخ تمام شده فراوری تاثیر معناداری دارد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به قیمت بالای جوجه یکروزه بیان نمود: علی رغم آنکه قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه 4 هزار و 200 تومان است، اما مرغداران 7 هزار تومان می خرند که تمامی این عوامل بر هزینه های فراوری اثر معناداری می گذارد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده با احتساب 12 درصد سود منطقی را 19 هزار و 900 تومان و مرغ گرم در کشتارگاه را 28 هزار تومان خاطرنشان کرد و گفت: از ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که هر چه سریع تر نرخ مصوب مرغ را اصلاح نمایند تا شاهد توزیع خارج از شبکه نباشیم.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه مرغداران هر کیلو مرغ زنده را با نرخ مصوب 17 هزار و 100 تومان توزیع می نمایند، اما مرغ با نرخ 24 هزار و 900 تومان در اختیار مصرف نماینده قرار نمی گیرد که این امر بیانگر انحراف در شبکه توزیع بعد از کشتارگاه است که این موضوع هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه فراوری مرغ کاهش نیافته است، بیان نمود: بنابر آمار طی سه ماه اخیر به طور میانه ماهانه 114 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که با احتساب نگه داری 45 روزه مرغ در واحدها، 210 تا 215 هزار تن مرغ هر ماه در بازار توزیع شده است که متاسفانه بخشی از مرغ فراوریی به صورت قطعه بندی یا مرغ کامل خارج از شبکه توزیع به دست مصرف نماینده رسیده است.

این مقام مسئول از توزیع روزانه 1100 تا 1200 تن مرغ گرم و 150 تا 200 تن مرغ منجمد در تهران اطلاع داد و گفت: در شرایط کنونی عرضه مرغ با نرخ های بالای 30 هزار تومان هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد و تنها مسائل سیستم توزیع علت اصلی این گرانی است.

وی درباره تاثیر تنش گرمایی بر فراوری مرغ بیان نمود: همه ساله با چالش تنش گرمایی در فصل تابستان روبرو هستیم و سال جاری به علت افزایش دمای هوا، این موضوع تشدید شده است. اما به طور کلی در فصل گرما به علت درجه حرارت 50 تا 52 درجه، جوجه ریزی کاهش و در مقابل در استان های سردسیر و معتدل جبران می گردد.

کمالی سروستانی با اشاره به تاثیر قطعی برق بر فراوری مرغ گفت: سال جاری قطعی برق منجر به تلفات سنگین می گردد چرا که زمانیکه تهویه مناسبی در سالن های مرغداری نباشد، تلفات افزایش می یابد. بعلاوه قطعی برق در کشتارگاه منجر به تاخیر در عرضه می گردد که این موضوع بازار را بر هم می زند.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در خاتمه توضیح داد: علی رغم آنکه مرغداران با نرخ 17 هزار و 100 تومان مرغ را توزیع می نمایند، اما مرغ گرم با قیمت های بالا به علت مسائل سیستم توزیع در بازار عرضه می گردد که سازمان حمایت در پی آن است که با تکمیل سامانه نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1736

به "عرضه روزانه 1200 تن مرغ گرم در تهران، گرانی مرغ به مسائل سیستم توزیع باز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه روزانه 1200 تن مرغ گرم در تهران، گرانی مرغ به مسائل سیستم توزیع باز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید