موزه و کتابخانه ملک در بافت تاریخی تهران

به گزارش کلوب آگهی، موزه ملک با قرار گیری در بافت تاریخی تهران حال و هوای خاصی دارد که بازدید از این موزه را جذاب کرده است. این موزه تا سال 1375 در خانه ملک قرار داشت و بعد از آن به محل کنونی اش منتقل شد.

موزه و کتابخانه ملک در بافت تاریخی تهران

چرا بازدید از موزه ملک تهران پیشنهاد می شود؟

این موزه عظیم ترین مجموعه فرهنگی کشور با 19 هزار نسخه خطی است و یکی از شش کتابخانه عظیم ایران و عظیم ترین موزه وقفی- خصوصی کشور به شمار می رود که سه هزار سال از تاریخ و فرهنگ ایران را در دل خود جای داده است.

درباره بانی و واقف موزه

حاج حسین ملک در سال 1288 هجری قمری در تهران، در خانواده ای که اصالتا اهل تبریز بودند، به جهان آمد. حاج حسین به دستور پدر جهت تحصیل به مدارس دارالشفاء و صدر تهران رفت گرچه در این بین دور از چشم پدر به مدرسه فرانسوی آلیانس نیز رفت تا زبان فرانسه را نیز بیاموزد. در سفری که همراه پدر به مشهد داشت با کتب نفیس حرم رضوی آشنا شد و مدتی بعد هم نسخه ای از دیوان ابن یمین فریومدی در نیشابور به دستش رسید.

همین کافی بود تا حاج حسین بیست و هشت ساله به فکر ایجاد کتابخانه ای عظیم باشد. حدودا سال 1275 شمسی بود که کتابخانه ملک گام های اولیه خود را در مشهد برداشت و مدتی بعد، این کتابخانه به خانه پدری ملک در تهران انتقال داده شد و در نهایت در سال 1316 شمسی تقدیم آستان قدس رضوی شد. حاج حسین ملک در سال 1351 شمسی دار فانی را وداع گفت و در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

از مشهد تا باغ ملی تهران

پایه و اساس کتابخانه و موزه ملک در مشهد ایجاد شد اما مدتی بعد این کتابخانه به تهران انتقال یافت تا اهالی دانش دسترسی آسانی به این گنجینه داشته باشند. در تهران، خانه پدری ملک میزبان این کتابخانه بود؛ اما از آنجا که حاج حسین رویای کتابخانه ای عظیم را در سر می پروراند، در تیر ماه 1323 قطعه زمین عظیمی را در باغ ملی خریداری و وقف کتابخانه کرد. متاسفانه عمر حاج حسین به احداث ساختمان جدید کتابخانه در باغ ملی قد نداد اما آستان قدس رضوی آستین همت را بالا زد تا رویای حاج حسین ملک به واقعیت بپیوندد.

آستان قدس رضوی در سال 1364 کارهای طراحی و تاسیس ساختمانی جدید برای موزه و کتابخانه ملک را آغاز کرد و پس از حدود 10 سال فعالیت در نهایت در سال 1375 کار ساخت و ساز ساختمان موزه و کتابخانه ملک به پایان رسید. در همین سال(1375) کتابخانه ملک که در خانه پدری ملک قرار داشت به محل جدید(فعلی) کتابخانه و موزه ملک منتقل شد.

موزه ملک

در طبقه همکف و زیر همکف ساختمان موزه ملک واقع شده است که شامل مجموعه های مختلفی از دوران های تاریخی متفاوت است. به طور کلی موزه ملک دارای 6 مجموعه تحت عنوان مجموعه سکه، مجموعه آثار هنری، مجموعه هنر لاکی، مجموعه تمبر، مجموعه فرش، مجموعه آثار خوشنویسی و مجموعه بانو ملک(آثار اهدایی بانو عزتملک ملک شامل تابلوهای نقاشی، نسخه های خطی، قلمدان، سرقلیان و غیره) است.

کتابخانه ملک

کتابخانه ملک به دلیل نسخه های کمیاب خطی ای که دارد یکی از گنجینه های عظیم نسخ خطی ایران به شمار می رود. کتابخانه ملک علاوه بر 19 هزار نسخه خطی، 100 هزار کتاب چاپی، 3568 کتاب چاپ سنگی و 548 نشریه ادواری را نیز در خود جای داده است. بد نیست بدانید که قدمت تعداد کثیری از کتاب های چاپی این کتابخانه به پیش از سال 1320 شمسی می رسد و از این نظر جزو اولین کتاب های چاپ شده در ایران به شمار می فرایند.

بخش کتابخانه ملک تنها به کتب خطی و چاپی اکتفا نکرده و علاوه بر این که بخشی برای مطالعه دارد، قسمت هایی را مجهز به دستگاه هایی برای انجام امور فنی ایجاد کرده است. در این قسمت ها اموری مانند بازسازی نسخ خطی، عکاسی، تهیه میکرو فیلم، صحافی، جلد سازی و غیره انجام می شود.

راه های دسترسی

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به کتابخانه و موزه ملک را داشته باشید باید خاطر نشان کنیم که این موزه در محدوده طرح ترافیک واقع شده است. اما اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید می توانید با استفاده از اتوبوس هایی که از خیابان امام خمینی می گذرند، به ایستگاه خیام رسیده و از آن جا با کمی پیاده روی به سردر باغ ملی و موزه ملک برسید. با استفاده از خطوط 1 و 2 مترو نیز می توانید به ایستگاه امام خمینی رفته و از آن جا با کمی پیاده روی به سردر باغ ملی و موزه ملک برسید. ورودی های دیگر موزه در خیابان سی تیر و خیابان فردوس قرار دارند.

در نزدیکی موزه ملک تهران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

فاصله موزه ملک تا محوطه باغ ملی یا میدان مشق قدیم: 0.08 کیلومتر

فاصله موزه ملک تا موزه ارتباطات:800متر

فاصله موزه ملک تا سردر باغ ملی: 900 متر

فاصله موزه ملک تا موزه ملی ایران: 250 متر

فاصله موزه ملک تا استریت فود 30 تیر: 350 کیلومتر

فاصله موزه ملک تا موزه عبرت: 350 کیلومتر

فاصله موزه ملک تا موزه ملی علوم و فناوری: 450 کیلومتر

فاصله موزه ملک تا موزه علی اکبر صنعتی: 450 کیلومتر

فاصله موزه ملک تا پارک شهر: 500 متر

فاصله موزه ملک تا گذر گردشگری باب همایون: 500 متر

فاصله موزه ملک تا میدان حسن آباد: 750 متر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه ملک تهران برای اقامت وجود دارد؟

هتل عظیم فردوسی تهران

هتل حافظ

هتل گلستان

هتل اخوت

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک موزه ملک تهران هستند؟

رستورن فرهنگ

رستوران سنتی ترمه

کافه ملک

کافه رستوران گل رضائیه

کافه رستوران ریرا

منبع: گردشبان
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1252

به "موزه و کتابخانه ملک در بافت تاریخی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه و کتابخانه ملک در بافت تاریخی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید