بیمارانی که باید بیشتر مراقب کرونا باشند

به گزارش کلوب آگهی، خبرنگاران : رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، به تشریح شرایط بیماری دیابت در کشور پرداخت.

بیمارانی که باید بیشتر مراقب کرونا باشند

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، افشین راسخ، در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، با اشاره به شعار سال جاری روز جهانی دیابت مبنی بر پرستاران در جهانی دیابت تغییر را ایجاد می نمایند، گفت: طی هفته دیابت کوشش خواهیم کرد بتوانیم موضوع دیابت را به اطلاع مردم برسانیم. دیابت با افزایش قند خون در بدن خود را نشان می دهد، در صورتی که این قندخون افزایش یافته کنترل نگردد عوارض بسیار جدی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، اختلال اعصاب محیطی، نارسایی کلیوی، اختلال شنوایی، زخم دیابتی و قطع عضو ناشی از آن، افسردگی و زوال عقل برای فرد در پی دیابت رخ می دهند.

وی اضافه کرد: هر چند دیابت یک بیماری درمان پذیر نیست، اما راه های خیلی مؤثری برای کنترل قندخون و کاهش عوارض ناشی از دیابت وجود دارد. پیشرفت تکنولوژی و داروهای مؤثر در اختیار بیماران واقع شده است و با کنترل قندخون می توانند از عوارض جدی ذکر شده جلوگیری نمایند. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد از جمله دیابت نوع یک که معمولاً بیماری خود ایمنی است و دلیل آن تقریباً نامشخص است و دیابت نوع دوم که بیشتر در عظیمسالان رخ می دهد و 90 درصد موارد دیابت را به خود اختصاص می دهد. عوامل خطری مانند چاقی، سن بالا، سابقه دیابت در خانواده، وجود فشارخون و چربی خون بالا عوامل خطری هستند که فرد را مستعد ابتلاء به دیابت نوع 2 می نماید.

راسخ با اشاره به شیوع بالای دیابت در جهان، اعلام کرد: دیابت پرهزینه ترین بیماری غیر واگیر در سراسر جهان است. حدود 460 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و بالغ بر 4 میلیون و 200 هزار نفر سالانه به دلیل دیابت و عوارض آن جان خود را از دست می دهند. در کشور ما هم حدود 11 درصد عظیمسالان 25 سال به بالا به بیماری دیابت مبتلا هستند که تقریباً معادل 5.5 میلیون نفر در سراسر کشور است. متأسفانه علاوه بر شیوع بالای بیماری، فرایند شیوع هم فرایند افزایشی است و بنابراین وزارت بهداشت در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر متعهد شده این شیوع افزایشی را متوقف کند و برنامه های خود را به گونه ای تدوین کند که مبتلایان دیابت خدمت با کیفیت دریافت نمایند.

وی با اشاره به نقش پرستاران در زنجیره کنترل بیماران دیابتی، توضیح داد: از این رو شعار سال جاری با توجه ویژه به نقش پرستاران انتخاب شده است که با همکاری پزشکان و بهورزان برای کنترل بیماری و آموزش به مردم کوشش می نمایند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، اضافه کرد: بیماران مبتلا به دیابت در زمان بحران کرونا با مسائل زیادی روبرو هستند؛ از طرفی با توجه به محدودیت هایی که برای کم کردن انتقال بیماری کرونا در جامعه رخ می دهد، ارائه و دریافت خدمات مربوط به دیابت دچار اختلال شده است و مراکز درمانی بخشی از خدمت خود را به سمت ارائه خدمات مرتبط با کووید 19 بردند و درمانگاه های سرپایی هم بعضاً خدماتشان کاهش یافته است. بنابراین بیماران مبتلا به دیابت از این جهت برای دریافت خدمت دچار مشکل هستند. از طرف دیگر بیماران دیابتی در معرض ابتلاء به انواع شدیدتر کرونا هستند و در صورت ابتلاء به کرونا احتمال اینکه انواع شدیدتر بیماری را تجربه نمایند متأسفانه بالاتر است و احتمال فوت در مبتلایان دیابت که دیابت کنترل نشده دارند بسیار بیشتر است بنابراین قندخون بیماران مبتلا به دیابت باید کنترل شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه انسولین صندلی مهمی در میان بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین دارد، اظهار کرد: بنابراین ضروری است به مقدار کافی در دسترس بیماران باشد، متأسفانه شرایط تحریم و بحران کووید 19 باعث شد در مقطعی با کمبود این داروی حیاتی روبرو شویم و هنوز هم تا حدودی این کمبود احساس می گردد، اما همکاران ما در سازمان غذا و دارو تمام کوشش خود را برای این دارو انجام می دهند و امیدوارم همانطور که کمبود تا حد زیادی رفع شده است، بیماران دیابتی اطمینان داشته باشند انسولین مورد نیازشان به مقدار کافی دریافت خواهند.

راسخ گفت: قطع عضو یکی از جدی ترین عوارض دیابت کنترل نشده است که در صورتی که درمان مناسب دریافت نگردد، این امکان وجود دارد که زخم عظیم و عظیم تر گردد و در نهایت منجر به قطع عضو گردد. هر دو این عوارض به طور مستقیم به کیفیت درمان وابسته است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ما در خصوص دیابت شرایط مطلعی از بیماری نسبت به آمار جهانی خیلی بهتر است. در حالی که در جهان حدود 50 درصد مبتلایان دیابت از بیماری خود مطلع هستند در کشور ما این عدد 75 درصد است و با این وجود هنوز 25 درصد مبتلایان دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و احتمال بروز عوارض در آنها وجود دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1728

به "بیمارانی که باید بیشتر مراقب کرونا باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمارانی که باید بیشتر مراقب کرونا باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید