خدمات؛ کلید رشد و توسعه مالی

به گزارش کلوب آگهی، در ادبیات علم اقتصاد از بخش های مالی (کشاورزی، صنعت و خدمات) به عنوان موتور رشد و توسعه مالی نام برده می گردد. بخش خدمات اقتصاد، فاز سوم از توسعه در اقتصاد کشورهای توسعه یافته، بعد از بخش کشاورزی و صنعت (فازهای اول و دوم توسعه در گذر زمان)، صندلی مناسبی در دهه های اخیر به خود اختصاص داده، سهم قابل توجهی در رشد، توسعه و همچنین اشتغال زایی در اقتصاد کشورهای مذکور دارد.

خدمات؛ کلید رشد و توسعه مالی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ آنلاین کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

تعریف بخش خدمات به دلیل پیچیدگی های موجود و تنوع فعالیت ها بالاست؛ بعدها فعالیت های مالی بر اساس تئوری سه بخشی، به سه بخش مواد خام (بخش اول)، فراوریی (بخش دوم) و خدمات (بخش سوم) تقسیم شدند که این نوع دسته بندی توسط دانشمندانی همچون آلن فیشر، کالین کلارک و جین فوراستیه در اواسط قرن بیستم توسعه یافته بود. آن ها خدمات را به صورت به کارگیری قابلیت ها به وسیله فعالیت ها، فرآیندها و عملنمودها برای سود خود یا دیگری تعریف می نمایند.

مرکز پژوهش های اتاق ایران، بولتن مالی دی ماه 1398 را با عنوان نقش بخش خدمات در رشد و توسعه مالی منتشر نموده که در بخش از آن گزارش آمده است: بر اساس آمارهای دنیای در سال های اخیر حدود 70 تا 80 درصد از ارزش افزوده کل در کشورهای توسعه-یافته ای همانند ژاپن، فرانسه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا در بخش خدمات بوده و همچنین سهم قابل ملاحظه ای در حدود 70 تا 75 درصد از کل شاغلان را در کشورهای مذکور در بر دارد. بخش خدمات در ایران حدود 50 درصد فراوری ناخالص داخلی را شامل می گردد که البته هنوز هم از متوسط دنیای (حدود 64 درصد بر اساس آمار بانک دنیای) کمتر هست.

بااین حال مطالعات در زمینه رابطه سهم بخش های مالی با رشد و توسعه مالی در دنیا همانند لیندن و محمود (2007) رابطه ای تعیین، مثبت و معنادار بین رشد سهم بخش صنعت و رشد مالی را تأیید نموده اما در مورد بخش کشاورزی و خدمات به جمع بندی یکسان و یکپارچه دست پیدا ننموده اند. بااین وجود نقش سازنده رشد بخش خدمات در پیشرفت و ترقی اقتصاد قابل انکار نخواهد بود.

از طرف دیگر بعضی اقتصاددان ها از بخش خدمات به عنوان موتور محرک رشد مالی در کشورهای توسعه یافته یاد می نمایند. این سخن گواهی است بر اهمیت و صندلی قابل تأمل این بخش در اقتصاد. این درحالی است که در اقتصاد ایران، بخش خدمات با وجود اینکه نقش مؤثری در رشد مالی و ایجاد اشتغال داشته است، مورد توجه جدی سیاستگذاران در هنگام خط مشی گذاری قرار نگرفته است.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت وگو با روزنامه ایران گفته است: این طور به نظر می آید که خدمات به بخش نامطلوبی در اقتصاد ایران تبدیل شده است و به عنوان شاخص و بخش منفی به آن نگاه می گردد. این در حالی است که چهار بخش در اقتصاد کشور وجود دارد؛ بخش نفت و گاز، کشاورزی، صنعت و خدمات. یعنی آنچه که در سه قالب نخست نگنجد، وارد بخش خدمات می گردد. حال آنکه بعضی از حوزه های خدماتی خود به عنوان یک صنعت شناخته شده است.

او به صنعت رستوران داری، هتل داری و بانک خدماتی اشاره می نماید که محصول آنها، قابل لمس نیست. یا اینکه کار یک برنامه نویس، خدماتی است، ممکن است برای بخش صنعت برنامه بنویسد. یا اینکه شرکت های مشاوره ای، کارگزاری ها، بنگاه های معاملات ملکی، تجارت و بازرگانی، آرایشگری، معلمی و کارهای مهندسی همگی جزو بخش خدمات هستند که به مواد اولیه خاصی احتیاج ندارند. با این شرح اگر بخش خدمات رشد کند و سهم خدمات در کشور بالا رود، بدین معنا نیست که این بخش جلو افتاده و دیگر بخش ها جا مانده اند. رشد بخش خدمات بدین معنا نیست که صنعت نفت افت نموده است.

اما بخش خدمات با سه بخش دیگر یعنی اقتصاد نفت و گاز، صنعت و کشاورزی ارتباط دارد. یعنی اینکه ساخت هتل جزو صنعت است پس تا صنعت رشد نکند خدمات هم نمی تواند رشد کند. در حالی که اگر خدمات رشد کند، صنعت هم متقابلاً رشد می نماید. در اقتصاد مقاومتی هنگامی که از راه های برون رفت از رشد منفی اقتصاد می گویند به گردشگری تاکید می گردد و ایران هم مدام به اقتصاد گردشگری ترکیه اشاره دارد و می خواهد پا جای پای انها بگذارد؛ اگرچه در این راستا ناهمواری هایی زیادی دارد.

بغزیان معتقد است: اقتصاد بخش خدمات در ایران جای رشد بالایی دارد و ممکن است باعث رشد اقتصاد گردد. اما باید در کار خدماتی مهارت ایجاد کنیم. بعضی کارهای خدماتی احتیاج به مهارت دارد. اما مهم ترین بحث حقوق معنوی کار خدماتی است و قوانینی که در ممانعت از تعرض به یک شغل و قوانین حمایتی آن وجود دارد.

او معتقد است: به نظر من هرچه بخش خدمات محدودتر گردد، فراوری هم محدودتر می گردد. نباید جلوی خدمات را گرفت و می توان حتی با فراوری محدود خدمات بهتری ارائه داد. چشم انداز بخش خدمات نسبت به فراوری بهتر است و رشد خدمات می تواند رشد فراوری را هم به دنبال داشته باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 484

به "خدمات؛ کلید رشد و توسعه مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات؛ کلید رشد و توسعه مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید