کشف روش تازه دستکاری DNA برای ذخیره طولانی داده

به گزارش کلوب آگهی، محققان چینی روش جدیدی را برای دستکاری DNA و بازتنظیم آن ابداع نموده اند که ذخیره سازی اطلاعات را برای ده ها هزار سال ممکن می نماید.

کشف روش تازه دستکاری DNA برای ذخیره طولانی داده

به نقل از سی جی تی ان، بر مبنای مقاله ای که در نشریه نیچر درتاریخ 12 سپتامبر منتشر شده است، تسهیل ذخیره سازی داده ها بر روی DNA به دلیل چگالی زیاد و پایداری بالای آن یک مزیت مهم محسوب می گردد.

اما DNA ممکن است بسیار ناپایدار باشد، زیرا رشته های آن گاهی شکسته می شوند و بازآرایی و بازتنظیم آن در طول سنتز، تقویت، توالی یابی و حفظ DNA به طور دائم رخ می دهد و ذخیره داده ها را سخت می نماید.

بر اساس این مقاله، محققان مرکز علوم مرزی زیست شناسی مصنوعی و آزمایشگاه کلیدی مهندسی زیستی سیستم ها در دانشگاه تیانجین در شمال چین با استفاده از نمودار de Bruijn و به وسیله جستجوی مسیری برای مقابله با چنین چالش هایی، الگوریتم بازتنظیم رشته ای جدیدی را ابداع کردند.

این الگوریتم یک سیستم رمزگشایی است که از نقص ذاتی دی ان ای ها یعنی ناپایداری بهره می گیرد و از شکستگی ها و بازآرایی های دی ان ای ها و روند کپی داده های مبتنی بر واکنش زنجیره ای آنزیم های پلیمراز به عنوان ابزاری برای تشخیص و تصحیح خطا استفاده می نماید.

دانشمندان پیروز شده اند بدین شیوه 10 قطعه از نقاشی های دیواری کشف شده در شهر دونهانگ، در استان گانسو در شمال غربی چین را با اطلاعاتی معادل 6.8 مگابایت ذخیره نمایند. استحکام الگوریتم ذخیره سازی DNA بدین شیوه، با بازیابی پیروزیت آمیز اطلاعات کدگذاری شده در DNA در دمای 70 درجه سانتی گراد به مدت 70 روز بدون احتیاج به استفاده از هیچ روش حفاظتی، اثبات شد.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری