خبرنگاران چاره بار روانی کرونا چیست؟

به گزارش کلوب آگهی، تهران- خبرنگاران- ویروس کرونا نه تنها بیماری و مرگ انسان ها را بدنبال داشته بلکه، فشارها و تنش های روانی را نیز برای آنها به ارمغان آورده و به تنش های فردی، خانوادگی و اجتماعی دامن زده است.

خبرنگاران چاره بار روانی کرونا چیست؟

بر اساس آمار سازمان بهزیستی کشور، در سه ماه نخست امسال، روزانه به صورت میانگین 3 هزار و 800 تماس با اورژانس اجتماعی در سراسر کشور برقرار شده که از این تعداد حدود 300 مورد اعزام به محل وجود داشت.

سامانه اورژانس اجتماعی از زمان شیوع بیماری کرونا و دوران قرنطینه، فعالیت قابل توجهی داشته و جوابگوی تماس های زیادی بود در این ایام آمار تماس با سامانه 123 افزایش قابل توجهی داشت و بحران کرونا باعث شد تا به ضعف مهارت های مختلف در کانون خانواده ها پی ببریم.

تحقیقات متعددی نیز درباره صدمات روانی شیوع ویروس کرونا در جامعه بر اقشار مختلف اجرا شده و نشان می دهد بیش از 20 درصد مردم علائم ابتلاء به افسردگی را گزارش کرده اند و این سطح از شیوع افسردگی در جامعه دو برابر شرایط پیش از وقوع همه گیری است.

روح الله مهرجو استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اجتماعی روز جمعه در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران گفت: کرونا یک حالت غیرعادی است که در فرایند زندگی افراد اخلال بوجود آورده و طولانی شدن آن باعث آسیب به سلامت روان می شود.

وی با بیان اینکه کرونا آسیب های روانی به انسان وارد می کند، ادامه داد: وقتی افراد نتوانند به طور معمول به زندگی خود ادامه دهند و به طور مداوم با این ترس روبرو هستند که نکند به این بیماری مبتلا شوند، بار سنگین روانی به دنبال دارد. همچنین با توجه به اینکه کرونا با اجتماع جان می گیرد و فرد مجبور است که در این ایام بیشتر در خلوت خود باشد، طبیعی است که همین مساله نیز بر وی اثر سوء می گذارد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: همچنین کسب و کار بسیاری از افراد تحت تاثیر قرار گرفته که این نیز بر روان آنها اثر می گذارد و اختلال را تشدید می کند، شاید نتوانیم در قالب کلمات اثرات سوء این اتفاق بر زندگی افراد را نشان دهیم، اما شکی نیست که آسیب های وارد شده گاهی غیر قابل جبران است، کاهش آستانه تحمل، درگیری های لفظی و حتی فیزیکی در داخل و خارج خانه مواردی است که رخ می دهد و به اختلافات نیز دامن می زند. جامعه ما نیز پیش از این به اندازه کافی زیر فشار اقتصادی قرار داشت و کاهش قدرت خرید خانواده به اندازه کافی بار روانی بر افراد وارد می کرد و این کرونا که مزید بر علت شده، همه مسائل را تشدید می کند. با بحران بزرگی روبرو هستیم و باید از اثرات منفی آسیب های روانی ناشی از کرونا کاسته شود.

مهرجو شرح داد: مردم برای پیشگیری از تنش های روانی نیاز به آموزش دارند و باید از رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های مجازی استفاده کرد و به آنها آموزش های لازم را داد، وزارت بهداشت به دلیل درگیری با این بیماری وحشتناک، واقعا فراغ بال لازم را برای تدوین راه حلهای این حوزه ندارد و سایر دستگاه ها نیز در این حوزه ورود نکردند. امروز مردم باید نسبت به سلامت روان خود حساس باشند به دنبال حل مسائل بفرایند و نسبت به این موضوع اقدام کنند.

وی گفت: در این میان افرادی که اهل مطالعه و خواندن کتاب هستند بطور قطع کمتر آسیب می بینند بنابراین بهتر است که مردم نسبت به مطالعه اقدام کنند و این عادت را در فرایند زندگی ایجاد کنند. همچنین با بهره گیری از فضای مجازی و دنیای اینترنت رفتارهای مناسب را در پیش بگیرند. در خانواده افراد به این فکر کنند در شرایط کنونی هر کدام چه رفتاری را در پیش بگیرند.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: مردم نیاز دارند که با روش های مقابله با تنش های روانی کرونا آشنا شوند. نمی دانیم که ویروس کرونا چیست زیرا اگر می دانستیم قطعا تا کنون راه درمان با آن را یافته بودیم، فقط می دانیم که باید ماسک بزنیم و فاصله خود را رعایت کنیم و مداوم دست های خود را بشوییم اما وقتی مردم مسافرت می فرایند یعنی اینکه هنوز درک نکردند که در چه شرایط اسفناکی قرار داریم، پس باید مقابله کرد و اجازه مسافرت های غیر ضرور را نداد. اما نکته ای که می ماند ما باید فضای خانه را مناسب کنیم تا مردم در آن احساس امنیت کنند. هشدارهای وزارت بهداشت را جدی بگیرند.

وی گفت: تنش های خانوادگی بعد از شیوع کرونا افزایش یافته و باید برای آن برنامه ریزی کنیم و محققان می توانند به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازند و راه حل خود را ارائه کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1094

به "خبرنگاران چاره بار روانی کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چاره بار روانی کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید