رشد 30 درصدی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه

به گزارش کلوب آگهی، طی 10 ماه سال جاری میلادی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه 30 درصد افزایش یافته است.

رشد 30 درصدی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، طی 10 ماه سال جاری میلادی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه 30 درصد افزایش یافته و تا سرانجام سال به 24 میلیارد دلار خواهد رسید.

این نکته در جریان سفر کاری عسکر مامین نخست وزیر قزاقستان به مسکو و دیدار وی با همتای روس میخائیل میشوستین مطرح شد.

طی این دیدار، دو طرف در مورد چشم انداز توسعه هرچه بیشتر همکاری های میان قزاقستان و روسیه در زمینه های تجاری و مالی، مالی و سرمایه گذاری، ترانزیت، کشاورزی، پتروشیمی، انرژی، فضایی و همچنین پروژه های همگرایی صنعتی گفت وگو کردند.

بنابر اطلاعیه دفتر مطبوعاتی نخست وزیر قزاقستان، مامین و میشوستین همچنین موضوعاتی مانند تعاملات دو کشور در چارچوب اتحادیه مالی اوراسیا و اقدامات مشترک برای مبارزه با همه گیری کرونا و کاهش پیامدهای آن برای اقتصاد قزاقستان و روسیه را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفته شد که طی 10 ماه سال جاری میلادی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه 30 درصد افزایش یافته و به 19.5 میلیارد دلار رسیده است. طی این مدت حجم صادرات قزاقستان 39.4 درصد و از جمله محصولات فرآوری شده 47.7 درصد رشد کرده است.

در ساختار صادرات قزاقستان، محصولات صنایع پتروشیمی 18.6 درصد، مهندسی مکانیک 21.9 درصد، شیمیایی 33.1 درصد و صنایع سبک 27.1 درصد افزایش داشته است.

دو طرف ابراز اطمینان کردند که تا سرانجام سال 2021 حجم مبادلات تجاری متقابل به 24 میلیارد دلار خواهد رسید.

حتی در قیاس با مرحله قبل از همه گیری کرونا در سال 2019، حجم تجارت میان دو کشور نیز از رشد بیش از 21 درصدی برخوردار شده است.

در این دیدار همچنین به این نکته اشاره شد که طی نیمه اول سال 2021، حجم سرمایه گذاری مستقیم روسیه در اقتصاد قزاقستان 17 درصد افزایش داشته و 704.9 میلیون دلار را تشکیل داده است.

در چارچوب همگرایی صنعتی میان دو کشور 9 پروژه بزرگ مشترک به ارزش 1.8 میلیارد دلار در زمینه های مهندسی مکانیک، متالورژی، صنایع شیمیایی در حال اجرا است و 9 پروژه دیگر هم به ارزش 2.8 میلیارد دلار در حال آماده شدن است.

گفته شد که طی مدت 11 ماه سال جاری میلادی، 733.2 هزار TEU کانتینر از طریق خاک قزاقستان و روسیه به مقصد کشورهای آسیای مرکزی، اروپا و خاور دور جابجا شد که 30.7 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2020 میلادی بوده و ترانزیت بار و کالا در جهت چین-اروپا-چین به 602.2 هزار TEU کانتینر رسید که حاکی از افزایش 31 درصدی است.

نخست وزیران قزاقستان و روسیه همچنین همکاری های دو کشور در زمینه حفاظت از محیط زیست و استفاده منطقی از منابع طبیعی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت هماهنگی اقدامات در چارچوب برنامه های حفاظت از اکوسیستم حوضه های رودخانه های فرامرزی اورال و ایرتیش تاکید کردند.

در سرانجام این دیدار تعدادی از اسناد همکاری و تفاهم نامه همکاری در زمینه توسعه زیرساخت تولید و بازاریابی استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت موتور در جهت حمل و نقل بین المللی اروپا غربی - چین غربی، برنامه اقدام مشترک برای سال های 2021-2030 میلادی جهت توسعه زیرساخت جاده ای دهلیز حمل و نقلی اروپا غربی - چین غربی و بزرگراه مریدیان، نقشه راه توسعه پست های بازرسی جاده ای در مرز قزاقستان و روسیه برای سال های 2021-2025 و یادداشت تفاهم توسعه صادرات بین شرکت سهامی قزاقی QazTrade و شرکت مرکز صادرات روسیه به امضا رسید.

نخست وزیر قزاقستان ضمن سفر کاری خود به روسیه همچنین با تعدادی از مسئولان ساختارهای مالی، بانکی، مالی، صنعتی و سرمایه گذاری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

انتهای پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1924

به "رشد 30 درصدی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 30 درصدی مبادلات تجاری بین قزاقستان و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید