رواج کسب و کاری پولساز در فضای مجازی برای تخلیه خشم

به گزارش کلوب آگهی، کسب و کاری به عنوان اتاق خشم اخیرا در فضای مجازی مشاهده شده که افراد با شکستن وسایل هیجانشان را تخلیه می نمایند.

رواج کسب و کاری پولساز در فضای مجازی برای تخلیه خشم

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اخیرا در فضای مجازی ایده کسب و کاری به عنوان اتاق خشم به چشم می خورد. اتاق خشم مکانی برای تخلیه خشم است که شما در آنجا با شکستن وسایل، هیجان خود را تخلیه می کنید.

ایده ای که تحت عنوان کسب و کاری پولساز از آن یاد شده و عایدی آن در کشور های مختلف به ازای هر نیم ساعت 50 دلار ذکر شده است.

اما این سوال پیش می آید که تخلیه خشم از این طریق، برترین راه است؟

حسین ابراهیمی مقدم، متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه در این زمینه بیان نمود: اتاق خشم ایده ای است که از یکی از نظریه های روانشناسی در ارتباط با خشم می آید. این نظریه تحت عنوان نظریه هیدرولیکی این موضوع را بیان می دارد که هنگامی که فشار، استرس و تعارض ها روی همدیگر جمع گردد، مثل یک دیگ زودپز متراکم می تواند یک خاصیت انفجاری پیدا نموده و مخاطرات زیادی را در پی داشته باشد. به همین دلیل طبق این نظریه گفته می گردد ما می توانیم یک سوپاپ اطمینان داشته باشیم و کاری کنیم تا با تخلیه خشم، از مقدار فشار آن کاسته و فرد احساس آرامش کند.

وی اضافه کرد: در برخی از کارخانه های بزرگ در کشور هایی مانند ژاپن، در مدخل خروجی این شرکت ها و کارخانه ها و اتاقک هایی تعبیه شده بود که در این اتاقک آدمک هایی بود که کارمندان می توانستند هنگام خروج وارد اتاقک شده و تمام خشم خود را بر سر این عروسک ها خالی نمایند. نظریه دیگر این است که می توان به این وسیله خشم و پرخاشگری را توجیه کرد؛ که این مسئله خوبی نیست.

خشم یا پرخاشگری؟

این متخصص روانشناسی ادامه داد: نکته قابل توجه تفاوت بین خشم و پرخاشگری است. پرخاشگری عملی است که فرد در آن قصد، هدف و نیت آسیب رساندن دارد و حتی اگر آسیبی به فرد رساند، اما، چون قصد آن را داشته رفتار او پرخاشگرانه محسوب می گردد. ولی در خشم و عصبانیت لزوما چنین هدفی وجود ندارد و معمولاً با وجود اینکه این هدف و نیت وجود ندارد، اما معمولا آسیب اتفاق می افتد چراکه فرد سمپاتیکی می گردد و سیستم اعصاب موادی که غلبه پیدا نموده و ممکن است رفتار ناخوشایندی را نشان دهد.

وی با اشاره به نظریه هیدرولیکی بیان نمود که طبق نظریه هیدرولیکی وقتی فرد می تواند خود را تخلیه کند، فشارش کاهش پیدا می نماید، اما همانطور که ما می دانیم لزوما اینگونه نیست و ممکن است در ابراز کردن، خشم خود تقویت نیز گردد.

برای غلبه بر خشم خود چه کنیم؟

این استاد دانشگاه بیان نمود: در مواقعی که خشمگین می شویم، اولین اقدام پرسش از خود است که از چیزی خشمگین شدیم یا از کسی؟ چرا که خیلی از وقت ها همین رفتار را یکی از عزیزان ما انجام می دهد و ما اصلاً عصبانی نمی شویم؛ ولی اگر همین رفتار را فرد دیگری داشته باشد نسبت به آن حساسیت نشان می دهیم؛ بنابراین در اینجا این رفتار نیست که باعث عصبانیت ما شده، بلکه آن فرد است که موجب عصبانیت ما شده است.

به گفته او، اینجا می توان به نوعی ترمز گرفت و بدانیم که واکنش غیر عادی از خود نشان می دهیم. دوم اینکه در برخی مواقع بهتر است که خود را جای طرف مقابل بگذاریم. چه بسا با این کار متوجه می شویم که باید به طرف مقابل حق داد و عصبانیتمان کاسته می گردد. روش هایی مبنی بر ترک محیط و یا خوردن یک لیوان آب ذکر اسماء متبرکه توصیه هایی است که همواره کارساز بوده و باعث کنترل خشم می گردد.

وی ادامه داد: در برخی از مواقع گفته می گردد بهتر است به جای اینکه بلافاصله با طرف مقابل موضوعی را مطرح کنیم که در خشم و عصبانیت موج می زند، مسائل، مسائل و درگیری های ذهنی روی یک کاغذ پیاده کنیم، اما این کاغذ را بلافاصله به فرد ندهیم بلکه 2 یا 3 روز صبر نموده و ببینیم حتی شاید برخی از این جملات احتیاج به بازنگری داشته باشند. اگر چند روز صبر کنید می بینید خیلی از مواقع خیلی از مسائلی که روز قبل از آن عصبانی بوده ایم، هم اکنون از بین رفته است.

وی اضافه کرد: چه بسا افراد در زمان های خاص میان خانواده گلایه های خود را مطرح می نمایند و اگر موضوعی موجب خشم آنان گردد، می دانند که الان موقعش نیست و تا روز مورد نظر باید صبر نمایند. چه بسا وقتی روز آن می رسد، خیلی از این موارد کنترل شده و از بین رفته است.

چگونه از ایجاد خشم جلوگیری کنیم؟

ابراهیمی مقدم تاکید نمود که احتیاجی نیست که در ابتدا ما دنبال دارو باشیم و با راه چاره های روانشناسی می توانیم به خود یاری کنیم، البته مسلما تغذیه مناسب و استراحت کافی از جمله مواردی است که در کنار داشتن حمایت های روانی اجتماعی می تواند باعث گردد تا دیرتر دچار خشم و عصبانیت شویم. بعلاوه باید مهارت های کنترل و مدیریت را نیز فرا گیریم تا فرد صبوری باشیم، به رغم این که راحت می توانیم حرف خود را بزنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 2109

به "رواج کسب و کاری پولساز در فضای مجازی برای تخلیه خشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رواج کسب و کاری پولساز در فضای مجازی برای تخلیه خشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید