با زیست اَپ فراوری زباله را کاهش دهیم

به گزارش کلوب آگهی، در میان کسب وکارهای استارت آپی، آن دسته از شرکت هایی که دغدغه های زیست محیطی دارند و در حوزه ای مانند بازیافت ضایعات و پلاستیک زدایی فعالیت می نمایند، ممکن است به اندازه شرکت های زباله ساز مورد استقبال واقع نشوند.

با زیست اَپ فراوری زباله را کاهش دهیم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت هوشمند بیشتر بدانید.

برای مثال در خصوص یکی از این شرکت های دوستدار محیط زیست به نام مهرآفرین فردوس بارها اتفاق افتاده است که مورد انتقاد قرار بگیرد.

این مجموعه در زمینه مدیریت پسماند فعالیت می نماید و معمولا با انتقاداتی مبنی بر بی توجهی به زباله گردها و ازبین بردن راه ارتزاق آنها روبرو می گردد؛ اما واکنشی که شرکت خلاق و فناور مهرآفرین فردوس در این خصوص از خودش نشان داده، روشی بسیار بهتر از حمایت کردن از پدیده های زیانبار اجتماعی مانند زباله گردی است.

این شرکت از ابتدای فعالیتش، برنامه هایی برای حمایت از بچه ها گرفتار در زباله گردی داشته است و کوشش می نماید با همکاری خیریه های علاقه مند، زمینه ای برای رسیدگی به شرایط بهداشتی و آموزشی آنها فراهم کند.

موسس و مدیرعامل شرکت مهرآفرین فردوس، شروع فعالیت رسمی این شرکت را از سال 97 و همزمان با عرضه اپلیکیشن زیست اَپ می داند.

احمد قلی زاده به جام جم می گوید: این اپلیکیشن با دغدغه مدیریت پسماند و حفظ محیط زیست طراحی و فراوری شده است. در دو سال نخست، فعالیت این اپلیکیشن به جمع آوری ضایعات قابل بازیافت منازل محدود بود؛ به این شکل که کاربر زیست اَپ، زباله های خشک و تَر را در منزل جداسازی می کرد و پس از اینکه حجم زباله های خشک که به عنوان ضایعات قابل بازیافت شناخته می گردد، به حدی می رسید که کاربر قصد تحویل دادن آنها را داشت، درخواست تحویل را در اپلیکیشن زیست اَپ ثبت می کرد. سپس مأمور جمع آوری ضایعات این مجموعه برای تحویل دریافت زباله های خشک مراجعه می کرد و با توجه به وزن و حجم آنها، امتیازاتی را برای کاربر در اپلیکیشن منظور می کرد. این امتیازات قابل خرج کردن در فروشگاه آنلاین زیست اَپ بود. همچنین کاربر می توانست آنها را نقد و معادل ریالی امتیازاتش را دریافت کند.

امکانات زیست اَپ در یک نگاه

بنیانگذار مجموعه مهرآفرین فردوس، درخصوص تغییرات بنیادینی که اخیرا در اپلیکیشن زیست اَپ اتفاق افتاده است می گوید: در حال حاضر ما علاوه بر جمع آوری زباله های خشک، امکانات جدید نیز به زیست اَپ افزوده ایم؛ یکی از این ویژگی ها فروشگاه بدون پسماند زیست اَپ است. کاربران زیست اَپ قادرند محصولات غذایی، میوه ها و شوینده ها را به وسیله این فروشگاه مجازی بخرند و در آینده نیز به مرور زمان محصولات فروشگاه زیست اَپ گسترده تر خواهد شد. ویژگی منحصربه فرد فروشگاه بدون پسماند زیست اَپ این است که محصولاتی که در آن عرضه می شوند، بسته بندی چندبار مصرف دارند. به این ترتیب، علاوه بر اینکه مدیریت پسماند را به وسیله بازیافت ضایعات انجام می دهیم، از همان ابتدا از ورود پلاستیک به چرخه محیط زیست جلوگیری می کنیم.

قلی زاده در ادامه اضافه می نماید: فرایند خرید بدون پسماند به این صورت است که مشتری همزمان با تحویل دریافت اجناسی که خریده است، می تواند زباله های خشکی که از قبل تفکیک نموده را تحویل دهد و امتیازاتی که در قبال آن دریافت می نماید به عنوان تخفیف برای خریدش درنظر بگیرد.

اما شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که اصلا خرید بدون پسماند به چه معناست؟! طبق گفته قلی زاده، مثلا وقتی شما یک بسته ماکارونی را از فروشگاهی تهیه می کنید، این ماکارونی دارای بسته بندی پلاستیکی است که فقط یک بار قابل استفاده است. به محض اینکه شما موقع مصرف، آن بسته بندی را باز نموده و در سطل زباله می اندازید، پلاستیک بیشتری وارد چرخه طبیعت می گردد؛ ولی کالایی که در فروشگاه بدون پسماند عرضه می گردد، دارای بسته بندی چندبار مصرف است. برای مثال ماکارونی در فروشگاه زیست اَپ داخل ظرفی از جنس پِت عرضه می گردد که ظرفیت تقریبا 800 گرم ماکارونی را دارد. این ظرف امکان استفاده چندباره را دارد و مشتری زیست اَپ می تواند آن را در خرید بعدی اش پس دهد تا هم پول ظرف را که رقم قابل توجهی است دریافت کند و هم زباله ای در منزلش ایجاد نشده باشد؛ البته روش دیگری که در این خصوص وجود دارد، این است که مشتری هنگام تحویل دریافت مایحتاجی که خریداری نموده است، همان موقع محتویات ظرف چندبار مصرف را به ظرفی که خودش در خانه دارد منتقل کند و آن را به نماینده زیست اَپ برگرداند تا به این صورت از پرداخت هزینه اضافی برای ظرف جلوگیری کند. زیست اَپ ظروف چندبار مصرف را شسته و کاملا ضدعفونی می نماید تا مجددا در فروشگاه بدون پسماندش از آنها استفاده کند.

چشم انداز زیست اَپ

مدیرعامل شرکت مهرآفرین فردوس، درباره برنامه هایی که این مجموعه برای آینده اپلیکیشن زیست اَپ درنظر گرفته است تصریح می نماید: یکی از اهداف اصلی ما گسترش اجناس و کالاهایی است که در فروشگاه زیست اَپ ارائه می دهیم. اکنون در این فروشگاه بعضی از موادغذایی خشک و شوینده ها عرضه می گردد و میوه ها نیز که در سبد محصولات ما قرار داشتند، مدتی است به دلیل مسائلی که درخصوص تازه ماندن دارند، فعلا ارائه نمی شوند تا به زودی با درنظر دریافت زیرساخت های مورد احتیاج مجددا

به محصولات قابل عرضه در فروشگاه زیست اَپ برگردند. اما کوشش ما بر این است که تنوع اجناس این فروشگاه را افزایش دهیم تا از فراوری زباله هایی که کالاهای سوپرمارکتی ایجاد می نمایند جلوگیری کنیم.

قلی زاده در ادامه می گوید: برنامه دیگری که مجموعه ما برای ادامه راستا زیست اَپ متصور است، جذب سرمایه برای گسترش فعالیت های مان به خارج از تهران و همچنین اعطای نمایندگی به علاقه مندان در شهرهای مختلف کشور خواهد بود. هدف بعدی زیست اَپ در اختیار دریافت سوله یا یک فضای کارگاهی است تا در آنجا علاوه بر بسته بندی محصولات بدون پسماندمان، تفکیک زباله ها را نیز خودمان انجام دهیم.

مشتریان زیست اَپ چه کسانی هستند؟

قلی زاده می گوید: ما در حال حاضر سه دسته مشتری داریم؛ یکی از آنها مشتریان خانگی هستند که امکان خرید بدون پسماند را از فروشگاه زیست اَپ دارند. دسته دیگر شرکت ها، بانک ها، مغازه ها، داروخانه ها و به طورکلی همه کسب وکارهایی هستند که کاغذ و کارتن زیادی به عنوان زباله فراوری می نمایند. زباله های کاغذی در فرآیند بازیافت با مسائل زیادی روبه رو است. کاغذی خُرد و ریز شده و دور ریخته می گردد، کافی است در سطل زباله با آب یا روغن تماس پیدا کند تا دیگر قابلیت بازیافت نداشته باشد. به همین دلیل، ما کیسه های پارچه ای یا به اصطلاح بَگ هایی را در اختیار این گروه از مشتریان مان قرار می دهیم تا کاغذ و کارتن بلااستفاده ای که دارند را درون اینها قرار دهند و زمانی که پُر شدند درخواست تحویل داده و آنها را به مأموران جمع آوری ما تحویل می دهند. در ادامه درست مانند فرایندی که مشتریان خانگی برای امتیازگیری و خرید بدون پسماند طی می نمایند، این دسته از مشتریان زیست اَپ نیز می توانند همان فرآیند را انجام دهند.

این کارآفرین خلاق می افزاید: گروه آخر مشتریان ما رستوران ها هستند که حجم زباله زیادی فراوری می نمایند. نحوه برخورد ما با رستوران ها به این شکل است که آنها می توانند زباله هایشان را کاملا تفکیک نموده و به طور مثال شیشه، آلومینیوم، کارتن، پلاستیک و ... را به صورت جداسازی شده به ما تحویل دهند. در این مورد نیز فرآیندی دقیقا مشابه با دو گروه قبلی، پیش روی رستوران ها قرار خواهد گرفت.

راه های ارتباط با شرکت مهرآفرین فردوس

وبسایت: zistapp.com

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: zistapp

تلفن: 02148000979 09021102033

آدرس: تهران، خیابان آزادی، خیابان خوش شمالی، تقاطع نیایش، پلاک42، طبقه اول.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1651

به "با زیست اَپ فراوری زباله را کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با زیست اَپ فراوری زباله را کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید