جلال ستاری، نویسنده و اسطوره شناس برجسته ، درگذشت

به گزارش کلوب آگهی، جلال ستاری اسطوره شناس، نویسنده و مترجم گران قدر ایرانی عصر 9 مرداد 1400، چند روز پیش از رسیدن به نود سالگی، درگذشت.

جلال ستاری، نویسنده و اسطوره شناس برجسته ، درگذشت

جلال ستاری 14 مرداد سال 1310 در شهر رشت چشم به دنیا گگردد. این اسطوره شناس برجسته ایرانی در سوییس به تحصیل پرداخت و در همان کشور دکترا گرفت. او یکی از شاگردان ژان پیاژه بود و در 13 سال حضور خود در سوییس، راستا پژوهش را از این روان شناس و زیست شناس سوییسی آموخت. او در مصاحبه ای با ناصر فکوهی از روش تحقیقی که ژان پیاژه روی صدف های دریایی داشت و در نهایت او را به روان شناسی رشد سوق داد، مثال زد و از ادامه راستا خودش برای کشف اسطوره ها و پیشینه فرهنگی ایرانیان سخن به میان آورد.

جلال ستاری با نگاهی ژرف به مسأله عشق آرمانی و پیگیری دنیای اسطوره ها از خود کتاب های زیادی به جای گذاشت. او نشان افتخاری شوالیه را از وزارت فرهنگ و هنر فرانسه دریافت کرد و در طول 60 سال فعالیت خود به اسم فعال فرهنگی، به اعتلای فرهنگ و شناخت تمدن و اسطوره های ایرانی اهتمام ورزید.

این نویسنده اسطوره شناس خود به اسطوره ای بدل شد که بیش از 100 کتاب در زمینه مردم شناسی ، اساطیر و روان شناسی نوشته است. او تنها درباره کتاب شهرزاد سه کتاب به رشته تحریر درآورد که افسون شهرزاد معروف ترین و جامع ترین پژوهش این پژوهشگر شناخته می گردد. از دیگر کتاب هایشان می توان به نمایش در شرق، مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، درد عشق زلیخا، در بی دولتی فرهنگ، آیین و اسطوره در تیاتر و عشق صوفیانه اشاره نمود. کتاب دنیا اسطوره شناسی، اسطوره های عشق و فرهنگ و تیاتر و طاعون از جمله ترجمه های این پژوهشگر و مترجم برجسته ایرانی است.

لاله تقیان، همسر جلال ستاری عصر 9 مرداد خبر فوت ایشان را تأیید کردند و زمان آیین تشییع این بزرگوار، روز سیزدهم مرداد اعلام شد. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

قسمتی از متن کتاب افسون شهرزاد:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1708

به "جلال ستاری، نویسنده و اسطوره شناس برجسته ، درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلال ستاری، نویسنده و اسطوره شناس برجسته ، درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید