خبرنگاران مسائل یک طرح بزرگ اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بررسی شد

به گزارش کلوب آگهی، مشهد- خبرنگاران- مسائل طرح بزرگ سرمایه گذاری در خصوص تولید کودهای شیمیایی در سرخس طی نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه بررسی و راهکارهای لازم برای حل آنها اتخاذ شد.

خبرنگاران مسائل یک طرح بزرگ اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بررسی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی روز شنبه در این نشست گفت: واحد تولید کودهای شیمیایی از جمله طرحهای بزرگ سرمایه گذاری استان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است که تا به امروز اجرای کل طرح 30 درصد و تامین و نصب ماشین آلات مورد نیاز آن حدود 60 درصد پیشرفت داشته است.

علی رسولیان اضافه کرد: تا به امروز برای این طرح اقتصادی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده، 400 میلیارد ریال و پنج میلیون یورو هزینه شده که با اجرای کامل این طرح هزار تن کود شیمیایی در روز تولید می شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل این طرح در ارتباط با ترخیص ماشین آلات مورد نظر به میزان 20 تن ورق فولادی، کوئل و لوله در مجموع به ارزش 300 هزار یورو از گمرک می باشد که در این ارتباط با مسائلی روبرو شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: مقرر شد به استناد بند 3 ماده 20 قانون تنظیم بخش مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه، ورود موقت مواد اولیه کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تاسیس یا پروانه بهره برداری و بر مبنای ماده 51 حقوق گمرکی در زمره کالاهای مجاز تلقی شود و سرمایه گذار با پرداخت حقوق ورودی، ماشین آلات مورد نظر خود را از گمرک ترخیص کند.

وی اضافه کرد: در مقابل ترخیص ماشین آلات مورد نیاز این واحد تولیدی از گمرک، سرمایه گذار متعهد شد حقوق ورودی به میزان 23 میلیارد ریال را پرداخت و ظرف 6 ماه آینده طرح تولیدی کودهای شیمیایی خود را به طور کامل به اجرا برساند.

رسولیان ادامه داد: مشکل دیگر سرمایه گذار این طرح دریافت ارز از طریق بانک مرکزی بود که مقرر شد طی رایزنی با بانک صنعت و معدن بتوان از طریق اتخاذ روشهایی ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه این واحد را تامین کرد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود.

فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.

این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1297

به "خبرنگاران مسائل یک طرح بزرگ اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسائل یک طرح بزرگ اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید