کاربران اینترنت کارزاری برای شکستن انحصار مخابرات و افزایش سرعت اینترنت راه اندازی کردند

به گزارش کلوب آگهی، به روزرسانی: امروز 12 بهمن ماه، نزدیک به 10 هزار نفر این کارزار را امضا کردند.

کاربران اینترنت کارزاری برای شکستن انحصار مخابرات و افزایش سرعت اینترنت راه اندازی کردند

کاربران اینترنت در ایران با راه اندازی و امضای یک کارزار اینترنتی خواهان افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات شدند.

در این کارزار، از رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات خواسته شده است به انحصار شرکت مخابرات خاتمه دهند تا اینترنت ثابت بتواند رشد و توسعه پیدا کند و کاربران خانگی شاهد افزایش سرعت اینترنت ثابت باشند.

این کارزار 17 آذر ماه شروع شده و تا 30 اسفند ماه ادامه داد و تا کنون بیش از 7 هزار نفر آن را امضا کردند.

متن به توضیح زیر است:

شیوع کرونا در کشور شرایط وخیم اینترنت ثابت کشور را بیشتر از هر زمان دیگری به رخ کشید. طبق نظر کارشناسان این حوزه تنها فیبر نوری مشکل کیفیت و کندی اینترنت کشور را حل می نماید.

اینترنت ثابت به علت قیمت به صرفه و امکان ارائه بالاترین سرعت ها، در جهان بسیار محبوب است، اما در ایران عدم توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری لازم موجب عقب ماندگی اینترنت ثابت شده است.

اینکه دولت ها برای شبکه ملی پهن باند و توسعه دسترسی پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می نمایند موضوعی اصولی است. اما این موضوع نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب یاری کند.

دولت ها بی طرف هستند و می توانند در زیرساخت های ارتباطی که احتیاج به سرمایه گذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آن ها بلندمدت است، سرمایه گذاری نمایند. در 10 سال گذشته فرسوده بودن شبکه مخابرات و انحصار در شبکه انتقال و فراهم نبودن زیرساخت های شبکه علت اصلی شکایت شرکت های اینترنتی بر سر توسعه خدمات شان عنوان می گردد.

گزارش فصلی رگولاتوری که مربوط به سه ماه اول سال 1400 است، شرایط نه چندان خوشایند 17 شرکت اینترنتی بخش خصوصی یا همان FCP ها را نمایان کرد. 17 شرکتی که سهمشان از بازار بعد از بیش از دو دهه فعالیت به 12درصد و تعداد مشترکان اینترنت ثابت به 10میلیون و 397هزار مشترک می رسد.

در حالی که اینترنت ثابت نزدیک به بیش از 50درصد بازار ارتباطی کشور های بزرگ جهان را پوشش می دهد، آینده فعالیت 17 شرکت اینترنت ثابت کشور در هاله ای از ابهام واقع شده است. انحصار مخابرات در اشتراک گذاری زیرساخت لازم به FCP ها برای توسعه شبکه خودشان بر مبنای تکنولوژی های تازه از موانعی است که شرکت های اینترنت ثابت به آن اشاره می نمایند.

کارشناسان این حوزه عمده علت پیروز نبودن صدور پروانه FCP در کشور و جواب ندادن برنامه ریزی ها برای توسعه فیبرنوری و VDSL را عدم همکاری مخابرات و پافشاری این شرکت روی انحصار تجهیزاتی که دارد می دانند.

با اجرای مصوبه 260 (بیت استریم) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار بود زیرساخت های فیبرنوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات با شرکت های دارنده پروانه FCP و Servco به اشتراک گذاشته گردد و با برطرف انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش یافته و امکان انتخاب برای مشترکان فراهم گردد اما این مصوبه به دلایل مختلف تا به امروز اجرا نشده.

قرار بود 5میلیون پورت VDSL تا خاتمه کار دولت دوازدهم واگذار گردد؛ اما در نهایت تنها 500هزار پورت در این زمینه در کشور فعال است. مخابرات برای ایجاد 5میلیون پورت اعلام آمادگی نموده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از سوی مخابرات انجام نشد و قرارداد بیت استریم هم با شرکت های بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.

بیشتر مردم به علت اینکه دیتای موبایل پرسرعت تر و باکیفیت تر است، به سمت استفاده از اینترنت سیار می فرایند و همین هم به ظرفیت های شبکه موبایل کشور فشار وارد می نماید و بار ها از سوی اپراتور های همراه و کارشناسان اشباع شبکه تلفن همراه مطرح شده و در حال حاضر هم شاهد افت کیفیت شبکه آن ها در کشور هستیم.

در حوزه امکانات زیربنایی و پایه ای مانند داکت ها، سابداکت ها، کانال ها، سیم مسی، حوضچه های مخابراتی و متعلقات مربوط که هزینه بر است یک انحصار طبیعی وجود دارد. یعنی ایجاد این امکانات به وسیله یک شرکت دیگر به هیچ عنوان نه از نظر اجرایی امکان پذیر است و نه از نظر مالی به صرفه.

کانال ها، داکت ها و حوضچه های مخابراتی در واقع جهت عبور فیبر نوری هستند. با خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این زیرساخت های عمومی منحصراً در اختیار این شرکت قرار گرفتند و درنتیجه، توسعه ارتباطات ثابت در کشور منوط به رفتار مخابرات شد. اما مخابرات طی سال های اخیر نشان داد که با وجود مصوبات سازمان تنظیم مقررات و حتی انعقاد قرارداد با شرکت ها، برای توسعه اینترنت پرسرعت همکاری کامل را انجام نمی دهد.

اشتباهات در واگذاری مجموعه مخابرات باعث ایجاد بعضی انحصار ها شده است. این اشتباه در سال 1388 رخ داد و داکت ها و سیم مسی که جزء اموال مردم است، به مخابرات واگذار شد.

انحصار مخابرات قطعاً نقش جدی دارد و شرکت ها هر کاری بخواهند بنمایند، احتیاج به جهت ارتباطی دارند که سیم مسی و جهت در انحصار مخابرات است؛ چه این اتفاق بخواهد از مرکز و چه از کافو های مخابرات رخ دهد.

واضح است که مخابرات می خواهد تمام لایه های سرویس را خودش بدهد و طبیعی است که به شرکت های رقیب خود در چنین شرایطی عملاً تا آنجا که بتواند راه نخواهد داد؛ گرچه خود نه در این زمینه پیروز بود و نه توانسته سودآوری ایجاد کند.

شرکت های دارنده پروانه ثابت هر چقدر سرمایه گذاری و کوشش نمایند، وقتی فضای ارتباط کانکشن با مخابرات حل و فصل نگردد، نتیجه ای در سطح امکانات و توانایی کشور به دست نمی آید.

از آنجایی که امکانات شرکت مخابرات مویرگی و جزء منابع ملی کشور است و نباید در انحصار یک شرکت یا اپراتور آن هم از نوع غیردولتی باشد از شما درخواست پیگیری جدی در این حوزه و شکستن انحصار این شرکت یک بار برای همواره را داریم.

هنوز شرکت مخابرات و وزیر ارتباطات نسبت به این کارزار واکنشی نداشتند اما احتمالا با افزایش امضاها و ارسال این کارزار برای رسانه ها و پیگیری و تبلیغ آن، باید منتظر واکنش نهادها و مسئولین باشیم.

دولت در نیمه بهمن ماه می خواهد پروژه فیبرنوری خانگی را کلید بزند که در آن پیش بینی شده است تا سال 1403 نزدیک به 80 درصد کاربران خانگی و 20 میلیون کار در مجموع به اینترنت فیبرنوری پرسرعت متصل شوند. البته، همین پروژه نیز بخش اعظم آن در دست مخابرات است که گفته باید تعرفه های تلفن ثابت و اینترنت و خدمات به FCP تغییر کند تا حاضر به همکاری گردد.

نظر شما درباره این کارزار چیست؟ آیا حاضر هستید این کارزار را امضا کنید؟ تصور می کنید رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر ارتباطات به این کارزار پاسخ دهند؟

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1992

به "کاربران اینترنت کارزاری برای شکستن انحصار مخابرات و افزایش سرعت اینترنت راه اندازی کردند" امتیاز دهید

10 کاربر به "کاربران اینترنت کارزاری برای شکستن انحصار مخابرات و افزایش سرعت اینترنت راه اندازی کردند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربران اینترنت کارزاری برای شکستن انحصار مخابرات و افزایش سرعت اینترنت راه اندازی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید