تهرانی ها و آپارتمان نشینی به سبک دهه 70

به گزارش کلوب آگهی، غدیری کارشناس مسکن گفت: قوانین وضع شده در مورد فرهنگ آپارتمان نشینی مربوط به 20 سال گذشته است و تا کنون باز نویسی نشده است!

تهرانی ها و آپارتمان نشینی به سبک دهه 70

جهت دریافت خدمات انواع آلاچیق باغی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، آپارتمان نشینی امروز به بخشی غیرقابل تفکیک از زندگی شهری تبدیل شده است. اغلب شهروندان ایرانی در آپارتمان ها زندگی می نمایند. خانه هایی که برخلاف مدل های سنتی نه آنچنان حریم دارند و نه متراژهای بالا! اما به هر تقدیر درشهرهای کنونی که اغلب با مشکل کمبود زمین روبرو هستند راهی جز بلندمرتبه سازی وجود ندارد. اما به نظر می رسد می توان با بعضی آموزشهای شهروندی و همچنان تغییر قوانین تا حدوی زندگی آپارتمان نشینی در کلان شهرها را سر و سامان داد.

غدیری کارشناس مسکن در این خصوص به خبرنگار شهر فردا، گفت: قوانین وضع شده در مورد فرهنگ آپارتمان نشینی مربوط به 20 سال گذشته است و تا کنون باز نویسی نشده است!

وی با توجه به اینکه بیش از 20 سال از تصویب این قانون می گذرد، توضیح داد: در آن موقع ساختمان سازی به این شکل نبود و به عبارت دیگر عمده ساختمان های مسکونی یک یا 2 طبقه بودند و در هر طبقه هم یک واحد بود.

این کارشناس مسکن اضافه نمود: در حال حاضر ساختمانهایی در مناطق پر جمعیت تهران به خصوص منطقه 4 و 5 وجود دارد که بیش از 50 تا 60 واحد را در خود جای داده است.

تهرانی ها و آپارتمان نشینی به سبک دهه 70!

غدیری با تاکید بر این اصل که هر قانونی بر اساس وضع موجود نوشته می گردد، توضیح داد: تصویب قانون بر اساس وضع موجود و اتفاقات همان زمان نوشته می گردد به طور مثال قانون اجتماعی بر اساس وضع اجتماع همان زمان و مالی بر اساس اقتصاد روز است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این قانون برای مشکلاتی که در ساختمانها رخ می دهد کمک رسان نیست، اضافه نمود: اکنون در ساختمانهای پر واحد با چالش پرداخت به موقع شارژ روبرویم از یک طرف با توجه به اینکه سالهاست از هدفمندی یارانه ها می گذرد ولی باز هم یکسری از واحدها در اختیار کسانی است که به طور دائم از آن واحد استفاده ننموده.

آیا از میزان شارژ آپارتمان خود مطلعید؟

این کارشناس مسکن در ادامه باتاکید بر اینکه یکسری از واحدها به صورت انفرادی ،تعدادی از واحدها به صورت جمعی و خانوادگی استفاده می گردد، اضافه نمود: بعضی واحدها به صورت دائم ، واحدهایی به صورت موقت و بعضی هم بیشتر از 1 یا 2 نفر در آن ساختمان ساکن هستند، در حالی که آن ساختمان ظرفیت 2 نفر را دارد ولی در حال حاضر 5 دانشجو در آن ساکن است و همین حق شارژ خانواده های دیگر را که با یک یا دو نفر در یک آپارتمان 50 متری زندگی می نمایند را پایمال می نماید.

تهرانی ها نسبت به فرهنگ آپارتمان نشینی مطلع ترند یا شهرستان ها ؟

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه خوارزمی نیز در ادامه به خبرنگار شهر فردا، گفت: فرهنگ آپارتمان نشینی مساله ای نیست که در یک یا چند روز قابل حل باشد و مردم آن را یاد بگیرند، بلکه احتیاج به زمان، تجربه و آموزش دارد.

وی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ آپارتمان نشینی یک فرایند طولانی مدت است، اضافه نمود: این فرهنگ را تا تجربه نکنیم راههای رعایت آن را متوجه نمی شویم به طور مثال فرهنگ آپارتمان نشینی در تهران و در شهرهای دیگر نمی تواند یکسان باشد زیرا در تهران این فرهنگ 20 یا 30 سال با ساخت آپارتمان های شهرک اکباتان جا افتاده و مردم با آن آشنا هستند.

وی در ادامه گفت: افرادی که در شهرستان زندگی می نمایند قاعدتا نمی توانند مانند ساکنین شهر تهران پیرو این فرهنگ باشند بنابراین یا باید تجربه نمایند، یا آموزش ببینند و یا مدت زمان طولانی بگذرد تا این فرهنگ در بینشان نهادینه گردد.

قرایی مقدم گفت: افرادی که مدتهای طولانی در یک ساختمان حیاط دار در شهرستان زندگی نموده و به یکباره وارد محیط آپارتمان نشینی شده با ورود به آپارتمان حتما با مشکلاتی رو به رو خواهد بود و نمی تواند خود را با شرایط آپارتمان نشینی وفق دهد.

این جامعه شناس توضیح داد: بنابراین این فرهنگ باید از مدارس و در دوران طفولیت در کتابهای درسی آموزش داده گردد تا در بزرگسالی افراد بتوانند این فرهنگ را در زندگی خود نهادینه نموده و به حقوق خود و همسایه شان احترام بگذارند.

چقدر به قوانین آپارتمان نشینی مطلعی دارید؟

فرهنگ را باید ساخت

قرایی مقدم در ادامه با ارائه راهکاری اضافه نمود: یادگیری در اثر تجربه بدست آمده و همکاری ارگان هایی مانند صدا و سیما، روزنامه ها، مجلات، سایت های خبری و درست کردن سریال هایی با مضمون آپارتمان نشینی می توان این فرهنگ را در بین مردم نهادینه کرد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از راه های پیشنهادی وضع قانون برای این فرهنگ است که مردم بدانند نسبت به شارژ، آب، برق و مشاعات ساختمان، آلودگی صوتی و تصویری افراد از چه حقوقی برخوردارند.

و سخن آخر؛ باید بگوییم برای اجرای هر طرحی در کشور بهتر است که ابتدا خلقیات، رسوم، مذهب، آیین و تاریخ یک ملت را شناخته و سپس اقدام به راه اندازی یک فرهنگ در بین مردم کنیم.

منبع:شهر فردا

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 670

به "تهرانی ها و آپارتمان نشینی به سبک دهه 70" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها و آپارتمان نشینی به سبک دهه 70"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید